Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE för C++

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, jag kan lika gärna erkänna direkt att jag har programmerat i Visual Studio de senaste fem, sex åren. Senast nu VS.NET. Dessutom har jag alltid gillat VS, det är enklet snabbt och man kan göra avancerade macros väldigt enkelt. Dessutom finns det mycket plugins och tjaffs som är nyttiga om man orkar bry sig om att leta upp och lära sig använda dem.

Nu har jag ju tröttnat på Windows, inte för att jag tycker att det är dåligt eller så, utan främst för att det är så förbannat tråkigt. Jag har börjat använda OS X mer och mer och sitter nu mellan fem och tio timmar om dan framför iBooken.

Men jag måste tyvärr säga att XCode 1.5 är jäkligt yxigt. Det är dessutom slött på denna iBooken 800 Mhz som iof bara har 256 MB RAM. Vad jag vill ha är helt enkelt ett jävligt bra IDE, alternativt en jäkligt schysst editor som går att scripta (hade varit intressant att lära sig Ruby eller liknande).

- Jag klarar mig inte utan syntax highlighting
- Snyggt hade det vart med intelisence (dock ej nödvändigt)
- Inline stöd för debugger är jäkligt viktigt, kanske viktigast
- Jag älskar codefolding
- Gärna projektorienterad, helst så att den automatiskt bygger makefilen
- Wizzards eller projekttemplates, varför inte? Förenklar alla programmerares liv (oftast )
- Integrerat stöd för CVS/Subversion
- Pluss tusen andra saker som jag är van vid
- Kan jag få den att koka kaffe så är det defenitivt ett pluss

Jag vägrar inse att dessa funktionerna är för mycket begärt eller att det på något sätt inte skulle vara tufft att använda ett IDE som har alla dessa funktioner (ala "jag använder linux och Joe är bästa editorn"-tänket). Jag vet om att de flesta av dessa funktionerna finns i XCode, men jag tycker att XCode är svårjobbat av någon anledning, segt, går inte att knappa sig snabbt med tangentbordet överallt, sugig syntax highlighting osv.

Så jag vill ha en lista på förslag från er som är jäkligt nöjda med era utvecklingsmiljöer. Jag tror det är nyttigt för oss alla att titta runt hörnet och se om det inte finns bättre verktyg än just dem som man alltid har använt bara för att man kan dem och är van vid dem.

Jag har medvetet lämnat språk utanför diskussionen. Men jag är främst intresserad av C++. Jag är också intresserad av möjligheten att arbeta smidigt med C#/mono.

Låt konfigurationerna hagla i tråden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 10:23
Ursprungligen av fixarfrasse:

Ok, jag kan lika gärna erkänna direkt att jag har programmerat i Visual Studio de senaste fem, sex åren. Senast nu VS.NET. Dessutom har jag alltid gillat VS, det är enklet snabbt och man kan göra avancerade macros väldigt enkelt. Dessutom finns det mycket plugins och tjaffs som är nyttiga om man orkar bry sig om att leta upp och lära sig använda dem.

Har också kört Visual Studio och VS.NET på jobbet. Håller med om att det är en bra IDE.

Ursprungligen av fixarfrasse:

Nu har jag ju tröttnat på Windows, inte för att jag tycker att det är dåligt eller så, utan främst för att det är så förbannat tråkigt. Jag har börjat använda OS X mer och mer och sitter nu mellan fem och tio timmar om dan framför iBooken.

Men jag måste tyvärr säga att XCode 1.5 är jäkligt yxigt. Det är dessutom slött på denna iBooken 800 Mhz som iof bara har 256 MB RAM. Vad jag vill ha är helt enkelt ett jävligt bra IDE, alternativt en jäkligt schysst editor som går att scripta (hade varit intressant att lära sig Ruby eller liknande).

Kul att du gillar OS X!

Att programmera på en iBook med en slö HD och bara 256 MB RAM är inte att rekommendera, det går segt.

Ursprungligen av fixarfrasse:

Så jag vill ha en lista på förslag från er som är jäkligt nöjda med era utvecklingsmiljöer. Jag tror det är nyttigt för oss alla att titta runt hörnet och se om det inte finns bättre verktyg än just dem som man alltid har använt bara för att man kan dem och är van vid dem.

Metrowerks CodeWarrior (http://www.metrowerks.com/MW/Develop/Desktop/Macintosh/Default.htm) har varit en defacto standard på Macen. Dock med NeXT som nu heter Mac OS X så följde utvecklarvertygen Project Builder och Interface Builder med. Att Apple tog tag i Project Builder och flyttade in den i 2000-talet och döpte om den till Xcode är och var en positiv överraskning. Samt version 2.0 av Xcode fom kommer med 10.4 Tiger kommer att sparka rumpa.

Skillnaden i stort ligger i att Xcode är gratis och det är inte CodeWarrior eller VS.NET. Men Xcode 2.0 är ändå en grym IDE.

Jag har inte testat Xcode 2.0, trodde inte den var tillgänglig. Hur som helst så ser jag naturligtvis fram emot den som tusan. Har hört att den ska bli riktigt bra uppdaterad. Ännu så länge sitter jag med 1.5:an, och jag känner att den är jäklar yxig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 10:08
Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag har inte testat Xcode 2.0, trodde inte den var tillgänglig.

Gå med ADC som select/premier medlem så får du tillgång till sånt. Köp mer RAM också så att inte VM drar ner prestanda.

Ursprungligen av Cypher:

Gå med ADC som select/premier medlem så får du tillgång till sånt. Köp mer RAM också så att inte VM drar ner prestanda.

ska satsa på en egen maskin först och främst, just nu håller jag hårt i polarns iBook som är fullt upptagen med ett windowsprojekt och därför inte har tid för sin lilla gullegris. Så jag tar hand om den istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 14:55

Eclipse finns till OS X, det kanske är nåt. Populärt bland javautvecklare. C/C++-stöd får du ladda ner som en extra plugin.
Men med bara 256 meg tror jag att Eclipse kommer att kännas ganska tråkigt. Sen kanske det tar ett litet tag att komma in i Eclipse-tänket.

http://www.eclipse.org/
http://www.eclipse.org/cdt/

  • Medlem
  • 2004-11-07 01:20
Ursprungligen av JohnAsh:

Eclipse finns till OS X, det kanske är nåt. Populärt bland javautvecklare. C/C++-stöd får du ladda ner som en extra plugin.
Men med bara 256 meg tror jag att Eclipse kommer att kännas ganska tråkigt. Sen kanske det tar ett litet tag att komma in i Eclipse-tänket.

http://www.eclipse.org/
http://www.eclipse.org/cdt/

C/C++ pluginnen till Eclipse funkar inte på OS X (i a f inte i o m v 3.0b) eftersom den behöver en binary parser för filerna den genererar. Där fanns, när jag provade, binary parsers för ELF och windows binärformat (som jag inte brytt mig om att lära mig vad det heter), men inte för mach-o som macen använder. Detta innebär att du kan skriva och kompilera C++ kod utan problem, men du kan inte köra programmet ifrån IDEt eftersom Eclipse inte kan lista ut vilken fil som är den körbara filen den har genererat (lol).

Detta är tråkigt, eftersom Eclipse rockar fett för java, och hade kunnat va riktigt bra för c++ också. Kanske har någon vänlig själ skrivit en mach-o binary parser sen jag försökte skrämma igång cdt för några månader sedan.

lite tankar runt xcode

Jag tänkte bara på att passa på att skriva ett par rader om mina upplevelser med xcode.
Jag har använt xcode daglien sen version 1.0 för att programmera GUI-lösa program. De första versionerna var ju tyvärr hopplöst buggiga och kraschade mest hela tiden. Men sen version 1.2 tycker jag att det har funkat hyfsat. Det som jag har upplevt som dåligt har varit att stödet för c++ är väldigt undermåligt i jämförelse med C och ObjC. Som jag förstår det så beror det på att gdb på det hela taget inte klarar av så mycket annat än C. (läste ngnstans att den gdb som MacOSX har skiljer sig en hel del från den senaste på linuxfronten ocskå, kommer inte ihåg exakt men det har med C++ parsning att göra om jag inte minns fel)
Jag prövade att skriva några småprogram i ren C och då var kodning + debuggning precis så bra som man hoppades på. Väldigt likt VS funtionsmässigt. Lätt att följa med i källkoden, kunna skriva "expressions" live etc...
Jag prövade även att skriva ett par enkla program i ObjC och även där funkade allt väldigt bra.
Det är helt enkelt så att C++ är ett språk som stöds "sådär". Speciellt kod som använder sig av exempelvis STL eller är väldigt templatetung (vilket modern C++ bör vara) Jag tror tyvärr att den enda lösningen på detta är att vänta för det finns ingen kompilator/debugger på MacOSX med bättre stöd för C++ än gcc/gdb. Har inte gjort ngn djupdykning med XLC eller CodeWarriror dock.

För upplysnings skull kan jag nämna att jag tidigare arbetade uteslutande med Linux/Emacs gcc/gdb men helst vill lämna det kapitlet bakom mig. Emacs tycker jag iofs är suveränt som editor men som IDE är jag inte helt förtjust. (går säkert att fixa till det om man kan det riktigt bra gissar jag)

Just nu utvecklar jag på MacOSX/xcode1.5 parallellt med WinXP/VS8/Express och tycker nog att båda miljöerna har sina fördelar. Stödet för C++ är ju bra mycket bättre i VS8 dock. MS Stöd och standardisering för C++ är ju numera väldigt bra. Hjälper ju att de har killar som Herb Sutter i teamet :). Annat än de i mina ögon hemska/förkastliga VC6 dagarna.... då ingeting fungerade.

nåja....får se hur det utvecklar sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 23:06
Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag vägrar inse att dessa funktionerna är för mycket begärt eller att det på något sätt inte skulle vara tufft att använda ett IDE som har alla dessa funktioner (ala "jag använder linux och Joe är bästa editorn"-tänket). Jag vet om att de flesta av dessa funktionerna finns i XCode, men jag tycker att XCode är svårjobbat av någon anledning, segt, går inte att knappa sig snabbt med tangentbordet överallt, sugig syntax highlighting osv.

Som du själv säger finns de flesta av de funktioner du nämner i XCode. Jag tror du hamnat i en fälla som många switchers (inklusive mig) fallit i. Du vill ha det "precis som förut". När man byter plattform och/eller verktyg måste man vara beredd på att ens gamla arbetsflöde inte passar utan att man måste ändra och hitta nya vägar. Ofta är ju utvecklarverktyg baserade på lite olika filosofier som man bör anamma för att bli 100% produktiv.

Mitt tips: Spendera en vecka till med att lära XCode och gör en till utvärdering efter det.

EDIT: Såg att din arbetsmaskin hade 256 MB RAM. På tok för lite för att kör XCode, kör själv Visual Studio på en wintel med 256MB RAM och det går inte fort det heller kan jag säga.

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Som du själv säger finns de flesta av de funktioner du nämner i XCode. Jag tror du hamnat i en fälla som många switchers (inklusive mig) fallit i. Du vill ha det "precis som förut". När man byter plattform och/eller verktyg måste man vara beredd på att ens gamla arbetsflöde inte passar utan att man måste ändra och hitta nya vägar. Ofta är ju utvecklarverktyg baserade på lite olika filosofier som man bör anamma för att bli 100% produktiv.

Mitt tips: Spendera en vecka till med att lära XCode och gör en till utvärdering efter det.

Jag har spenderat 2 månader med XCode nu. De första 1 mån och 3 veckorna lärde jag mig Java. Den senaste veckan har jag lagt på C++. Jag kan inte hålla med dig i det du säger, XCode innehåller helt enkelt inte lika mycket funktionallitet som VS gör, framförallt inte VS.NET. Det är faktiskt ganska mycket som saknas för att kunna ens jämföra XCode med VS.NET.

Som du säger, jag blir ju sammtidigt tvungen att acceptera att allting inte är som det är i Windows, och det har varit en trevlig upplevelse ända fram till just XCode. Och det är synd, eftersom jag är programmerare och det är i XCode jag spenderar mest tid.

Behovet av att anamma XCodes filosofi har inte varit något problem, speciellt då jag ser tydliga tendeser på att det Apple faktiskt vill är att XCode ska vara så likt VS som möjligt. Det enda som egentligen skiljer är några extra rot-träd i projektlistan.

Det jag pratar om har framförallt med koden att göra, classbrowser, snabbnavigering, inlineparsing osv. Den enda inlineparsing jag sett har med syntax highlighting och ...

Ursprungligen av kalleh:

EDIT: Såg att din arbetsmaskin hade 256 MB RAM. På tok för lite för att kör XCode, kör själv Visual Studio på en wintel med 256MB RAM och det går inte fort det heller kan jag säga.

... ja det kanske är för lite med 256MB RAM för att köra XCode, men jag minns tydligt när jag körde VS6 på 64 MB RAM helt problemfritt, och den innehåller mycket mer funktionallitet än vad XCode gör idag.

Jag tror inte att det egentligen krävs 256 MB RAM för att göra snabb syntax highlighting, om inline parsing och intelicense fanns i XCode skulle jag vara mycket mer förstående. Nu söker jag något alternativ tills Apple rättar till dessa grejer.

Observera: Jag skapade inte tråden för att hacka på XCode, inte heller för att någon skulle hacka på VS eller Microsoft. Jag skapade tråden för att diskutera alternativa utvecklingsmiljöer. Tyvärr verkar intresset av det jävligt torrt, vilket jag har svårt att förstå eftersom de verktyg jag använder när jag kodar är till för att effektivisera och förenkla processen. Något jag anser att alla seriösa utvecklare ser ett egenintresse i.

OBS2: Med reservation för felaktiva uttryck, felstavningar eller felaktiga hänvisningar eller annat blaj som inte har med själva poängen att göra, eftersom jag är jävligt dragen eftersom jag druckit massa bira precis nyss..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 11:11
Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag har spenderat 2 månader med XCode nu. De första 1 mån och 3 veckorna lärde jag mig Java. Den senaste veckan har jag lagt på C++. Jag kan inte hålla med dig i det du säger, XCode innehåller helt enkelt inte lika mycket funktionallitet som VS gör, framförallt inte VS.NET. Det är faktiskt ganska mycket som saknas för att kunna ens jämföra XCode med VS.NET.

Om du ska hålla på och jämföra så kan du väl jämföra VS.NET med sin motsatts Metrowerk CodeWorrior istället för ett freeware som Xcode. Sen så kommer mycket som du efterfrågar, plus annat smått och gott, i Xcode 2.0 som kommer med 10.4 Tiger.

Ursprungligen av fixarfrasse:

... ja det kanske är för lite med 256MB RAM för att köra XCode, men jag minns tydligt när jag körde VS6 på 64 MB RAM helt problemfritt, och den innehåller mycket mer funktionallitet än vad XCode gör idag.

Det är möjligt, men du körde inte VS6 under Mac OS X som kräver i sig mer RAM än 256 och där OS X då använder sig av VM, på den inte så snabba interna HDD i den iBook du använder.

Ursprungligen av Cypher:

Om du ska hålla på och jämföra så kan du väl jämföra VS.NET med sin motsatts Metrowerk CodeWorrior istället för ett freeware som Xcode. Sen så kommer mycket som du efterfrågar, plus annat smått och gott, i Xcode 2.0 som kommer med 10.4 Tiger.

Vad jag ville veta var just att det fanns ett alternativ som Metrowerk CodeWarrior eftersom jag ännu inte tycker att XCode håller måttet. Vad jag inte ville veta var att XCode visst duger därför att det är gratis. Men jag tackar, ska kolla upp CodeWarrior på studs.

Ursprungligen av Cypher:

Det är möjligt, men du körde inte VS6 under Mac OS X som kräver i sig mer RAM än 256 och där OS X då använder sig av VM, på den inte så snabba interna HDD i den iBook du använder.

Sant, och jag håller med dig fullkomligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 08:56

XCode är väl inte helt lysande för C++, C++ påbjuder användande av en massa funktioner som ObjC inte kräver på samma sätt. Och då XCode i botten är en ObjC IDE så känns nog dom flesta språk utom det lite främmande och knöligt i det. Tycker då jag iaf.

Ärligt talat har jag dock inte tittat på många andra utvecklingsverktyg för OS X då jag programerar uteslutande i ObjC/Cocoa nu för tiden..

Skrivet innan morgonfikat, så stavning och språkbruk är därefter.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-28 09:39
Ursprungligen av emilsson:

C++ påbjuder användande av en massa funktioner som ObjC inte kräver på samma sätt.

Har inte provat C++ i XCode, men hur menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 11:21
Ursprungligen av emilsson:

XCode är väl inte helt lysande för C++, C++ påbjuder användande av en massa funktioner som ObjC inte kräver på samma sätt. Och då XCode i botten är en ObjC IDE så känns nog dom flesta språk utom det lite främmande och knöligt i det. Tycker då jag iaf.

Du får gärna utveckla det där, då jag inte förstår vad skillanderna i C++ och ObjC har med Xcode att göra.

Tycker inte man ska jämföra ett semi-modulärt programmeringsspråk som C++ med ett objektorienterat runtime språk som ObjC iof. Inte mer än att båda i grunden är baserade på C. Jag gillar båda och sitter dagligen med C++ och STL i jobbet (+ Java, C# & .NET) samt ObjC hemma.

Surfade just på cocoa.se och blev rekomenderad TextMate, http://macromates.com/

Ser mycket kreativt ut, ska precis testa den nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 15:22
Ursprungligen av fixarfrasse:

Surfade just på cocoa.se och blev rekomenderad TextMate, http://macromates.com/

Ser mycket kreativt ut, ska precis testa den nu.

Ja, det är en bra texteditor. Inte lika bra som BBedit tycker jag, men kan bli. TextMate är dock ingen IDE.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-28 15:16

På hemsidan verkar det som att CodeWarrior numera finns till OS X. Är det någon som provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 15:25
Ursprungligen av memark:

På hemsidan verkar det som att CodeWarrior numera finns till OS X. Är det någon som provat?

jupp, den har funnits ett tag och var det man helst körde innan Xcode (då Projekt Builder fanns) samt har sina fördelar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-28 15:47

Nämligen vilka då?

  • Medlem
  • 2004-10-28 17:21

lite dyrt med CodeWarrior

tycker jag. Kosta massor för den som mest vill leka lite.

Efter att ha fått tips här på forumet håller jag på att titta på Qt OSE.
Funkar jätebra och finns inte ens på PC, där måste man köpa hela klabbet och det är riktigt dyrt, typ 2000 euro, då kan man iofs ta betalt för sina alster.

Fick det inte att lira med ProjectBuilder. Inte heller NeHes GL tutorials fick jag att funka med Project Builder.

Inte testat XCode då jag inte har OSX 10.3 utan sitter kvar med 10.2.

BBEdit gillar jag inte riktigt, men emacs lirar.

Jag saknar också en bra IDE och håller med fixarfrasse, VS är överlägset det jag sett hittills och den fick jag gratis som student på KTH. XCode kan jag inte köra och min nyfikenhet har ännu inte drivit mig till att lägga ut 59$ bara för att ta en titt på CodeWarrior.

Kan inte förstå varför inte alla IDE-tillverkare låter sin mjukvara vara gratis för studenter, gissa vad de vill jobba i när de kommer ut? De behöver ju inte ge någon support till gratis-användarna...

/hpe

  • Medlem
  • 2004-10-28 17:28

Eclipse + Qt

Någon som har testat den kombinationen?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Efter att ha fått tips här på forumet håller jag på att titta på Qt OSE.
Funkar jätebra och finns inte ens på PC, där måste man köpa hela klabbet och det är riktigt dyrt, typ 2000 euro, då kan man iofs ta betalt för sina alster.

Ok, ska kolla upp den. Måste installera X misstänker jag?

Ursprungligen av hpe:

Fick det inte att lira med ProjectBuilder. Inte heller NeHes GL tutorials fick jag att funka med Project Builder.

Inte testat XCode då jag inte har OSX 10.3 utan sitter kvar med 10.2.

Själv använder jag 10.3 och XCode 1.5

Ursprungligen av hpe:

BBEdit gillar jag inte riktigt, men emacs lirar.

I min vilda jakt efter en schysst miljö att jobba i så har jag testat BBEdit och den var inte alls vad jag föreställde mig. Sen testade jag Emacs Aqua, men jag har aldrig använt emacs så jag har svårt att sätta mig in i den.

Ursprungligen av hpe:

Jag saknar också en bra IDE och håller med fixarfrasse, VS är överlägset det jag sett hittills och den fick jag gratis som student på KTH. XCode kan jag inte köra och min nyfikenhet har ännu inte drivit mig till att lägga ut 59$ bara för att ta en titt på CodeWarrior.

Kan inte förstå varför inte alla IDE-tillverkare låter sin mjukvara vara gratis för studenter, gissa vad de vill jobba i när de kommer ut? De behöver ju inte ge någon support till gratis-användarna...

Det är ju precis vad MS just börjat med, deras VS Express-serie verkar jäkligt bra. Jag vill faktiskt ha motsvarande IDE i Macen. Om jag hade kunnat carbon bättre än jag kan så hade jag kanske satt mig ner och dragit igång nått open source projekt. Det behövs verkligen _verkligen_

  • Medlem
  • 2004-10-29 12:02
Ursprungligen av fixarfrasse:

Ok, ska kolla upp den. Måste installera X misstänker jag?

Nej, jag själv har inte XCode. Räcker med de inbyggda sakerna som följer med iom UNIX-besläktningen.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Nej, jag själv har inte XCode. Räcker med de inbyggda sakerna som följer med iom UNIX-besläktningen.

Ja, jag tänkte på X-Windows server inte XCode :rolleyes:. Jag måste installera X-Windows servern förr eller senare ändå känns det som.

Hur som helst så hittar jag nog inte det du menar så jag undrar om du kan posta en länk?

  • Medlem
  • 2004-10-29 16:08
Ursprungligen av fixarfrasse:

Ja, jag tänkte på X-Windows server inte XCode :rolleyes:. Jag måste installera X-Windows servern förr eller senare ändå känns det som.

Hur som helst så hittar jag nog inte det du menar så jag undrar om du kan posta en länk?

http://wiki.qtforum.org/wakka.php?wakka=QtForMac&v=11n8

Sen kan du nog hitta fler nyttigheter på QtForum.org.

Ang X11 vet jag inte riktigt men som jag förstår det behövs inte det, det blir native OSX som resultat.

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-29 13:05

Metrowerks codewarior

Länge sen jag avnände denna distro och de är mera linux nu förtiden än mac. Xcode har hitintils som ide varit sämre. Interface builder rockar dock.

Ursprungligen av juanito:

Interface builder rockar dock.

Väldigt sant, och det är mycket möjligt att Apple lagt mer energi på att göra Interface Builder till en bra grej först och främst. Gränssnittsdesign kan ofta vara viktigare än själva kodandet. Vi får väl se ifall de lagt mer energi på XCode 2.0.

Jag hörde något om att XCode 1.5 stöder externa editorer. Stämmer detta och hur skulle jag i så fall kunna använda TextMate som alternativ till den interna? I mina ögon hade detta blivit en svårslagen kombination.

Ursprungligen av fixarfrasse:

Väldigt sant, och det är mycket möjligt att Apple lagt mer energi på att göra Interface Builder till en bra grej först och främst. Gränssnittsdesign kan ofta vara viktigare än själva kodandet. Vi får väl se ifall de lagt mer energi på XCode 2.0.

Jag hörde något om att XCode 1.5 stöder externa editorer. Stämmer detta och hur skulle jag i så fall kunna använda TextMate som alternativ till den interna? I mina ögon hade detta blivit en svårslagen kombination.

Ja, det stämmer.

XCode -> Preferences -> File Types -> file -> text -> sourcecode

och sen sätt Preferred Editor. Själv använder jag subethaedit, men det är enbart för deras kollaborations möjligheter. Dvs att flera personer kan editera samma fil samtidigt, och man ser ändringarna i real tid. Subethaedits syntax highlight och indentation suger skit. Hoppas nästa verision blir bättre.

/CMH

Ursprungligen av Christian Hansson:

Ja, det stämmer.

XCode -> Preferences -> File Types -> file -> text -> sourcecode

och sen sätt Preferred Editor. Själv använder jag subethaedit, men det är enbart för deras kollaborations möjligheter. Dvs att flera personer kan editera samma fil samtidigt, och man ser ändringarna i real tid. Subethaedits syntax highlight och indentation suger skit. Hoppas nästa verision blir bättre.

Tufft! Ska kolla det direkt när jag kommer hem. Sitter tyvärr och installerar om min Windows arbetsmaskin efter att någon adware pajjat den. Trist, trist..

Själv använde jag subetha ett tag när jag skrev C# mono kod. Dendär kollaboritetsfunktionen är mycket häftig och oerhört användbar. Jag har tänkt på en liknande funktion i flera år, fast i ett större tilllämpningsområde. Får se om jag någonsin lyckas genomföra den

EDIT: Jag är mycket nöjd! XCode-TextMate blev ett mycket lyckat äktenskap mellan två verktyg som kompleterar varandra väldigt bra. Tack för alla tips!

Senast redigerat 2004-10-31 09:43
Bevaka tråden