Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet ADSL 8Mbit för 249:- eller 289:-/mån.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Glocalnet erbjuder bra ADSL-priser till alla vars televäxel byggs ut av Song Networks eller Telenordia. Har du en Skanovo-utbyggd station gäller inte dealen...

--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
Når 3,5 miljoner telefonnummer (fler än BBB ADSL)

249:-/mån vid Glocalnet som förval
289:-/mån utan Glocalnet förval
0 kr i startavgift
* 0 kr i inkopplingskostnad
* 0 kr i fakturaavgifter
12 månader bindningstid

fast IP om Song Netwoks byggt ut din växel
* dynamiskt IP om Telenordia byggt ut din växel
* e-post
* 020-support-nummer
--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------

Jag har alltid sett Glocalnet som världens pajjasföretag men man kanske ska ta och tänka om... Nå´n som testat?

Senast redigerat 2004-11-16 10:03
  • Medlem
  • 2004-10-26 15:08

... "endast 12 månader bindningstid." ...

Ursprungligen av 3OPAH:

... "endast 12 månader bindningstid." ...

Fixat!

Ibland blir man lat - copy-paste-funktionen hade missbrukats denna gång.

  • Medlem
  • 2004-10-27 19:14

12 månader är förjävla långt.. men endå. bra erbjudande.. tänkte ta det jag, men som iJohannes sa, nån som testat och vet hur det funkar?

Ursprungligen av aell:

12 månader är förjävla långt.. men endå. bra erbjudande.. tänkte ta det jag, men som iJohannes sa, nån som testat och vet hur det funkar?

12 månader är visserligen en tid, men jämför med Adamo...
Adamo har startavgift: 1297kr

Min slutsats:
Jag har hellre tolv månaders bindningstid än en startavgift på 1300:- (det är ju mer än 100:-/ månaden om man slår ut det på ett år!). Dett om nu Glocalnet fungerar som de säger.

"Om du inte väljer Glocalnet telefoni tillkommer 40 kr till din månadsavgift."

Ursprungligen av Jürgen B:

"Om du inte väljer Glocalnet telefoni tillkommer 40 kr till din månadsavgift."

Det är ju inbaka i priset jag skrivit. Läser du inte rubriker?

289:- utan förval.

det blir BILLIGARE ändå om du har dom som förval - 249:-

  • Medlem
  • 2004-10-29 17:26

plus Glocalnets obligatoriska säkerhetspaket med antivirusprogram från F-secure a' 39kr/mån
Jättekul att betala om man kör MacOS...

=> 328kr/mån

/H

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 17:37
Ursprungligen av heto:

plus Glocalnets obligatoriska säkerhetspaket med antivirusprogram från F-secure a' 39kr/mån
Jättekul att betala om man kör MacOS...
=> 328kr/mån
/H

Det är tydligen inte obligatoriskt längre (men var det innan i måndags).

Dom kom väl på att folk sade "-Nej tack" (jag vet två som gjort det, båda macägare förnuftigt nog)

Ursprungligen av heto:

plus Glocalnets obligatoriska säkerhetspaket med antivirusprogram från F-secure a' 39kr/mån
Jättekul att betala om man kör MacOS...

=> 328kr/mån

/H

... vilket är 100% frivilligt. Varför är alla så misstänksamma? Jag skulle hoppa på tåget om jag inte va´´bunden till Telia tills i maj.

Senast redigerat 2004-10-30 23:01
  • Medlem
  • 2004-11-08 22:49

Nu har jag bestämt mig. Jag har beställt Glocal. Det gick väldigt smidigt till. Nackdelen var bara att det kommer ta 4-8 veckor innan de kopplar in mig. Det finns risk att jag blir utan bredband ett tag.

Nu måste jag bestämma mig vilket modem jag ska köpa. De listar en hel del kompatibla modem. Någon som kan tipsa om ett bra modem?

Ursprungligen av 3OPAH:

Nu har jag bestämt mig. Jag har beställt Glocal. Det gick väldigt smidigt till. Nackdelen var bara att det kommer ta 4-8 veckor innan de kopplar in mig. Det finns risk att jag blir utan bredband ett tag.

Nu måste jag bestämma mig vilket modem jag ska köpa. De listar en hel del kompatibla modem. Någon som kan tipsa om ett bra modem?

Skojj!

Du får berätta hur det går - är själv het på Glocalnet och om det inte var för min bindningstid hos Telia skulle jag gjort dig sällskap.

P.S. Vad hände med Universal? D.S.

  • Medlem
  • 2004-11-08 23:27

Jag återkommer med en rapport så fort de kopplar in mig men det lär dröja ett tag (4-8 veckor).

Någon som kan tipsa om ett lämpligt och prisvärt ADSL modem?

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag återkommer med en rapport så fort de kopplar in mig men det lär dröja ett tag (4-8 veckor).

Någon som kan tipsa om ett lämpligt och prisvärt ADSL modem?

Jag brukar i det närmaste reflexmässigt avråda folk från D-links produkter. DEom är väl bra om dom funkar och funhkar dom så har man tur. Åtminstone är det min upplevelse vad gäller routrar och switchar från D-link. Däremot måste jag tillstå att det D-link ADSL-modem 300g (eller om det var 'i') som jag har går som en klocka. Det här modemet är inte det senaste Lådan är svart och kom alltså innan D-link började med sin blå-grön/silvriga design. Jag har hört att de äldre D-linkarna skulle vara driftsälrare än de nyare.
Zyxel 600 knallar visst på utan knot också.

  • Medlem
  • 2004-11-12 03:05
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag återkommer med en rapport så fort de kopplar in mig men det lär dröja ett tag (4-8 veckor).

Någon som kan tipsa om ett lämpligt och prisvärt ADSL modem?

Ditt behov kan variera.

För så bra uppkoppling som möjligt, snacka med din leverantör. De vet vilket chipset som sitter i DSLAM:en (hårdvaran i andra sidan sladden av din telefonkabel) vilket du bör matcha för bästa kompabilitet med ditt modem.

Har du skaffat ADSL och vill kanske uppgradera till ADSL2+ i framtiden? Se till att modemet åtminstånde är förberett.

Bor du långt från telefonstationen och därför inte kan få full fart? Skaffa ändå ett ADSL2+-modem. Då kommer det bli som att du bor en dryg kilometer närmre.

Har du skaffat ADSL2+? Se till att ditt modem klarar av 28Mbit. De flesta modemen klarar bara av 24Mbit.

Skall du koppla in flera datorer och kanske rent av köra en server är det intressant att hitta modem som klarar av lite mer än QoS. IPShaping och likanande regler ser till att prioritera bandbredden rätt. Du vill t.ex. inte att din download skall gå segt för att någon annan tankar från din server.

Ett snorbilligt ADSL modem utan några speciella funktioner är DLinks DSL300-serie. Det fungerar rätt bra i de flesta lägen.

Har du pengar att lägga rekommenderar jag Alcatel Telecoms nya ADSL2+ produktserie med _allt_ inbyggt. WiFi, IP-telefoni, shaping och massa andra goa routingfunktioner. Onekligen det bästa just nu. Råkar dessutom vara de modemen vi levererar till vår ADSL2+-tjänst.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

Ursprungligen av adamo:

Ditt behov kan variera.

För så bra uppkoppling som möjligt, snacka med din leverantör. De vet vilket chipset som sitter i DSLAM:en (hårdvaran i andra sidan sladden av din telefonkabel) vilket du bör matcha för bästa kompabilitet med ditt modem.

Har du skaffat ADSL och vill kanske uppgradera till ADSL2+ i framtiden? Se till att modemet åtminstånde är förberett.

Bor du långt från telefonstationen och därför inte kan få full fart? Skaffa ändå ett ADSL2+-modem. Då kommer det bli som att du bor en dryg kilometer närmre.

Har du skaffat ADSL2+? Se till att ditt modem klarar av 28Mbit. De flesta modemen klarar bara av 24Mbit.

Skall du koppla in flera datorer och kanske rent av köra en server är det intressant att hitta modem som klarar av lite mer än QoS. IPShaping och likanande regler ser till att prioritera bandbredden rätt. Du vill t.ex. inte att din download skall gå segt för att någon annan tankar från din server.

Ett snorbilligt ADSL modem utan några speciella funktioner är DLinks DSL300-serie. Det fungerar rätt bra i de flesta lägen.

Har du pengar att lägga rekommenderar jag Alcatel Telecoms nya ADSL2+ produktserie med _allt_ inbyggt. WiFi, IP-telefoni, shaping och massa andra goa routingfunktioner. Onekligen det bästa just nu. Råkar dessutom vara de modemen vi levererar till vår ADSL2+-tjänst.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

Jo, men ni är för dyra i jämförelse med Glocalnet. Er skyhöga startavgift avskräcker mig i alla fall.

  • Medlem
  • 2004-11-12 16:28
Ursprungligen av iJohannes:

Jo, men ni är för dyra i jämförelse med Glocalnet. Er skyhöga startavgift avskräcker mig i alla fall.

Nu handlade visserligen inte posten om priser, utan modem. Men visst:

Glocalnet har bestämt sig för att gå 100 miljoner med förlust nästa år för att fixa nya kunder. Det kan man läsa sig till i deras årsrapport. Vad händer när de 100 miljonerna tar slut?

Installationsavgiften är pengar som går direkt till Skanova. Alla är tvungna att punga ut med de pengarna. Antingen från första början, eller genom att vara bunden till en leverantör en längre tid och på så sätt betala de pengarna indirekt. Som du kanske vet har vi inga bindningstider.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-13 12:39

Tro det eller ej!!! Jag har ändrat mig igen. Universal kontaktade mig och sa att de har kopplat in ADSL2+ i min bassatation (Vasa-GBG) och frågade om jag fortfarande var intresserad ... så jag nappade.
Nu är det Universal som gäller igen.

Det går undan i fetsnöremarknaden.

  • Medlem
  • 2004-11-13 12:44

Tack för era modemtips. Det verkar som att Alcatels ADSL2+ modem är nåt å satsa på. Det är bara det att jag inte kan hitta var man kan köpa det.

Btw, kul att ha en bredbandsleverantör (adamo) med i diskussionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 12:51
Ursprungligen av 3OPAH:

Btw, kul att ha en bredbandsleverantör (adamo) med i diskussionerna.

Absolut! Det kan vara bra att få höra hur det resoneras på "andra sidan", all heder åt Adamo för att de håller sig synliga här. Dessutom är det bra marknadsföring - jag har delvis pga detta faktiskt rekommenderat Adamo till folk som måste koppla upp sig via adsl.

För övrigt tog Adamo-Kalle upp en intressant sak - din isp har utgifter, månads- och startavgifterna går inte oavkortat till flådiga kontor etc utan en hel del går till att betala div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc. Det bör man kanske tänka på innan man tecknar abonnemang hos den allra billigaste leverantören.

Ursprungligen av tei:

Absolut! Det kan vara bra att få höra hur det resoneras på "andra sidan", all heder åt Adamo för att de håller sig synliga här. Dessutom är det bra marknadsföring - jag har delvis pga detta faktiskt rekommenderat Adamo till folk som måste koppla upp sig via adsl.

För övrigt tog Adamo-Kalle upp en intressant sak - din isp har utgifter, månads- och startavgifterna går inte oavkortat till flådiga kontor etc utan en hel del går till att betala div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc. Det bör man kanske tänka på innan man tecknar abonnemang hos den allra billigaste leverantören.

Betalar du verkligen hellre mer än nödvändigt bara för att du tycker synd om ett företag som "betalar div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc". Gäller inte dessa utgifter företag 2 som har billigare priser också? Om Glocalnet väljer att gå back (om det nu stämmer, saken är hävdad av dess konkurrent) så är det ju deras val. Så varför inte passa på - andra kommer tvingas följa efter.

Men jag håller med dig om att det är reko av adamo att ge respons via 99mac.

Senast redigerat 2004-11-14 00:19

Jag önskar jag kunde få Adamo där jag bor, jag kan få telias 8 mbit men 449 känns mer surt än ättika och BBB lär väl kasta ut mig 0.5mbitare adsl på gatan

Hmm jag vill oxå surfa fort

  • Medlem
  • 2004-11-14 00:10
Ursprungligen av iJohannes:

Jag hittar ingen logik i ditt inlägg. Betalar du verkligen hellre mer än nödvändigt som konsumant bara för att du tycker synd om ett företag som "betalar div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc". Gäller inte det företaget som har billigare priser också? Om Glocalnet väljer att gå back (om det nu stämmer, saken är hävdad av dess konkurrent) så är det ju deras val. Så varför inte passa på - andra kommer tvingas följa efter.

Här kan du läsa om Glocalnet och deras planer att gå back:

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37105
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=direkt&a=375182
http://www.google.com/search?q=glocalnet+100+miljoner

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

Tack för inpu:et, Kalle!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 02:56
Ursprungligen av iJohannes:

Betalar du verkligen hellre mer än nödvändigt bara för att du tycker synd om ett företag som "betalar div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc". Gäller inte dessa utgifter företag 2 som har billigare priser också? Om Glocalnet väljer att gå back (om det nu stämmer, saken är hävdad av dess konkurrent) så är det ju deras val. Så varför inte passa på - andra kommer tvingas följa efter.

Men jag håller med dig om att det är reko av adamo att ge respons via 99mac.

Det handlar inte om att tycka synd om ett företag. Det handlar om att välja en leverantör som jag känenr att jag kan lita på och som har justa abonnemangsvillkor. Jag vill helt enkelt slippa byta varannan månad. Det kan helt klart vara värt ett par tior extra i månaden, iallafall för mig. OM jag betalar 295:- eller 325:- spelar mig inte särskilt stor roll, det är viktigare att jag får en väl fungerande tjänst.

Givetvis har även de billigare företagen de utgifter som jag talar om, åtminstone vissa av dessa. Hur tror du att det påverkar dig som kund och den tjänst du betalar för?

Ursprungligen av tei:

Det handlar inte om att tycka synd om ett företag. Det handlar om att välja en leverantör som jag känenr att jag kan lita på och som har justa abonnemangsvillkor. Jag vill helt enkelt slippa byta varannan månad. Det kan helt klart vara värt ett par tior extra i månaden, iallafall för mig. OM jag betalar 295:- eller 325:- spelar mig inte särskilt stor roll,

Jag förstår vad du säger men har du tänkt på att om du exempelvis väljer Adamo och kör dom ett år (12 månader) med startavgift och månadsavgift blir genomsnittlig månadskostnad över 380:-. För att komma ner i "ett par tiors" skillnad måste du köra Adamo i 36 månader (genomsnittlig månadskostnad: 324:77 SEK om jag räknat rätt).

Ursprungligen av tei:

det är viktigare att jag får en väl fungerande tjänst.

Jag tror inte tekniken i sig skiljer sig mellan operatör och operatör - ADSL som ADSL. Frågan är kanske snarare hur tillgänglig en lev. är, i form av öppettiden och annat. Där ger jag dig rätt att "ett par tior" kan vara okey för en bättre kontakt.

Ursprungligen av tei:

Givetvis har även de billigare företagen de utgifter som jag talar om, åtminstone vissa av dessa. Hur tror du att det påverkar dig som kund och den tjänst du betalar för?

Förmodligen genom lite sämre support. Jag räknar luttrad med att telefonkötiden kan vara lite längre hos Glocalnet än Telia(, även om dyra Telia också låter mig köa rätt ordentligt om man ringer supporten eftermiddagar/kvällstid).
Å andra sidan är jag en van dataanvändare som vet hur jag ställer in min burk och behöver mycket sällan support så länge tjänsten fungerar som den ska. Men detta är kanske olika för dig och mig...?

  • Medlem
  • 2004-11-15 17:41
Ursprungligen av iJohannes:

Jag tror inte tekniken i sig skiljer sig mellan operatör och operatör - ADSL som ADSL. Frågan är kanske snarare hur tillgänglig en lev. är, i form av öppettiden och annat. Där ger jag dig rätt att "ett par tior" kan vara okey för en bättre kontakt.

Förmodligen genom lite sämre support. Jag räknar luttrad med att telefonkötiden kan vara lite längre hos Glocalnet än Telia(, även om dyra Telia också låter mig köa rätt ordentligt om man ringer supporten eftermiddagar/kvällstid).
Å andra sidan är jag en van dataanvändare som vet hur jag ställer in min burk och behöver mycket sällan support så länge tjänsten fungerar som den ska. Men detta är kanske olika för dig och mig...?

Precis, så länge tjänsten fungerar är det lugnt om man är datorvan. Men det finns fler saker som kan gå fel. Skanova kan helt plötsligt koppla om dig i telefonstationen, Song kan komma åt inställningar DSLAM:en av misstag, ditt modem kanske ställer om efter att ha fått en spänningsspik i telefonjacket, någon kan ha grejat i routingtabeller någonstans på vägen, et.c.

Därför är det är bra att t.ex. ha f.d. Song-tekniker och andra sorters nätverksråttor som vet vad som kan ha gått fel och redan från start berätta för t.ex. Song och Skanova hur de skall lösa problemen, istället för att felsöka genom att skicka information fram och tillbaka under flera dagar eller veckor.

Du som är datorvan kan se de där tiorna som en liten försäkring om något skulle hända.

Vill man gå vidare kan man även kolla upp hur mycket olika leverantörer överbokar sin fiber till telefonstationen. Det finns de som låter upp till 500 kunder dela på bandbredden (t.ex. 8Mbit).

Att bara titta på priset är enligt mig lite dumt. Ungefär som att bara titta på priset när man går till Konsum och köper korv. För vad innehåller egentligen korven? Och hur smakar den?

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-13 12:46
Ursprungligen av adamo:

Glocalnet har bestämt sig för att gå 100 miljoner med förlust nästa år för att fixa nya kunder. Det kan man läsa sig till i deras årsrapport. Vad händer när de 100 miljonerna tar slut?

De ringer Ingvar och ber om mer?

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag återkommer med en rapport så fort de kopplar in mig men det lär dröja ett tag (4-8 veckor).

Någon som kan tipsa om ett lämpligt och prisvärt ADSL modem?

från teliahåll brukar ju zyxxel modemen rekomenderas - å telia kan ju lite om strul, så det kan ju vara en bra rekomendation...

:eek:

Bevaka tråden