Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avatar?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-10-23 00:52

Jag skulle vilja ha en avatar men jag kan inte välja någon. Hur går man till väga? Har jag missat nått?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-23 00:56

Du måste köpa ett 99 Plus abonnemang för att kunna ha avatar.
Kolla under Inställningar -> Övrigt

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-10-23 01:03

aha... det brukar vara standard i alla forum.

Ursprungligen av VaCUm:

aha... det brukar vara standard i alla forum.

Jo, men 99mac har nått en punkt där något behövdes göras. Du kan läsa mer om Martin Björnströms tankar kring detta i Dags att vända skutan. Glöm inte bort att det finns sätt att få Plus/Pro-konto helt kostnadsfritt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 11:06

Det är väl inga problem att få med sin avatar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 14:29
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men 99mac har nått en punkt där något behövdes göras. Du kan läsa mer om Martin Björnströms tankar kring detta i Dags att vända skutan. Glöm inte bort att det finns sätt att få Plus/Pro-konto helt kostnadsfritt.

Det är ändå dumsnålt att ta betalt för avataren. Det bidrar till att minska känskan av samhörighet och skapar en slags vi-och-dom-motsättning mellan de som betalar och de som inte gör det. Om avataren är enda sättet att få folk att betala för era abonnemang så kanske ni bör se över innehållet i dem?

Jag tänker iaf inte betala förrän jag erbjuds någon form av mervärde vilket jag inte tycker plusforumen verkar vara. 300:- för avataren kan ni glömma.

Ursprungligen av rhesus:

Om avataren är enda sättet att få folk att betala för era abonnemang så kanske ni bör se över innehållet i dem?

Vad???

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 15:21
Ursprungligen av Andersson:

Vad???

Björnström har ju sagt att det behövs en morot för att få folk att teckna plus, den lilla texten med plus under namnet var inte nog. Jag kan gräva upp tråden om du vill. Men du har ju redan tecknat plus så du kanske kan tala om för mig varför jag bör skaffa det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-10-28 10:25
Ursprungligen av rhesus:

Det är ändå dumsnålt att ta betalt för avataren. Det bidrar till att minska känskan av samhörighet och skapar en slags vi-och-dom-motsättning mellan de som betalar och de som inte gör det. Om avataren är enda sättet att få folk att betala för era abonnemang så kanske ni bör se över innehållet i dem?

Jag tänker iaf inte betala förrän jag erbjuds någon form av mervärde vilket jag inte tycker plusforumen verkar vara. 300:- för avataren kan ni glömma.

Det verkar ju vara väldigt viktigt för dig med en avatar, så varför inte betala lite för rättigheten att få använda en

Vårt "moment 22" är att vi vill hålla forumet öppet för gäster. Plus och Pro är vår satsning för att överleva.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 17:40
Ursprungligen av Björnström:

Vårt "moment 22" är att vi vill hålla forumet öppet för gäster. Plus och Pro är vår satsning för att överleva.

Jag har inget emot att betala för mervärde. Däremot anser jag att avataren är en basfunktion som bör erbjudas alla. Om tjänsterna i plus och pro är tillräckligt bra så kommer folk att teckna dem utan att man ska behöva använda avataren som lockbete. Att forumet är öppet för alla är ju en förutsättning för att få levande diskussioner.

Ursprungligen av rhesus:

Jag har inget emot att betala för mervärde. Däremot anser jag att avataren är en basfunktion som bör erbjudas alla. Om tjänsterna i plus och pro är tillräckligt bra så kommer folk att teckna dem utan att man ska behöva använda avataren som lockbete. Att forumet är öppet för alla är ju en förutsättning för att få levande diskussioner.

Kom folk verkligen hit för att få använda avatarer?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 21:31
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kom folk verkligen hit för att få använda avatarer?

Nej, men folk kanske sticker härifrån för att man inte får ha dem? Avatarer är bra iom att man lättare känner igen folks inlägg vid en snabb överblick i en tråd och skapar en känsla av samhörighet. 99mac är det enda forum jag sett hittils som vill ha betalt för dem. Är då 99mac så mycket bättre än de andra macforum som finns att jag förväntas att betala här för att få samma funktionalitet som jag kan få gratis på de andra forumen här i Sverige och utomlands?

Björnström vill påskina att han genom sin stora godhet håller forumet öppet för icke betalande gäster även i fortsättningen när vi alla vet att ett strikt betalforum aldrig skulle fungera utan anställd personal som svarar på folks frågor. Betalar man för sig så förväntar man sig en viss nivå av service. Är det gratis så hjälper man andra för att själv få hjälp när man behöver det. Mdelemmarna, inte serverparken eller ledningen, är ett forums största tillgång.

Säg, rent hypotetiskt, att 80% av medlemmarna skulle flytta till ett nytt forum "66mac.se". Hur levande och användbart skulle 99mac bli då? Vilka annonsörer skulle vilja annonsera där?

Schysst avatar förresten

Ursprungligen av rhesus:

Schysst avatar förresten

Tack! Jag ville bara visa att jag jag gillar att få avataren som en bonus för att jag skaffade ett mac.se-abonnemang.

Och ibland handlar det mer om att bidra än att behöva betala för sig.

Nej, jag gjorde den tillräckligt ful(l) att jag kommer vara trött på den på fredag och byta tillbaka till min gamla avatar.

Edit: Oj, det var ingen nådig dom över Anna Lindhs minnesmärke...

Ursprungligen av rhesus:

Björnström vill påskina att han genom sin stora godhet håller forumet öppet för icke betalande gäster även i fortsättningen när vi alla vet att ett strikt betalforum aldrig skulle fungera utan anställd personal som svarar på folks frågor. Betalar man för sig så förväntar man sig en viss nivå av service. Är det gratis så hjälper man andra för att själv få hjälp när man behöver det. Mdelemmarna, inte serverparken eller ledningen, är ett forums största tillgång.

Jag skrev så här i min krönika:

Till skillnad ifrån mac.se är 99mac betydligt en betydligt knepigare tjänst att ta betalt för. Det speciella med att driva ett forum är att medlemmarna står för större delen av innehållet - vi står för samlingspunkten och allt administrativt jobb. Att ta betalt för forumet innebär troligen att vår största tillgång minskar mer i värde än intäkterna - tala om moment 22. Just därför har det aldrig varit ett alternativ för oss att ta betalt för att få tillgång till forumsidorna.

Som du ser har vi samma syn på vad vår största tillgång är och att medlemmarna står för huvuddelen av innehållet.

Avatarerna är i sammanhanget en struntsak, att Plus och Pro-medlemmarna ger oss chansen att överleva och utvecklas är viktigare och vi vill ge dom cred för det. Avataren och Plusforumet är två sätt. Observera att det finns många sätt att få ett Plus/Pro-konto kostnadsfritt genom att bidra på andra sätt.

Om du har bättre förslag (kanske något som du själv skulle uppskatta) får du gärna nämna det.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-28 16:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Det verkar ju vara väldigt viktigt för dig med en avatar, så varför inte betala lite för rättigheten att få använda en

det är inte _min_ avatar som är viktig, jag vet ju vilka inlägg jag själv skrivit. Det är alla andras avatarer jag saknar. Jag vill ju snabbt se vem som skrivit vad. Problemet kan iofs lösas genom att alla utom jag skaffar plus/pro

Ursprungligen av nillon:

Avatarer tar bandbredd, bandbredd kostar pengar, osv.
Jag ser hellre ett 99mac där man får betala en liten slant för att få använda bland annat avatarer än inget 99mac alls...

Det är ju bara att sätta en begränsning på filstorleken så att den max får vara 20k. Och nu ska vi väl inte vara så dramatiska.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skrev så här i min krönika:
Observera att det finns många sätt att få ett Plus/Pro-konto kostnadsfritt genom att bidra på andra sätt.

Om du har bättre förslag (kanske något som du själv skulle uppskatta) får du gärna nämna det.

Det är här det skär sig lite. Jag anser att jag redan bidrar genom att vara här och svara i trådarna. OK nu kanske jag personligen är ett dåligt exempel eftersom jag inte skriver så mycket här men det finns många som svarat på hundratals frågor och därigenom bidragit med både sin tid och sin kunskap. Vi bidrar också genom att rekommendera 99mac till andra så att besökarantalet här ökar och därmed förutsättningarna för bra annonsintäkter.

Om nu 99mac behöver pengar så föreslår jag en ökad satsning på mac.se och se 99mac som en reklampelare för den tjänsten. Någon har även nämnt ett betalforum där folk garanterat får hjälp och support med sina mac-problem, en sån tjänst tror jag att många skulle betala för om den håller tillräckligt hög kvalitet. Problemet är ju att hålla den kvaliten på supporten och det krävs nästan personal som får ersättning för att svara i de forumen.

Ursprungligen av rhesus:

Det är här det skär sig lite. Jag anser att jag redan bidrar genom att vara här och svara i trådarna. OK nu kanske jag personligen är ett dåligt exempel eftersom jag inte skriver så mycket här men det finns många som svarat på hundratals frågor och därigenom bidragit med både sin tid och sin kunskap. Vi bidrar också genom att rekommendera 99mac till andra så att besökarantalet här ökar och därmed förutsättningarna för bra annonsintäkter.

Om nu 99mac behöver pengar så föreslår jag en ökad satsning på mac.se och se 99mac som en reklampelare för den tjänsten. Någon har även nämnt ett betalforum där folk garanterat får hjälp och support med sina mac-problem, en sån tjänst tror jag att många skulle betala för om den håller tillräckligt hög kvalitet. Problemet är ju att hålla den kvaliten på supporten och det krävs nästan personal som får ersättning för att svara i de forumen.

Det glädjer mig att vi känner likadant. Vi bidrar alla genom vår kunskap och vårt deltagande i trådarna.

Tyvärr kostar det en hel del att driva 99mac och i takt med att vi blir alltmer populära måste vi hitta lösningar för att överleva. Vi har valt att satsa mer på mac.se (vilket du föreslår) och 99mac Pro är ett kombinationskonto som erbjuder fördelar på båda sajterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 01:48

Jag måste säga att jag håller med Rhesus ang Avatarerna trots att jag är en förespråkare för den senaste utvecklingen med plus- och proabbonemang och "donatör" sen länge. Det är en basfunktion man inte skulle behöva betala för (som alla forum har) och jag har svårt att tro att nån skaffar plusabbonemang bara för den. Vilket bara leder till att det blir färglöst och anonymt och kan nog skapa en känsla av segregation här inne... Det är ett effektivt och trevligt sätt att "se" vem man pratar med och det fyller liksom inget syfte att inte ha den.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-28 09:07

Avatarer tar bandbredd, bandbredd kostar pengar, osv.
Jag ser hellre ett 99mac där man får betala en liten slant för att få använda bland annat avatarer än inget 99mac alls...

1
Bevaka tråden