Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för sökbart mailarkiv?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu var ja inte om detta är rätt ställa att skriva på men vi kör på de eftersom programmet ja letar efter gärna får gå under linux.

Jag behöver en programvara för att sortera och söka i ett mailarkiv, mailen är i "råformat" dvs dom kommer direkt från mailservern.

programmet bör sortera upp mailen efter avsändare/mottagare och även så vill man kunna söka fritext på subject etc..

Nån som sett nåt liknande detta? Eller skulle man kanske kunna använda en maillistmanager, har nån isåfall förslag på en bra sån? Eller andra förlag

Alla funderingar är välkomna!

edit: får gärna vara www-gui

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 12:32

Det låter ju som du ska ha en databas som du läser in mailen till för att sedan söka i. Borde finnas massvis med sådana program, kolla på sourceforge och se om du inte hittar nåt där.

mjo, har letat både där och på freshmeat.. kanske jag som är kass men ja hittar så inget som verkar passa. Tycker också de borde finnas drösvis...

http://mail.mac.se/lists/

Ungefär sådär?

exaktum, o kan den arkivera "råa" mail, eller va man ska säga?

är de nån opensourcelösning ni utgått ifrån eller är de nå annat hemligt?

procmail

Hej!

procmail är väldigt användbart om än kryptiskt och finns på alla OSX-boxar.
Jag använder det på en hemma-IMAP,SMTP,backup,ssh-server där servern hämtar
alla mina brev. Procmail sorterar och slänger brev (särskilt från Avanza som är
oemottagliga för att ta bort mig från deras utskick. I början bounceade jag alla
deras brev till alla deras publika adresser med ett elakt meddelande då det var
väldigt snårigt att via kundtjänst eller på något sätt alls bli av med deras spam).
Servern kör postfix,procmail och IMAPd. Program som funkar bra, funnits länge, kan
konfigureras att göra nästan vad som helst och kommer finnas länge i ungefär samma
form. Jag börjar mer och mer gilla klassiska unixprogram då det känns som om
när jag lärt mig använda ett så kan jag använda det väldigt länge utan att behöva
börja på nytt varje år eller så. Genom att ha alla regler i procmail och breven
i IMAP-servern kan jag byta emailklient som jag vill så länge den stöder IMAP.
Alla brev ligger i maildirformat vilket kommer finnas länge och då blir min post inte
fast i något format som det är svårt att konvertera ifrån. Hoppas det inte blev
för förvirrat det här

Edit: Sorry, missade frågan totalt. Jag tror också att du kan köra procmail direkt
på en mailfil exv /var/mail/nnn.

Senast redigerat 2004-11-01 20:32

Men procmail hjälper mig väl inte att visa alla mail jag har, i låt säga ett www-gui?

1
Bevaka tråden