Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script som vaktar webserver

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en webserver som pratar med en databas här, tyvärr är denna hyffsat instabil och tenderar att hänga sig titt som tätt, skulle vilja ha ett script som kollar (med wget eller curl eller whatever) ifall webservern är åtkommlig, är den inte de så skall en rad mailas iväg.

Nån som har nåt att bjussa på?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-26 18:05

Är det hela burken som går ner eller bara själva servertjänsten?
Dvs, kan man avgöra med ett ping om allt funkar som det ska, eller måste man prova att ansluta till webservern?

Det är bara webservern, så att pinga ger inget, som sagt, bäst vore väl att kolla med curl eller nåt som kan göra en riktig request.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-26 18:23

Jag ska se om jag kan skriva ihop något. Låter som en kul grej att göra.

skulle va kanon! burken de körs på är en 10.3, men om man kunde köra de i linux x86 vore ju inte fel. typ bashscript kanske?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-26 18:52

Sådär!
Lägg in detta som ett cronjob så ska det nog funka:
http://martin.kernelpanic.se/servertest.txt

Har testat det under Debian, men det ska nog funka fint under Panther också.

klockrent! tack så mycket!

Nu har jag fått en ny ide! Om du har en minut över kanske du kan fundera på följande tillägg?

När scriptet märker att de inte kan ansluta, touchar den (eller på annat sätt) en fil i /tmp eller nåt.
Sen nästa 5min om när scriptet körs igen, kollar de först om filen ovan finns, gör den de så fortsätter den att kolla om hosten är uppe, men den skickar inget mail ifall den är nere. Och är den uppe så tas filen bort för att skapas på nytt när hosten går ner igen.

När ja labbade med detta script igår (de du skrev) så la ja in en host som inte finns, sen skulle ja vänta o se om ja fick mail, men ja glömde bort... Några timmar senare hade ja 50 mail i min inbox Så, Förutom att bli mailspammad fungerar scriptet kanon! Så faller hosten man kollar på kvällen, o man inte kollar mailen förens morgonen så har man ju över 100 mail, kan ju betraktas som störande av vissa

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-28 09:10

Hehe, så långt tänkte jag inte.
Men visst, det ska jag nog kunna fixa till.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-28 09:43

Så, nu har jag uppdaterat det lite, det ligger på samma adress som tidigare.
Man får manuellt gå in och ta bort filen /tmp/webserver_error efter att scriptet har skickat ut ett mail, men man slipper bli spammad iallafall nu.

ok, nu har iof inte han som ska få mailen om error tillgång till den burken scriptet körs på ;P

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-28 11:23

Ok, har gjort lite ändringar igen.
Varje gång servern kollas och statusen är ok raderas /tmp/webserver_error så slipper det göras manuellt.
Detta kan ge en missvisning om säg, servern kraschar, mail skickas, tmp-fil skapas, server startas om, skriptet hinner inte köras och rensa bort tmp-filen, server kraschar igen och eftersom tmp-filen ligger kvar så ges ingen varning denna gång.
Men kör det typ var 5:e minut borde ju risken för det vara minimal...

tack! du är en ängel!

Nån dag måste ja lära mig detta på riktigt.. (har sagt de länge nu)

1
Bevaka tråden