Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skanna "svåra" dokument, ny skanner behjälplig?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 22:32

Har ganska nyligen startat att skanna in lite äldre dokument, typ 80 till 100 år gamla. Inte nog med att de är gamla och ibland har något blekt text, ibland är texten så liten att den är svår att läsa för mig även med läsglasögonen på näsan, för att inte tala om mitt OCR-program, Readiris 9 för OS X. Idag har jag en billig, några år gammal Canon skanner med 1200 dpi upplösning, vilken är den upplösning jag använder. Min undran är nu om det skulle hjälpa med en annan skanner, med bättre optik och högre upplösning, eller får jag nöja med med den slutkvalitet jag har idag?

Ett alternativ är att i stället fotografera sidorna med en digitalkamera med hög upplösning och liten eller ingen komprimering. Jag fotograferar i stället för att scanna av exeakt samma skäl som Du anför, upplösning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-26 21:19

När det gäller skannrar så är det inte upplösningen som är alenarådande när det gäller resultatet. Ett problem som man normalt inte tänker på är att man faktiskt får rörelseoskärpa när man skannar. Släden med lampa, spegel och sensor rör ju sig i förhållande till orginalet. Upplösning i dpi ger heller inget bra mått på resultatet. Det beror också på storleken och formen på "dotsen" och på hur snabb sensorn är.

Som leonardo säger, en bra digitalkamera fungerar många gånger bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 22:20

Digitalkamera är faktiskt på ingång. Är det någon som är bra på att konvertera upplösningsvärden? Vad behöver kameran ha för upplösning för att piska skannerns 1200 dpi?

1
Bevaka tråden