Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var sitter klockbatteriet på iBook Graphite 366Mhz (Dasslock)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 20:57

Hej!

vart sitter klockbatteriet på en Ibook Graphite 366Mhz (dasslock)??

Hur ser det ut??

Har läst lite på 99mac.com att folks pb´s har vägrat starta på grund av kassa sådana batterier och nu har jag tänkt testa så jag plockade isär min ibook väldigt snabbt och skulle kolla men jag hittar inget???

förutom en blå kondensator/batteri liknande grej nära laddningsurtaget..men jag tror inte att det är den??

Hur mäter jag på den/det med en multimeter för att se om det finns ström på det när jag finner det?

Min ibook har som sagt betett sig så här:

använde den en kväll, stängde av den normalt utan tecken på problem. lade den under min säg på en mjuk väska försiktigt.
Dagen därpå tar jag fram den, trycker på start inget händer, sätter i laddar kabeln, inget händer! provar att nollställa PMU på alla vis med sladd i, sladd ur, batteri i och ur både med sladd i och ur.

Provat allt! "Pucken" fungerar utmärkt! Vad kan tänkas vara fel på min kära lilla dator??

Batteriet har alltid bara haft en timmes batteritid. men det stendör inte så på en natt!

Macsupport i Malmö ville ha 4000kr för att laga den och då undrar jag vad som kan vara fel som kostar så mycket! Någon här som kan hjälpa mig laga den???

Mvh Elajtenworld

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

vart sitter klockbatteriet på en Ibook Graphite 366Mhz (dasslock)??

Det sitter inget sådant batteri i den typen (dasslock) av ibook.

Jag har själv tagit hand om ett dött dasslock som beter sig precis som din, dvs, helt död utan att ha visat tecken på något innan den plötsliga "döden".

Jag har testat med det mesta utom att byta de två delarna av strömförsörjningen.
Man kan hitta de delarna på Ebay för en hundring totalt (fast det blir ju + frakt på en hundring till säkert).
Det är en del som sitter rakt framför batterifacket och en del som sitter precis innanför ladduttaget.
Det är vad jag har gissat mig till, då mycket annat tycks fungera (minnen, hd, laddare).

Edit: lade till ett fylligare svar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 00:50
Ursprungligen av kitesurf:

Det sitter inget sådant batteri i den typen (dasslock) av ibook.

Jag har själv tagit hand om ett dött dasslock som beter sig precis som din, dvs, helt död utan att ha visat tecken på något innan den plötsliga "döden".

Jag har testat med det mesta utom att byta de två delarna av strömförsörjningen.
Man kan hitta de delarna på Ebay för en hundring totalt (fast det blir ju + frakt på en hundring till säkert).
Det är en del som sitter rakt framför batterifacket och en del som sitter precis innanför ladduttaget.
Det är vad jag har gissat mig till, då mycket annat tycks fungera (minnen, hd, laddare).

Edit: lade till ett fylligare svar.

jaha???

så varför har dessa två komponter bara gett upp då? kostar dom 4000kr???

Eller är Macsupport sjuka i huvet?

Hur lagar jag felet?? jaja ska skruva ihop skiten igen, har jag tur startar den kanske heheh...gjorde så med en cd rom en gång...var helt död, tog isär den,...satte ihop den igen sen funka den..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-26 00:56
Ursprungligen av Elajtenworld:

Eller är Macsupport sjuka i huvet?

Tänk på att det kan ta nån timme eller kanske mer för reparatörerna att få bukt med problemet också. Tid kostar pengar, och är antagligen den största delen i 4000-kronorspriset.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 02:14
Ursprungligen av xevve:

Tänk på att det kan ta nån timme eller kanske mer för reparatörerna att få bukt med problemet också. Tid kostar pengar, och är antagligen den största delen i 4000-kronorspriset.

skulle kanske kullander&kullander i malmö göra det billigare?? isåfall kan man kanske be dom göra det

Ursprungligen av Elajtenworld:

skulle kanske kullander&kullander i malmö göra det billigare?? isåfall kan man kanske be dom göra det

Antagligen inte billigare, de ska väl också ha lön.

Bästa är väl att fixa det själv. Du lär dig mer om din dator i samma veva

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 16:42
Ursprungligen av kitesurf:

Antagligen inte billigare, de ska väl också ha lön.

Bästa är väl att fixa det själv. Du lär dig mer om din dator i samma veva

ja men jag vet ju inte vad jag ska göra ju....har haft isär hela datorn och satt ihop den med men nu är det 4??? skruvar över...vetefan vad dom är till för då allt verkar ganska bra på sin plats.

Ursprungligen av Elajtenworld:

ja men jag vet ju inte vad jag ska göra ju....har haft isär hela datorn och satt ihop den med men nu är det 4??? skruvar över...vetefan vad dom är till för då allt verkar ganska bra på sin plats.

Det var ju inte bra, men se det så här, nästa gång du skruvar isär din dator så kommer du säkert att kommma ihåg att använda digitalkameran och fota sådant som skruvpositioner mm.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 21:18
Ursprungligen av kitesurf:

Det var ju inte bra, men se det så här, nästa gång du skruvar isär din dator så kommer du säkert att kommma ihåg att använda digitalkameran och fota sådant som skruvpositioner mm.

har ingen digitalkamera...men det är nog inget viktigt som dom skruvarna är till! med den manualen du skickat, hur ska den hjälpa mig laga datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 20:32
Ursprungligen av kitesurf:

Det sitter inget sådant batteri i den typen (dasslock) av ibook.

Jag har själv tagit hand om ett dött dasslock som beter sig precis som din, dvs, helt död utan att ha visat tecken på något innan den plötsliga "döden".

Jag har testat med det mesta utom att byta de två delarna av strömförsörjningen.
Man kan hitta de delarna på Ebay för en hundring totalt (fast det blir ju + frakt på en hundring till säkert).
Det är en del som sitter rakt framför batterifacket och en del som sitter precis innanför ladduttaget.
Det är vad jag har gissat mig till, då mycket annat tycks fungera (minnen, hd, laddare).

Edit: lade till ett fylligare svar.

hej. skulle du kunna hjälpa mig få tag på bilder som visar dessa komponenter? så att jag kan ge mig på att byta dom själv?

Hmm, utan kamera, då blir det skiss.

Kanske du kan beskriva skruvarna, så kan jag kolla vart de hör hemma.

Annars kanske någon snäll fotar sitt innanmäte, jag kan tyvär inte skicka sånna bilder till dig.
Min kamera ha kurkatihop, så jag ska till å skissa på de skruvarna strax

btw, du har mail igen.

Jag brukar lägga skruvarna i ett sånt där tråg man gör iskuber med i ordning från vänster till höger. Då är det lättare att plocka ihop skiten igen och risken för att det blir skruvar över minskar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 20:48
Ursprungligen av Nurell:

Jag brukar lägga skruvarna i ett sånt där tråg man gör iskuber med i ordning från vänster till höger. Då är det lättare att plocka ihop skiten igen och risken för att det blir skruvar över minskar.

ja skruvarna är inte det viktiga just nu. Det viktiga är att få reda på vilka 2 komponenter han menar och exakt vart de sitter och vart jag kan hitta nya sådana.

Om batteriet är dött, d v s att det inte tar emot laddning så kan det bli sådär som du beskriver.
Och mitt tips om skruvsortering var bara ett tips i största allmänhet när man man mekar med såna saker.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 21:23
Ursprungligen av Nurell:

Om batteriet är dött, d v s att det inte tar emot laddning så kan det bli sådär som du beskriver.
Och mitt tips om skruvsortering var bara ett tips i största allmänhet när man man mekar med såna saker.

Ja det var inget dåligt tips det där med skruvarna. Men batteriet är ialla fall inte dött för de provade i affären att sätta i ett nytt och det fungerade inte, och laddaren är det heller inget fel på då även den fungerar.

Har du testat med att resetta PMU?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 21:34
Ursprungligen av Nurell:

Har du testat med att resetta PMU?

har testat rubbet.

Den var bara stendö en kväll....hände absolut inte ett skit när jag ville starta den och inte heller när jag sedan stoppade i laddar sladden heller. Helt stendö är den.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 23:16

Det finns en massa som kan ha hänt. Magneten som känner att locket är stängt kan ha gett sig. Det kan mycket väl vara "den blåa grejjen" och den kan vara laddenheten (den grunkan som sitter på ett separat kort vid ladduttaget).
Att kolla: lyser ringen runt ladduttaget när du kopplar in sladden? Det kan vara en ganska bra indikation om på hur strömförsörjningen mår. Mitt ex sabbade sin iBook-dass men den gav iaf livstecken ifrån sig även om de inte var friska.
Jag antar att du testat resetknappen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 18:14
Ursprungligen av bollman:

Det finns en massa som kan ha hänt. Magneten som känner att locket är stängt kan ha gett sig. Det kan mycket väl vara "den blåa grejjen" och den kan vara laddenheten (den grunkan som sitter på ett separat kort vid ladduttaget).
Att kolla: lyser ringen runt ladduttaget när du kopplar in sladden? Det kan vara en ganska bra indikation om på hur strömförsörjningen mår. Mitt ex sabbade sin iBook-dass men den gav iaf livstecken ifrån sig även om de inte var friska.
Jag antar att du testat resetknappen

lyser ingenting och hörs ingenting. helt stendö är den, antar att det kan vara laddkretsen som gett sig. batteriet ska fortfarande ha ström i sig....

1
Bevaka tråden