Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur städar du din G5

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hallå

öppnade upp min G5 för ett tag sedan och det var helt sjukt mycket damm därinne. jag har torkat av med torr trasa så mycket det går men den är ju fortfarande rätt dammig på sina ställen.
har ni några tips om hur ni gör för att hålla det rent. man vill ju vara försiktig.

dammsug försiktigt... inställd på lägsta kraften och kanske ett par ventilhål i slangen öppna...

men vågar du göra det över alla kretskort? är det inte bättre att köpa en sån där färglad dammvippa från ica? sedan är det ju rätt svårt att få in dammsugarslangen emellan själva taket på G5:an och brännaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-23 12:16

Bär ut apparaten utomhus, öppna och blås rent med luft på burk eller kompressor. Inga borstar eller dammsugare om dom inte är avsedda för elektronik.

nej en dammvippa skulle jag inte använda, statiskt du vet.. men jag brukar alltid dammsuga datorn, försiktigt då... finns många olika munstycken man kan använda! fast en sån där luftburk verkar ju vara ett ännu bättre (om än krångligare, bära ut och allt) alternativ.

  • Medlem
  • 2004-10-23 12:56

Jag har visserligen aldrig dammsugit en PowerMac men jag har däremot använt dammsugaren till otaliga PC-datorer utan problem. Elektronik och kretskort är inte så känsliga som man kan tro. Det betyder ju inte att viss försiktighet inte är av godo.

ok, då kör jag med dammsugaren

Ursprungligen av anders gbg:

ok, då kör jag med dammsugaren

NEJ!

Det är som att be om det skall gå sönder. Har sett flera som gått sönder pga dammsugare... Blås med luft. Finns att köpa för runt 30:- per burk. Värt varje krona.

Ursprungligen av pizzabudet:

NEJ!

Det är som att be om det skall gå sönder. Har sett flera som gått sönder pga dammsugare... Blås med luft. Finns att köpa för runt 30:- per burk. Värt varje krona.

Eller så kan man blåsa med en cykelpump!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-25 22:58
Ursprungligen av statemachine:

Eller så kan man blåsa med en cykelpump!

eller en hårfön...
Bara du inte blåser för länge på samma ställe så löddningarna smälter

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-26 09:04
Ursprungligen av basic:

eller en hårfön...
Bara du inte blåser för länge på samma ställe så löddningarna smälter

Man kan också strunta i elektriska apparater och be barna och hustrun att blåsa "för hand".
Mot ersättning, givetvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-23 17:27

Vill sätta upp ett varnande finger för luft på burk.
Dessa måsta vara av hög kvalitet, då jag köpte två burkar som kostade ca 30:-/st för att använda för att blåsa bort damm på dia-bilder innan scanning.

Det poppade ut flytande drivgas eller kondens, vad vet jag. Dock blev det fina fläckar på diat som inte gick bort!

Skulle inte vilja att det kom vätska på elektroniken inne i datorn.

Ursprungligen av Chilleboy:

Vill sätta upp ett varnande finger för luft på burk.
Dessa måsta vara av hög kvalitet, då jag köpte två burkar som kostade ca 30:-/st för att använda för att blåsa bort damm på dia-bilder innan scanning.

Det poppade ut flytande drivgas eller kondens, vad vet jag. Dock blev det fina fläckar på diat som inte gick bort!

Skulle inte vilja att det kom vätska på elektroniken inne i datorn.

Ja, det finns ju en del olika märken. Sen så har jag för att vana att provblåsa i handen innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 10:54
Ursprungligen av Chilleboy:

Vill sätta upp ett varnande finger för luft på burk.
Dessa måsta vara av hög kvalitet, då jag köpte två burkar som kostade ca 30:-/st för att använda för att blåsa bort damm på dia-bilder innan scanning.

Det poppade ut flytande drivgas eller kondens, vad vet jag. Dock blev det fina fläckar på diat som inte gick bort!

Skulle inte vilja att det kom vätska på elektroniken inne i datorn.

Såndär burkar bör hållas i rätt läge och den först pusten bör inte riktas på diat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-31 16:29
Ursprungligen av Chilleboy:

Vill sätta upp ett varnande finger för luft på burk.
Dessa måsta vara av hög kvalitet, då jag köpte två burkar som kostade ca 30:-/st för att använda för att blåsa bort damm på dia-bilder innan scanning.

Det poppade ut flytande drivgas eller kondens, vad vet jag. Dock blev det fina fläckar på diat som inte gick bort!

Skulle inte vilja att det kom vätska på elektroniken inne i datorn.

Det som kom ut var nog flytande luft. Eftersom luften är under sådant högt tryck så övergår den till flytande form och om man sprutar för länge i streck, eller vinklar burken så kan det komma ut flytande luf istället för gasformig. Det som gör att det är farligt är att den flytande luften är jäkligt kall och kan förstöra både kretsar i datorn och diabilder.

Så luta aldrig flaskan och spruta inte för länge åt gången så funkar det fin fint med tryckluft på burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 17:37

Tryckluft ska det vara. Använd absolut inte dammsugare!

Dammsugare skapar massor av statisk elektricitet = ingen bra kombination med kretskort.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Dammsugare skapar massor av statisk elektricitet = ingen bra kombination med kretskort.

Det råder delade meningar om detta.

Jag använder en antistatduk (kan köpas hos välsorterad fotohandlar för ca. 50 kr) och torkar bort allt damm på plana ytor inne i G5:an. Alla komponenter och dyligt blåser jag ren med tryckluft på burk som också kan köpas hos proffessionella fotoåterförsäljare.

en enda sak, resten är som att be om problem...
Datorsprej , inget annat. Visst för en maskin över 20000 kr kan man ju spara på rengöringen.... hallå någon hemma?

När jag dammat ur min Mac så har jag använt tops. Med tops'en kan jag plocka upp stora delar av dammet på de ställen jag kommer åt och sedan använder jag dammsugaren (på ett respektabelt avstånd om cirka 10 cm från allt känsligt och med fingrarna framför öppningen) med plastmunstycke. Jag brukar förstås jorda mig då jag är inne i burken - oavsett vad jag ska göra.

No problemos so far.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-24 21:57

På vissa damsugare finns det ju ett uttag på andra sidan, så kan man blåsa med dammsugaren...eh. Nae men det bästa är nog tryckluft, men skall man klaga lite på det också så har jag pratat med en polare som håller på med elektronik (fast inte datorer) och där han jobbar skall man inte använda tryckluft eftersom det oftast blir sämre, man blåser in mer damm i dom små utrymmena som är ännu värre. Men som sagt, det var inte datorer han jobbade med...

Alltid använt dammsugare med den extra ventilationen på munstycket öppet. I andra handen har jag en liten mjuk pensel som jag penslar på korten med för att få dammet att lossna och på så sätt behöver man aldrig nudda komponenterna med dammsugaren. Funkar alldelles utmärkt... aldrig lyckats paja någon av min datorer pga detta.

Ett tips för framtiden kan vara ett/flera dammfilter så länge dessa inte täpper till luftinsugen för mkt. Är du händig eller har taskig ekonomi så tar du en av din flickas nätstrumpor (ta ett par hon kasserat annars kan det bli en jäkla massa liv) och klipper dem i lämpliga storlekar. Spänn dem över insugen antingen på insidan eller på utsidan beroende på hur din burk ser ut (har bara detta på min pc idag). Teja sedan fast det ordentligt och vips så har du ett billigt men effektivt dammfilter

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-25 10:32

Jag brukar ställa den utomhus och sen blåsa allt vad jag orkar med lungorna.
Det lilla damm som sedan sitter kvar gör nog ingen större skada heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 10:57
Ursprungligen av memark:

Jag brukar ställa den utomhus och sen blåsa allt vad jag orkar med lungorna.
Det lilla damm som sedan sitter kvar gör nog ingen större skada heller.

Det funkar, eller tryckluft. Dammsugare, dammvipppor, borstar och liknande ska man absolut inte använda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-25 10:57

Alldeles förfärligt off-topic, men måste berätta nåt som har anknytning till detta bara för att det är så himla BRA!!!!

En vår för tjugo år sedan ungefär var jag i svenskbygderna runt Minneapolis/S:t Paul (Minnesota) i USA. När det blev första april så publicerade alla tidningar samma typ av aprilskämt som här hemma. Men en av dom var helt suverän, och massor med företag och privatpersoner gick på skämtet för att det var så jäkla trovärdigt:

Man skrev att telefonbolaget och telefonabonnenterna hade stora problem med fel som orsakades av damm som samlats i telefonerna eftersom ingen jäkel nånsin gjorde ren dom. Så påföljande tisdag klockan 10.00 skulle telefonbolaget skicka ut ett par starkströmspulser genom hela nätet. Dessa pulser skulle "blåsa rent" telefonerna. Man skrev att pulserna var helt ofarliga, skulle vara över på nån sekund, och skulle givetvis inte beröra telefoner som man pratade i, utan bara om luren var pålagd. Åsså rekommenderade man att folk skulle stoppa in sin telefon i en plastpåse några minuter innan klockan 10 så att man slapp få en massa damm över skrivbord och möbler.

Fullkomlig succé.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-25 11:14

Använder en bra och ren målarpensel och en dammsugare med plaströr. Rengjort en faslig massa TV-apparater och datorer på det sättet. Bara man tar det lungt och inte dunkar omkring med munstycket borde det inte vara något problem.
Fast tryckluft är ju kul att leka med.

pensel låter ju bra alltså. måste ordna en bra, så att man kan komma emellan. utan att skada. jag har inte ork till att koppla ned den och gå ut på gården och blåsa. dessutom skulle jag få skumma blickar från grannar.

1
Bevaka tråden