Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac på Oracle/Apple-seminarium

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intryck efter Apple och Oracle seminarium om Oracle 10g introduktion på Mac OS X.

av Henrik Kriisa

Nyfiken på Apples satsning på "enterprise-marknaden" och det relativt nya samarbetet med Oracle med dess lansering av Oracle 10g på Mac OS X åkte jag till Oracles kontor i Kista där Apple och Oracle ordnade ett gemensamt seminarium om ämnet. Själv är jag en relativt ny Mac-användare och ännu färskare på databaser men med ett brinnande intresse för bäggedera. Någon kamera fick jag inte med mig utan här kommer istället lite egna reflektioner om dagens (27 okt) seminarium. Till seminariet hade ett drygt tjugotal intressentar samlats, min egna gissning var att de flesta av besökarna själva arbetade med Mac OS X som plattform och många hade dessutom bakgrund inom mediabranschen.

Från Apple talade PEO Strindlund som är Apple svenska affärsmarknadsansvarig och från Oracle talade Hans Nystedt. Under presentationen som varade ett par timmar pratade äcen Ian Vännman, nytillträdd supportchef på Aftonbladet om deras satsning på OS X Server som lösning för stora delar av deras produktion.

Hans Nystedt pratade mycket om Oracles nya strategi om grid computing, det vill säga olika servrar och databaser som tätt samarbetar med varandra för att på så sätt kunna erbjuda för användaren "en lösning med all information". 10g finns idag i beta-version för OS X och är i slutfasen av testandet, skarp version skall komma ut innan årsskiftet. I dagsläget är det dock endast själva databasen som finns i OS X-version, övriga delar av Oracles lösningar, "application server", eBusiness solution samt lösningar utvecklade i nära samarbete med andra leverantörer är ännu inte annonserade för OS X. På frågan om detta är på gång kunde Hans inte ge något definitivt svar, mer än att själva databasen var en naturlig startpunkt. eBusiness-delen såg han som att den idag kanske inte kändes relevant att föra över till OS X.

PEO Strindlund från Apple redovisade var Apple står idag på denna relativt nya marknad för företaget. Satsningen menade PEO är seriös och han talade varmt om Apples serverprodukter som Xserve, OS X Server, Xsan, XRAID och betonade att Apple satsar på konkurrenskraft genom konkurrenskraftiga priser, speciellt med nya XServe RAID med upp till 5.6 TB lagringsyta för ett pris till mindre än 20 kr per GB och genom Apples välkända grafiska användargränssnitt som nu erbjuds även för server-rummet.

För att inte bara prata försäljarsnack hade de även bjudit in Aftonbladets Ian Vännman som varmt talade om Apples alla fördelar och varför Aftonbladet nu valt OS X Server framför Windows och Linux-alternativ. Ian menade att Apples lösning med många öppna standarder, överlägset GUI och med Aftonbladets historia med Apple som datorsystemleverantör var vida överlägsen alternativen.

Min personliga reflektion av seminariet var att detta är ett mycket intressant område för Apple, med möjlighet att nya helt nya företag men att det ännu är en bit kvar innan de är ända framme. För att OS X ska bli ett reellt alternativ måste det fram mer helhetslösningar och inte enbart själva databasen i Oracles fall t ex. Apple och Oracle var sparsamma med att berätta om företag som testat 10g på Mac OS X här i Sverigen utan svarade vagt att det fanns ett par stycken men att det egentligen var i USA som det fanns företag som verkligen testade detta fullt ut.

Av åhörarna att döma kändes det som att de flesta var övertygade Mac-användare och inte så många som hade tidigare erfarenhet av Oracle på andra plattformar. Det kom bland annat upp en del Mac-specifika frågor om kommande OS X "Tiger" men som PEO vänligt men bestämt svarade med Apples konsekventa policy att inte tala om framtiden och ge ut "roadmaps".

Min slutsats är att det var intressant att höra lite mer om den här marknaden, men också som sagt, att det krävs betydligt mer än så här för att "enterprise"-lsöningar ska migrera i mängder till Mac OS X som operativsystem.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 15:50

Det intressanta är ju att Apple har en ganska komplett serverpark och att inte bara de själva utan oxå stora aktörer som Oracle anser att Apples satsning är seriös...
Detta torde vara väldigt viktigt för att Apple skall växa inom "corporate IT", och fasen vet om inte Apple kommer klara det med lönsamhet...

Helt otroligt - har Apple kommunicerat ut att detta evenemang skulle äga rum öht? jag visste då inte om det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 16:32
Ursprungligen av Joacim Melin:

Helt otroligt - har Apple kommunicerat ut att detta evenemang skulle äga rum öht? jag visste då inte om det.

Att hitta det på apple.se kräver nog båtlass med tålamod och en dåres envishet, men det har varit ett gäng postningar här på 99 om det...

Men visst, det är ju fan om Apple inte når ut till seriöst intresserade med sådanthär!

Ja nu får Oscar Bjers förklara endel

  • Medlem
  • 2004-10-28 16:43

har det inte

varit annonserat i högerspalten på www.apple.com/se/hotnews ganska länge?

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 21:41
Ursprungligen av Björnström:

Apple och Oracle var sparsamma med att berätta om företag som testat 10g på Mac OS X här i Sverigen utan svarade vagt att det fanns ett par stycken men att det egentligen var i USA som det fanns företag som verkligen testade detta fullt ut.

Nämnde de pilotföretag i USA vid namn?

/Y

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 23:08
Ursprungligen av Yozzi:

Nämnde de pilotföretag i USA vid namn?

/Y

Nej, frågan kom upp men de ville inte svara med konkreta företagsnamn. Jag fick känslan av att vare sig Oracles eller Apples representanter var så där direkt insatta i denna lansering över huvudtaget (!), om känslan är sann eller inte törs jag dock inte satsa något på...

1
Bevaka tråden