Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

php: ta emot en störm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva utveckla ett php script som tar emot en ström.
Strömmen initieras från en annan server som anropar scriptet som sedan tar emot den och behandlar den och spar ner den som en fil.

Hur gör jag det?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-26 16:00

Vad är det för typ av ström? Enklaste är väl att posta infon? Men det kanske inte funkar på grund av typen av data?

Att ta hand om postad data är ju inte så svårt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 16:09

Nu fattar jag inte riktigt vad du vill göra; vill du läsa in ett script från server 1 på server 2, eller vill du köra ett script på server 1, och när det exekverat klart sända resultatet till ett script på server 2?

Är det alternativ 2 du syftar på, vilket jag förstod det som, och jag förstått korrekt vad du vill göra har du (minst) två alternativ:

1) spara strömmen/resultatet/utdatan från scriptet i en textfil på server 2 (m h a file_put_contents t ex) för att sedan köra scriptet på server 2 genom att anropa det med file_get_contents (http://dk2.php.net/manual/sv/function.file-get-contents.php).

2) script 1 på server 1 sparar strömmen eller vad du kallar det i en variabel, och gör en file_get_contents från server 2 med variabeln som queryvariabel. Att script 2 sedan kanske returnerar data till server 1 är ju inte så viktigt så länge den utför sin funktion på server 2.

Rörigt värre men som sagt förstår jag inte riktigt frågan....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 18:15

Lite beroende på mängden data som du vill spara ned, så kan man använda sig av SOAP.

Du sätter upp en SOAP service med hjälp av PHP och Webstar eller Apache (första servern). Sedan kan du ifrån den andra serven anropa den första servern med metodanrop och parametrar och du kan låta den första servern svara med en statusflagga huruvida allt gick bra eller ej.

Det e mycket enkelt att sätta upp en SOAP service. Tyvärr har jag inga länkar till dig, men jag har ett par egna exempel som du skulle kunna få ta del av, om du hör av dig.

//Mellberg

Lite trött i ögat så ska jag försöka förklara mera...

Server 1 kommer anropa min server med en ström (XML). Min Server 2 ska vakna och ta emot strömmen och omvandla den till ett textdokument.

Klart nog?

mellberg SOAP låter intressant! Länkar tack gärna eller visa mig!

1
Bevaka tråden