Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote 2.0 på gång

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-27 19:12

Ni som tittade på Quicktimeströmmen av Steve Jobs lansering av iPod photo med U2 och har arbetat en del med Keynote lade säkert märke till några saker.

Det är helt uppenbart att den version av Keynote som SJ använde har nya övergångar tillgängliga. Jag tog skärmdumpar på några av dem, men det finns fler. Självklart gör de sig inte riktigt rätta i stillbildsform, så är ni nyfikna rekommenderar jag att titta på QT-strömmen.

Vad kan vi då vänta av en ny version av Keynote?

• Nya och/eller fler övergångar är väl rätt spikat.
• Nya och/eller fler teman.
• Upprensat gränssnitt.
• Bättre integration med iLife (se album från iPhoto direkt i programmet osv).
• Möjlighet att byta genomskinlighet i bilder mot en färg.
• Bättre prestanda vid uppspelning av Quicktimematerial.
• Utnyttjande av core image och core video (ett gäng filter helt enkelt).
• Möjlighet att loopa en presentation med tidsbestämda övergångar.
• Inte slängas ut från presentationen om man trycker framåt vid sista bilden.

Vad önskar ni skulle ändras och läggas till i programmet?

Ohh... aah... vill ha nu!

Är det månne försenat för att den primära betatestaren insjuknade ett tag på sensommaren?

Att det går att linjera vänsterställd text i olika grader, då kanske det går att använda...

Formatmallar för text

Funktionen som jag saknar mest är export till QT-film för fullskärmsuppspelning. Enligt en tidigare tråd på forumet så är det enkelt att lägga in ett sådant styrspår i filmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 20:24

Bättre möjlighet att presentera på en skärm och kolla på anteckningar etc på en annan, animeringar och liknande grejor. Fler övergångar är ointressant för mig.

-Bättre kontroll över uppspelning av QT-filmer.
-Möjlighet att skapa automatiska bildspel, med individuella bytesintervall för varje bild.
-Möjlighet att använda musmarkören under presentationen för att visa peka på detaljer etc.

/M

Det är förstås Core Image och Core Video som förbättrar nästa version av Keynote. Förmodligen kommer nästan alla Apple-program få rejäla ansiktslyftningar med det nya OS'et.

Ciryon

Det finns en risk att att Ciryon har rätt, men jag hoppas att det blir mer än så, för det som är Keynotes styrka redan idag är grafiken, medan övriga funktioner är i bästa fall mediokra, och i flera fall riktigt dåliga, så behovet av förbättringar är större på andra områden än på grafiken

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

övriga funktioner är i bästa fall mediokra, och i flera fall riktigt dåliga

M.a.o. Apple bör bygga PowerPoint?
Personligen tycker jag att innehållet i en presentation är viktigast och datorn kan ge tyngd och illustrera enskillda punkter.
Allt för ofta har man sett för långa texter och hoppande hundar som tagit bort uppmärksamheten från talaren.
Steve Jobs presentationer är bland de absolut bästa jag sett och hans slides är alltid snygga och tydliga.

Micke, vad är det där för tramsinlägg, vem fasen har snackat om hoppande hundar?

Och vad fasen har Steve Jobs presentationer med Keynote att göra? Är det någon som på fullt allvar tror att de hade varit mindre bra om han gjorde dem i PowerPoint, Acrobat, Director, eller vad som helst?

Kenote har några riktigt iögonfallande brister, t.ex. att det är det enda programmet i hela mac-världen som inte kan linjera text i olika teckengrad, att inte kunna erkänna det bara för att man gillar Apple det är i mitt tycke urfånigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-27 22:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kenote har några riktigt iögonfallande brister, t.ex. att det är det enda programmet i hela mac-världen som inte kan linjera text i olika teckengrad /.../

Nu har jag läst, och läst om det du skriver och jag kan inte riktigt förstå vad du menar. Det går väl alldeles utmärkt att linjera text i olika grad.

Eller hur menar du?

Ursprungligen av Kalle W:

Nu har jag läst, och läst om det du skriver och jag kan inte riktigt förstå vad du menar. Det går väl alldeles utmärkt att linjera text i olika grad.

Eller hur menar du?

Prova att lägga det i samma textblock så får du se, t.ex så här

iBook
iBook
iBook

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-27 23:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Prova att lägga det i samma textblock så får du se

Blir exakt lika i Indesign, så det är inget Keynotespecifikt.

Det finns en massa so keynote saknar. Tabeller och grafer tex
Keynote fixae inte felstaplar, regretion (dvs linjer som inte går genom punkterna) I stort sätt alla avancerade graf strukturer saknas. Powerpoints fördel är integrationen med excel. Keynote är inte heller helt hundra på import från Illustrator (eller powerpoint för den delen). Desssutom ka infogade filer inte länkas. Det blir snyggt och passar bra för reklamsnack men i mitt fält (maturvetenskap) är det tyvärr nästan oanvändbart oancändbart. Powerpoint är ett jätte trist program och jag svär varje gång jag använder det men efter tre alvarliga försök med keynote har jag gett upp. Jag gör säkert ett nytt försök när tvåan kommer. Fast är det bara grafiken som har blivit ännu bättre så låter jag det ligga.

PP

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Micke, vad är det där för tramsinlägg, vem fasen har snackat om hoppande hundar?

Jag gör det. Om du inte genast satt taggarna utåt så skulle du säkert förstått från mitt inlägg vad jag menade. Helt onödigt att kalla mitt inlägg för trams, även om du tycker det.
Jag har sett så många presentationer även från dina förra kolleger, där man använt funktioner bara för att de finns där. Ungefär som att, "varför inte använda 100 typsnitt då man har dem".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och vad fasen har Steve Jobs presentationer med Keynote att göra? Är det någon som på fullt allvar tror att de hade varit mindre bra om han gjorde dem i PowerPoint, Acrobat, Director, eller vad som helst?

Du hävdar att Keynote är oanvändbart, att det krävs möjlighet att linjera vänsterställd text innan det går att använda. Jag påpekade att SJ gör fina presentationer. Han använder Keynote, därav sambandet. Jag har ALDRIG påstått att hans presentationer skulle vara sämre om han använde något annat program.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kenote har några riktigt iögonfallande brister, t.ex. att det är det enda programmet i hela mac-världen som inte kan linjera text i olika teckengrad, att inte kunna erkänna det bara för att man gillar Apple det är i mitt tycke urfånigt.

Självklart skall brister åtgärdas. Har jag någonsin påstått att Keynote skulle vara utan brister? På vilket sätt skulle jag kunna erkänna eller inte, något som jag inte påstått?
Att göra anspelningar på att jag inte kan erkänna Apples brister för att jag, som du påstår, gillar Apple är inte bara urfånigt, det är oförskämt. Du har överhuvudtaget ingen aning om vad jag tycker om Apple.

Om man frågar vad som fattas Keynote så kommer folk att ge en lista som är längre än alla Powerpoints funktioner och då har vi inte mera ett lättanvänt effektivt verktyg för att göra presentationer.
Jag tror inte att Apple haft ambitionen att göra Keynote till ett verktyg med alla typografiska möjligheter. Det finns ju som sagt andra program som ger större möjligheter för detta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att det går att linjera vänsterställd text i olika grader, då kanske det går att använda...

Jag tycker att det går att använda redan nu. Å andra sidan så behöver jag inte tänka på att allt skall vara typografiskt perfekt. För mig är det viktiga vad jag har att säga, jag använder Keynote/Powerpoint som hjälpmedel för att hålla tråden och för att illustrera viktiga punkter. Att kunna göra en hyggligt vacker förpackning är naturligtvis ingen nackdel men enkelheten och snabbheten är mer viktig för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 23:28

Oj, det finns så mkt jag vill se i Keynote 2.0 att jag inte ens kan nämna allt här

- Self-contained fil (program/presentation i ett så inte VISNING kräver Keynote)
- Bättre master-mall-hantering (mastrar borde kunna gruperas osv så en master "tar delar" av en annan osv)
- Bättre hantering av fonter/style-sheets eller vad man vill kalla det (tvinga fonter till en viss typ av stil, kunna ställa in stilmallar per dokument m.m.)
- Bättre hantering av bilder/filmer i mall-sammanhang
- Snabbare program!
- Bättre hantering av QuickTime media (rel. slött men främst buggigt idag)
- Bättre övergångshantering
- Möjlighet att gruppera och döpa slides/organiera dem i ex. en "outline/folder structure" (får ofta presentationer på 50 > 150 slides som blir lite oövergripliga)
- Timeline-baserad presentationsmodell om man vill (tidsinställda övergångar/ljudspår osv)
- Vore intressant med interaktion med DVD-spelaren (spela upp DVD-video i presentationer)
- Bättre QuickTime-export!
- Bättre PDF-export/printmöjligheter
- Gärna enklare vertyg för grafik (croppa bilder ex).
- Bättre hantering av länkning till mediafiler

Ja, listan kan göras ännu längre…

Nåt som är intressant med Keynote är, XML.
Här finns säkert saker att göra för att förenkla för presentationsskaparen. Enkla verktyg för att plocka data från databaser etc.

Var det den här listan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-29 15:07

Min önskelista
Kunna styra Quicktime filmer, play paus osv.
Kunna beskära bilder
Kunna styra Keynote från iPod.
www-länkar
Att övergångar funkar baklänges.
Kunna exportera för DVD
Loopfunktion
Kunna storleksförändra grupperingar.

Synkning med iPod Photo såklart. Vore kanonbra!

Koppla in iPoden i projektorn, sen en trådlös "klicker" till podden.

  • Medlem
  • 2004-11-01 17:49

Kanske lite offtopic: kan man ladda ned Keynote för test ?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 17:52

Inte vad jag vet

1
Bevaka tråden