Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är macstödet för fler skärmar än fyra?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-29 16:27

Hur är macstödet för fler skärmar än fyra?

Hej!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur det lirar att koppla in flera skärmar till samma Mac.

Nu pratar jag inte 2 utan minst 4, kanske upp till 8 skärmar per dator.

/hpe

  • Medlem
  • 2004-10-29 16:37

Jag tror inte att det stöds av systemet. Möjligen finns det något specialkort, men jag har aldrig sett någon koppla in fler än en skärm extra vare sig på Mac eller PC.

  • Medlem
  • 2004-10-29 16:43

matrox

Ursprungligen av stfm:

Jag tror inte att det stöds av systemet. Möjligen finns det något specialkort, men jag har aldrig sett någon koppla in fler än en skärm extra vare sig på Mac eller PC.

har lösningar där man kan kopla in 4 skärmar till ett grafikkort, med Matrox mjukvarustöd på både Win och Linux.

Det är möjligt att koppla in två sådana kort och på så sätt få upp till 8 skärmar.

Vad jag var ute efter är exempelvis 3 PCI baserade Mac grafikkort i en PowerMac, med det inbyggda borde det ge möjligheter till 5 skärmar.

/hpe

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:21
Ursprungligen av hpe:

har lösningar där man kan kopla in 4 skärmar till ett grafikkort, med Matrox mjukvarustöd på både Win och Linux.

Det är möjligt att koppla in två sådana kort och på så sätt få upp till 8 skärmar.

Vad jag var ute efter är exempelvis 3 PCI baserade Mac grafikkort i en PowerMac, med det inbyggda borde det ge möjligheter till 5 skärmar.

/hpe

Du borde ju kunna få åtta med den konfigurationen. Jag har aldrig sett fler än två, så jag vet inte hur det ser ut i inställningarna... de kanske bara konfigureras automatiskt?

Vad ska du använda det till?

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:38
Ursprungligen av stfm:

Du borde ju kunna få åtta med den konfigurationen. Jag har aldrig sett fler än två, så jag vet inte hur det ser ut i inställningarna... de kanske bara konfigureras automatiskt?

Vad ska du använda det till?

Ska ha det till att visa information i ett skyltfönster motsvarande.

Tänkte visa en specialgjord websida alt KeyNote presentation och QuickTime filmer per skärm.

Alternativet är väl en stor skärm som man delar upp virtuellt om man behöver det - typ en eller två plasmor.

/hpe

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:42

Verkar ju funka bra med tanke på de svar jag fått.

Nu till en följdfråga, vilka för ändamålet bra och billiga (behöver inte vara några kungar på OpenGL eller liknande) grafikkort skulle ni rekommendera?

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-29 17:38
Ursprungligen av stfm:

Jag tror inte att det stöds av systemet. Möjligen finns det något specialkort, men jag har aldrig sett någon koppla in fler än en skärm extra vare sig på Mac eller PC.

Det fungerar bra, så länge datorn orkar pumpa ström till alla grafikkorten. Åtminstone var det så förr - jag har kört med fyra (eller var det fem?) skärmar samtidigt på min IIfx.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 19:16
Ursprungligen av tei:

Det fungerar bra, så länge datorn orkar pumpa ström till alla grafikkorten. Åtminstone var det så förr - jag har kört med fyra (eller var det fem?) skärmar samtidigt på min IIfx.

Har kört med tre 20" skärmar på en 5mb II:a i 6.0.7 - det gick tungt
(…för att inte tala om hur mycket bordet sviktade )

Förr var det ju antalet kortplatser som begränsade…
Nu borde ju fler veta med tanke på hur billigt allt är!
(Gissa vad en 20" radius med kort kostade runt -89 Ta det gånger tre :-O )

  • Avstängd
  • 2004-11-01 15:37
Ursprungligen av stfm:

Jag tror inte att det stöds av systemet. Möjligen finns det något specialkort, men jag har aldrig sett någon koppla in fler än en skärm extra vare sig på Mac eller PC.

Windows hade stöd för upp till nio skärmar redan i Windows 98. Och NT4 (som kom -96) stödde så många skärmar som du kunde få plats med grafikkort till, så där låg begränsningen i antalet PCI-platser (och att alla grafikkorten skulle använda samma drivrutiner, alltså till exempel vara Matroxkort allihop). Och givetvis stöder Windows XP också många skärmar (fler än fyra). Du kan blanda och ge och använda olika grafikkort och olika upplösningar samtidigt.

Och bärbara PC med XP kan köra "dual view" om man kopplar till en extra skärm till VGA-utgången, med olika bild (i olika upplösning) på vardera av de två skärmarna, fast man bara har ett grafikkort i en laptop.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-01 16:10
Ursprungligen av Allan:

Windows hade stöd för upp till nio skärmar redan i Windows 98. Och NT4 (som kom -96) stödde så många skärmar som du kunde få plats med grafikkort till, så där låg begränsningen i antalet PCI-platser (och att alla grafikkorten skulle använda samma drivrutiner, alltså till exempel vara Matroxkort allihop). Och givetvis stöder Windows XP också många skärmar (fler än fyra). Du kan blanda och ge och använda olika grafikkort och olika upplösningar samtidigt.

Och bärbara PC med XP kan köra "dual view" om man kopplar till en extra skärm till VGA-utgången, med olika bild (i olika upplösning) på vardera av de två skärmarna, fast man bara har ett grafikkort i en laptop.

Det var ju trevligt att höra. Men frågan, som redan blivit besvarad, var "Hur är macstödet för fler skärmar än fyra?"

  • Avstängd
  • 2004-11-01 16:28
Ursprungligen av rhesus:

Det var ju trevligt att höra. Men frågan, som redan blivit besvarad, var "Hur är macstödet för fler skärmar än fyra?"

Den tidigare skribenten hade aldrig sett mer än en extra skärm till varken Mac eller PC. Macdelen av frågan hade besvarats, och jag kommenterade PCdelen.

Det var alltså inte jag som drog in PC i diskussionen.

/edit: Ingen anledning att provocera i tråden, tog bort en onödig mening. /Björnström

  • Medlem
  • 2004-11-01 17:06
Ursprungligen av Allan:

Och bärbara PC med XP kan köra "dual view" om man kopplar till en extra skärm till VGA-utgången, med olika bild (i olika upplösning) på vardera av de två skärmarna, fast man bara har ett grafikkort i en laptop.

För att spinna vidare på given bana, så skulle jag bara vilja kommentera "stödet" för flera skärmar i Windows XP. Du får det att låta som en solskenshistoria, men det är det ju inte naturligtvis. Kopplar man in en extra skärm till en Windows-laptop, så har man några ångestfyllda minuters konfigurering framför sig. Samma sak när man kopplar ur skärmen. Ibland har jag blivit tvungen att starta om datorn för att få det som jag vill. Lite godtyckligt fungerar det till och från hyggligt.

På macen är det naturligtvis helt transparent.

  • Avstängd
  • 2004-11-01 17:33
Ursprungligen av stfm:

För att spinna vidare på given bana, så skulle jag bara vilja kommentera "stödet" för flera skärmar i Windows XP. Du får det att låta som en solskenshistoria, men det är det ju inte naturligtvis. Kopplar man in en extra skärm till en Windows-laptop, så har man några ångestfyllda minuters konfigurering framför sig. Samma sak när man kopplar ur skärmen. Ibland har jag blivit tvungen att starta om datorn för att få det som jag vill. Lite godtyckligt fungerar det till och från hyggligt.

På macen är det naturligtvis helt transparent.

På min PC-laptop har jag inga problem. Definitivt inga ångestfyllda minuter. Kanske för att jag inte försöker göra det krångligare än vad man egentligen behöver. Det enda jag gjorde var att första gången välja vilken upplösning jag ville ha på den extra skärmen, och att, när jag vill koppla in min extra skärm, i bildskärminställningarna ange om jag vill ha samma bild på båda två eller vill att skärm nummer två blir en utökning av mitt skrivbord (kryss i rutan "Utöka Windows-skrivbordet till denna skärm"). Ingen ångest, och vi talar om sekunder för inkopplingen.

1. Koppla in VGA-kontakten till laptopen.

2. Tryck Fn+F7 två gånger för val av skärm (ingen tryckning = laptopskärmen, 1 tryckning = den extra skärmen, 2 tryckningar = båda skärmarna samtidigt).

3. Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper i kontextmenyn, välj inställningar, klicka på skärm 2, kryssa i rutan för utökning av skrivbordet, klicka OK.

Tidsåtgång 10-15 sekunder.

Det har inte med Mac att göra det vet jag, men helt felaktiga/påhittade skräckhistorier om livet på "den mörka sidan" retar mig.

(Jag kan tillägga att jag kör 1440x900 på min PC-laptop med 17" widescreen och 1600x1200 på min extra 19"-skärm, båda i 32-bitars färg. I 85 Hz. Samtidigt, på samma laptopgrafikkort. Och att det fungerar helt problemfritt.)

Senast redigerat 2004-11-01 17:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-29 16:42

Fyra skärmar har jag själv erfarenhet av ifrån vår butik.
Ett tag hade vi en G5a med två st grafikkort. Både korten hade en DVI och en ADC-utgång. Så vi hade då två ADC-skärmar och två DVI-skärmar. Fungerade finfint.

Edit: Orginalkortet på AGPn, och ett ATI Radeon på en PCI-plats

Edit2: Vet inte om det finns någon övre gräns på hur många skärmar man kan ha. teoretiskt sett kan man sätta ett DVI/ADC-grafikkort i varje plats.. Då blir det många skärmar
Någon mjukvara behövs inte. Allt sköts av systemet.

  • Medlem
  • 2004-11-01 14:19
Ursprungligen av JohanK:

Fyra skärmar har jag själv erfarenhet av ifrån vår butik.
Ett tag hade vi en G5a med två st grafikkort. Både korten hade en DVI och en ADC-utgång. Så vi hade då två ADC-skärmar och två DVI-skärmar. Fungerade finfint.

Edit: Orginalkortet på AGPn, och ett ATI Radeon på en PCI-plats

Edit2: Vet inte om det finns någon övre gräns på hur många skärmar man kan ha. teoretiskt sett kan man sätta ett DVI/ADC-grafikkort i varje plats.. Då blir det många skärmar
Någon mjukvara behövs inte. Allt sköts av systemet.

Vad var det för information som du visade på skärmarna?

Har du testat att köra flera olika KeyNote-slideshows eller körde du flera websidor?

/hpe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-01 15:35
Ursprungligen av hpe:

Vad var det för information som du visade på skärmarna?

Har du testat att köra flera olika KeyNote-slideshows eller körde du flera websidor?

/hpe

Hej. Vi körde skärmsläckare med reklam för olika Apple-produkter.
Olika websidor är inga problem.
Men om keynote klarar av att köra flera presentationer på olika skärmar vågar jag inte svara. på.

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:49

Radeon 7500 PCI, men jag vet inte var du får tag i det längre. Borde inte kosta mer än 300:-, fast det gör det nog tyvärr.

Alternativt kan du flasha ett PC-kort. Jag har för mig att det funkar med Geforce 2MX, fast det är nog svårt att få fatt i ett sånt PCI-kort.

Släng upp en annons, och kolla Macoteket.

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:50

För övrigt tror jag mer på flera skärmar än en stor. Ungefär samma effekt, men mycket billigare.

  • Medlem
  • 2004-10-29 18:54
Ursprungligen av stfm:

För övrigt tror jag mer på flera skärmar än en stor. Ungefär samma effekt, men mycket billigare.

Ja, det var det jag hade i tankarna. Dessutom blir det inte bättre med en stor eftersom jag ändå tänkt en separat produkt i varje skärm.

/hpe

Jag har förtydligat rubriken på denna tråd. Tänk på att det är viktigt att använda rubriker som beskriver ditt inlägg på ett bra sätt, då det tillkommer över 700 inlägg varje dag på 99mac.

Mats

  • Medlem
  • 2004-11-01 14:40
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken på denna tråd. Tänk på att det är viktigt att använda rubriker som beskriver ditt inlägg på ett bra sätt, då det tillkommer över 700 inlägg varje dag på 99mac.

Mats

Ska bli
/hpe

  • Medlem
  • 2004-11-01 18:02

OK, om vi antar att vi vill ha den externa skärmen som huvudskärm... hur gör vi då? Jag har lyckats med det, men jag vet inte hur jag gjorde.

Dina antaganden bygger också på att det är lika enkelt på macen. Men det är fel, det är MYCKET enklare. Det finns inget steg två. Man kopplar bara in skärmen. Vill man ha den externa som huvudskärm, så måste man flytta över en menysymbol från en skärm till den andra i inställningarna och för skärmdubblering krävs ibockning av en ruta.

Jag svartmålar inte, det är bara det att jag glömmer bort mellan gångerna hur man gjorde, så jag måste lära mig igen varje gång. Det är banne mig för komplicerat, så för mig tar det några minuter. På macen är det så enkelt att man måste vara en idiot för att glömma bort hur man gjorde.

  • Avstängd
  • 2004-11-01 18:22
Ursprungligen av stfm:

OK, om vi antar att vi vill ha den externa skärmen som huvudskärm... hur gör vi då? Jag har lyckats med det, men jag vet inte hur jag gjorde.

Dina antaganden bygger också på att det är lika enkelt på macen. Men det är fel, det är MYCKET enklare. Det finns inget steg två. Man kopplar bara in skärmen. Vill man ha den externa som huvudskärm, så måste man flytta över en menysymbol från en skärm till den andra i inställningarna och för skärmdubblering krävs ibockning av en ruta.

Jag svartmålar inte, det är bara det att jag glömmer bort mellan gångerna hur man gjorde, så jag måste lära mig igen varje gång. Det är banne mig för komplicerat, så för mig tar det några minuter. På macen är det så enkelt att man måste vara en idiot för att glömma bort hur man gjorde.

1. För att få den externa skärmen som huvudskärm kryssar jag i rutan "Använd den här enheten som primär bildskärm", precis ovanför rutan för "Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm".

2. Jag vill ha steg 2. För att kunna välja vilken av de två skärmarna jag vill ha igång, eller ange att jag vill ha båda samtidigt.

3. Vill man inte komma ihåg saker så gör man inte det heller. Jag har inga problem att komma ihåg hur man gör saker på både Macar och Win-PC. Eller *nix.

  • Medlem
  • 2004-11-01 18:44
Ursprungligen av Allan:

1. För att få den externa skärmen som huvudskärm kryssar jag i rutan "Använd den här enheten som primär bildskärm", precis ovanför rutan för "Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm".

Det kan vara olika med olika drivrutiner, men den där funktionen är ofta utgråad hos mig. Sedan funkar det, utan att jag riktigt vet varför. Jag säger inte att det inte funkar, det funkar bara annorlunda och onekligen en liten aning mer komplicerat.

Fö är det helt fel forum att öht snacka om det här.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-29 18:22

Det funkar ypperligt-perfekt-enkelt-o.s.v

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-29 18:35

I gammla sytem 6 och framföralt 7 så kunde man ha upp till 8 eller 9 skärmar som en enda desktop om man ville.

Vet dock inte hur det är i OSX

1
Bevaka tråden