Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stelvio el. Montania

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har läst alla diskussioner jag kunnat hitta om dessa program.
Jag har tittat på Montania och Stelvios kombinerade program med
fakturering, bokföring, kund och lev. reskontra etc.

Har precis gått en bokföringskurs (SPCS så klart) och vill ha något
som är så "likt spcs" som möjligt. Stelvio känns bra och har ett bra pris.

Har även tittat på Unicell ifall någon vill rekommendera mig det.

Väger nog trots allt mest mellan Stelvio och Montania.
Ni som andvänder dessa, vad säger ni? Är ni nöjda?

Tacksam för svar!

// Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 16:15

Jag kör Montania Bokföring nxt och det fungerar helt perfekt. Order och fakturering har jag ett Filemaker bygge från Mallverkstan som de helt enkelt kallar "Fakturan". från den kör jag SIE-export till Montania utan problem.

Inget av dessa program är särskilt kostsamt. Montania har ett års abbonemang på support och uppdateringar.

Janne

Tack för dina synpunkter Janne!
Jag har dock inte Filemaker så jag vill nog ha en
komplett lösning med fakturering "inbyggd".

// Danne

Jag använde förrut SPCS och har numera övergått till montania. Tycker att montania känns mycket mer logisk och är mer lättarbetad än SPCS. Jag rekommendear dig att köpa montanias paket som innehåller bokföring, fakturering, leverantörsreskontra.

Själv använder jag bara bokföringen och trivs bra med den. Fakturerar gör jag genom en excel-mall pga att jag max har ett par fakturor i månaden att skicka.

Tack mrsandin!

Jag har också funderat på om jag ska "nöja" mig med bara bokföring.
Jag kommer troligen inte skicka mer än 5 fakturor per månad.
Det som är fördelen med att ha allt samlat är att jag får ett
bra kund och lev. register. Hmm.....det här tål att tänka mer på innan jag bestämmer mig.

Tar gärna emot sunpunkter på Stelvio från någon som testat det.

// Danne

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-25 20:24
Ursprungligen av Stenbäck:

Tack mrsandin!

Jag har också funderat på om jag ska "nöja" mig med bara bokföring.
Jag kommer troligen inte skicka mer än 5 fakturor per månad.
Det som är fördelen med att ha allt samlat är att jag får ett
bra kund och lev. register. Hmm.....det här tål att tänka mer på innan jag bestämmer mig.

Tar gärna emot sunpunkter på Stelvio från någon som testat det.

// Danne

Hej Danne,

Jag har ingen erfarenhet av varken SPCS eller Montanias program, däremot kör vi Stelvio Administration på jobbet. Tycker det funkar helt ok, ett snabbt och lättarbetat program. Det ska komma i version 2 nån gång i höst har vi fått veta, och då hoppas jag de fått ordning på en del saker jag stör mig på. Exempelvis följer det inte vissa av systemets gränssnittsregler överhuvudtaget. Programmet gör ingen skillnad på delete och backspace, vilket jag aldrig lär mig utan gång på gång irriteras av det. Om du vill markera en mängd följande rader i ett visst fönster funkar inte att shift+klicka, utan du får klicka och dra, vilket är helt bakvänt även det. Men som sagt, kan de få ordning på det, kommer jag tycka bättre om det tror jag. En mer intelligent sökfunktion står också högt på listan. Men som sagt, jag har inget att jämföra med och vet därför inte om jag är till nån hjälp på det sättet.

Alla intryck är intressanta att få ta del av, Tack!
Jag fortsätter att utvärdera demo-programmen så får
vi se vilket det blir.

Roligt att höra att Du gått en SPCS-kurs i bokföring. SPCS är duktiga att i sin marknadsföring skryta om fördelen med alla lärarledda kurser i både bokföring och hantering av SPCS program.

Eftersom Du gått en kurs i bokföring kan Du säkert svara på fölajnde fråga:
Du har fått en kreditnota från en leverantör. Skall Du debitera eller kreditera 2440 (Leverantörsskulder). Om du måste fundera, då kanske tiden Du ägnade åt kursen var bortkastad. Om Du väljer UNI_BAS från UNICELL behöver Du i detta läge aldrig göra annat än ätt trycka på knappen "Kreditnota" - programmet vet sedan om det ska vara debet eller kredit.

Vi på UNICELL skryter gärna med att det ännu inte är en enda person som frågat efter en kurs i att hantera vårt program UNI_BAS. Många av dom drygt 2.000 företagare som använder UNI_BAS hade inte den blekaste aning om skillnaden mellkan debet och kredit när dom började använda programmet.

Alltså , det finns dom som går på kurser - och det finns dom som köper program där man inte behöver gå på kurs.

Det är inte fel att titta på UNI_BAS som innehåller både bokföring och fakturering, kund- och leverantörsreskontra.

Ingen här har talat om leveratörsreskontra. Ändå är det så att just leverantörsreskontran innebär att Du sköter Din bokföring på mindre än halva tiden. Leverantörsfakturorna utgör i de flesta företagen en övervägande del av verifikationerna. Kan man underlätta bokföringen av leverantörsfakturor innebär det därför en stor tidsvinst för bokföringen i sin helhet.
I UNI_BAS lägger man in sina leverantörer - t.ex Telia. När man lägger in Telia anger man också att Telias fakturor normalt konteras mot konto 6211 (Telefonkostnader). Fortsättningsvis när man får en faktura från Telia: Klicka på Telia och skriv in fakturabeloppet - Tryck på Spara och fakturan är bokförd. Detta är förstås mycket snabbare än att kontera varje faktura manuellt och Du slipper tjafset med debet och kredit

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Roligt att höra att Du gått en SPCS-kurs i bokföring. SPCS är duktiga att i sin marknadsföring skryta om fördelen med alla lärarledda kurser i både bokföring och hantering av SPCS program.

Eftersom Du gått en kurs i bokföring kan Du säkert svara på fölajnde fråga:
Du har fått en kreditnota från en leverantör. Skall Du debitera eller kreditera 2440 (Leverantörsskulder). Om du måste fundera, då kanske tiden Du ägnade åt kursen var bortkastad. Om Du väljer UNI_BAS från UNICELL behöver Du i detta läge aldrig göra annat än ätt trycka på knappen "Kreditnota" - programmet vet sedan om det ska vara debet eller kredit.

Vi på UNICELL skryter gärna med att det ännu inte är en enda person som frågat efter en kurs i att hantera vårt program UNI_BAS. Många av dom drygt 2.000 företagare som använder UNI_BAS hade inte den blekaste aning om skillnaden mellkan debet och kredit när dom började använda programmet.

Alltså , det finns dom som går på kurser - och det finns dom som köper program där man inte behöver gå på kurs.

Det är inte fel att titta på UNI_BAS som innehåller både bokföring och fakturering, kund- och leverantörsreskontra.

Ingen här har talat om leveratörsreskontra. Ändå är det så att just leverantörsreskontran innebär att Du sköter Din bokföring på mindre än halva tiden. Leverantörsfakturorna utgör i de flesta företagen en övervägande del av verifikationerna. Kan man underlätta bokföringen av leverantörsfakturor innebär det därför en stor tidsvinst för bokföringen i sin helhet.
I UNI_BAS lägger man in sina leverantörer - t.ex Telia. När man lägger in Telia anger man också att Telias fakturor normalt konteras mot konto 6211 (Telefonkostnader). Fortsättningsvis när man får en faktura från Telia: Klicka på Telia och skriv in fakturabeloppet - Tryck på Spara och fakturan är bokförd. Detta är förstås mycket snabbare än att kontera varje faktura manuellt och Du slipper tjafset med debet och kredit

Jag vet att man ska debitera 2440, men det är inte min fråga, utan jag undrar lite korkat om UNI_BAS är till OS X?

Mats B

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:13

Som jag skrev i ett annat inlägg nyss, har precis gjort FileMaker-integration med Hansa SMB som verkar vara helt ok. Några av våra kunder kör det och verkar mycket nöjda. Fungerar både med PC och Mac i nätverk om man vill. Går att ladda ned demo på http://www.hansaworld.com under rubriken Downloads.

Som info kan jag tillägga att det blev Stelvio......
Har inte hunnit sätta mig in i programmet helt ännu, men det verkar helt ok.

// Danne

Jag vet att UNI-BAS finns till OSX. De har en trial på hemsidan www.unicell.se

// Danne

1
Bevaka tråden