Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem har gjort de tokigaste uppgraderingarna av datorn?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-04 18:43

Vet inte om ni känner igen detta, men jag gillar verkligen min gamla blådåre på 350 MHz och vill helst inte ha någon annan dator.
Funderar därför på att uppgradera den trots att det är ekonomiskt vansinne.
Det bästa vore ju att helt enkelt köpa en snabbare begagnad burk.

Har ni gjort några, ekonomiskt sett, dumma uppgraderingar.
Någon som kör en maximalt uppgraderad Quadra, t ex?
Någon med 9600 som stoppat i G4-processor, RAID-kort, nytt grafikkort, dvd-brännare mm?

Jag vet inte om min Mac skulle kvalificera men jag kan ju testa:

Originalburk - köpt 1996:
PM7600/132,
Processor:Motorola PPC601/132Mhz,
Ram: 32Mb
HD: 1,2 Gb Scsi HD,
Vram: 4Mb på moderkortet
CD: 8x Matsu...
MacOS 7.6

Samma burk - NU:
Processor: Xlr8 G3/500 klockad till 540Mhz
Ram: 640Mb
HD: 30 + 80GB ide/ata(kopplade till ATA/66-kort)
Vram: 32Mb (Radeon7000)
CD: 24x10x40 LG CDRW (IDE)
Övrigt:
USB-kort
MacOS 10.2.8

Eventuellt planerad vidareutveckling:
Jag skulle vilja byta ut ata-kortet och usb-kortet mot Sonnets Tempo-Trio. På så sätt skulle jag få en pci-plats ledig och kunde därmed stoppa in ett modernt nätverkskort.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 10:47

Märklig diskussion - trodde alla visste att det är "omöjligt" att uppgradera en Mac... Och att det inte finns några program

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 11:03
Ursprungligen av scooterbabe:

Märklig diskussion - trodde alla visste att det är "omöjligt" att uppgradera en Mac... Och att det inte finns några program

Och att den inte funkar i nätverk, att AppleTalk är pratigt osv...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-05 11:47

Min beiga PM G3 fick ett nytt blått ATX-chassi . Ni har säkert sett bilderna förut.
Men han trivdes aldrig riktigt där inne, så han fick flytta hem igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-05 20:58

Tja, min quicksilver blev ju rätt dyr i slutändan.

Uppgraderingar:
dual 1.33 GHz G4 processorkort
Radeon 9800 Pro Grafikkort
Serial-ATA kort med en 160GB respektive en 250GB hårddiskar
1GB minne
4X superdrive

Kostade säkert över 20 lopper, vill inte riktigt veta. Nu har tjejen fått den & jag leker med min nya PM G5 istället

Ursprungligen av hawa:

Funderar därför på att uppgradera den trots att det är ekonomiskt vansinne.
Det bästa vore ju att helt enkelt köpa en snabbare begagnad burk.

Jag har inte kollat upp så noga, men jag har ändå en vag känsla att din dator har ungefär den ålder där det inte är helt vansinnigt att uppgradera - i alla fall inte om man är fäst vid burken.

Jag sitter för tillfället inte vid min egen dator, så jag har inte länkar att kolla upp vad som finns, men jag tror ändå att en uppgradering till G4 kring 800 Mhz eller liknande finns för rilmiga priser. Du kanske får mer för pengarna om du köper begagnat eller så, men jag tror att din dator är bland de som är mest försvarbara att uppgradera. Poängen är ju att du inte behöver köpa de värsta och dyraste uppgraderingarna för att få en ordentlig förbättring.

Ursprungligen av hawa:

Vet inte om ni känner igen detta, men jag gillar verkligen min gamla blådåre på 350 MHz och vill helst inte ha någon annan dator.
Funderar därför på att uppgradera den trots att det är ekonomiskt vansinne.
Det bästa vore ju att helt enkelt köpa en snabbare begagnad burk.

Har ni gjort några, ekonomiskt sett, dumma uppgraderingar.
Någon som kör en maximalt uppgraderad Quadra, t ex?
Någon med 9600 som stoppat i G4-processor, RAID-kort, nytt grafikkort, dvd-brännare mm?

Kom på det att om du ska uppgradera så köp för sjutsingen inte alla delar i Sverige-då blir du garanterat ruinerad. Jag har köpt alla mina delar utom CD'n från OtherWorld Computing/Macsales. Prima service och hemleverans med FedEx.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-06 10:42

Mitt råd är att köpa en PM G4 Sawtooth. De kostar begagnade ungefär lika mycket som en processoruppgradering till PM G3:an.

Då får du AGP-kortplats för grafikkortet, ATA66 för hårddisken och en dator som upplevs som betydligt piggare.

Det som är försvarbart att köpa till en B/W kan ju vara sånt som man kan ta med sig över till en PM G4 senare t ex en ny snabbare hårddisk och RAM-minne. Köp gärna PC133-minnen ifall du satsar på en lite senare PM G4-modell med den snabbare systembussen. De kostar ungefär lika mycket och är nästan lättare att få tag på idag jämfört med PC100-minnen.

Ursprungligen av hawa:

Vet inte om ni känner igen detta, men jag gillar verkligen min gamla blådåre på 350 MHz och vill helst inte ha någon annan dator.

Jag uppgraderade nyligen en blådåre G3 400Mhz, 400 MB RAM, 60 GB SCSI (trasig) till:
1 Ghz (Sonnet G4), 1GB RAM, 2 x 120 GB IDE och den spinner som en dröm 24/7! Till och med Dreamweaver arbetar *normalt*...

Hej,
/HÖ

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-10-23 01:34

Körde min PM7500 med en G3a på 400 MHz och jagade ihop lite ram så att jag hade totalt 320 MB. Pulade in ett fint Audiomedia III-ljudkort, ATA66-kontroller med 30 GB hdd och ett Radeon 7000.

Grafikkortet var för PC men jag flashade om det

Det kostade mig:
0 Kr för två macar med G3-kort + blandat ram (Skulle slängas) + tangentbord & mus
0 Kr för hdd (låg och skräpade)
100 Kr för ljudkortet
400 Kr för grafikkortet

På den körde jag sedan OS X i nästan ett år

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-28 20:40
Ursprungligen av sacred-eagle:

Jag uppgraderade nyligen en blådåre G3 400Mhz, 400 MB RAM, 60 GB SCSI (trasig) till:
1 Ghz (Sonnet G4), 1GB RAM, 2 x 120 GB IDE och den spinner som en dröm 24/7! Till och med Dreamweaver arbetar *normalt*...

Hej,
/HÖ

Vad gick detta loss på och var köpte du prylarna?
Jag har en blådåre som för närvarande rullar på i 450 MHz, men den har 640 MB ram så den är rätt pigg ändå. Har funderat lite på en G4-uppgradering, men då vill man ju helst upp någonstans runt 800-1000 MHz för att det ska kännas riktigt lönt.
Ger det någon större vinst att slänga i ett Radeon-kort istället för det Rage 128 som sitter i nu tro? Man kan ju ändå inte köra Quartz Extreme utan fulhack... (och det belastar PCI-bussen rätt duktigt vad jag har läst?)

Till en kompis:

8600 i grunden:

G4 PCI 800MHz/1MB uppgraderingskort
512 MB Ram
1x9,2 GB SCSI disk
ATA133 PCI kort för fyra diskar
2x120 GB ATA disk
2x200 GB ATA disk
Kombinerat FireWire/USB ATA kort
2x80 GB ATA disk

extra kylfläkt.

Kan säga det funkade i drygt två månader sen dog nätdelen. Nu har han skaffat en beige G3.

Idag har jag klockat upp min gamla beiga Mac ytterligare ett hack. Från 540Mhz till 541/545/550* Mhz med bakside cachen satt på halva processorhastigheten dvs. ?272Mhz. Det verkar stabilt och känns snabbare än tidigare. Önskar bara jag hade en möjlighet att övervaka temperaturen från OS
X.

---
*Obs detta är vad Classic, OS9.2.1 & Jaguar säger om processorhastigheten:

Classic = 541Mhz
OS 9 = 545Mhz (Detta är hastigheten som jag ställt in)
OS X = 550Mhz

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-28 18:24
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Önskar bara jag hade en möjlighet att övervaka temperaturen från OS
X.

Temperature Monitor ger nog inte heller någon temperaturangivelse på en PM G3 beige. Men kan ju vara värd ett test.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994

Senast redigerat 2004-10-28 18:49
Ursprungligen av Macus:

Temperature Monitor ger nog inte heller någon temperaturangivelse på en PM G3 beige. Men kan ju vara värd ett test.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994

Tackar. Jodå den verkar faktiskt funka. Säger för närvarande att temperaturen ligger på 28 grader C och det kan nog stämma för det brukar vara den tempen som jag oftast kan se då jag kollar i OS9. 28 grader anses nog som normal. Det är nog först kring 35-40 som jag borde oroa mig. Kanske skulle jag stoppa in en extra fläkt där högtalaren sitter nu för att blåsa in frisk luft i lådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 20:11
1
Bevaka tråden