Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdering av dator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 13:36

Jag köpte min Powerbook privat via AppleStore i juni, men startade en enskild firma i slutet av juli (musiker- och ljudteknikverksamhet).

Folk säger att jag ska skriva över datorn på firman (dvs att jag säljer den till firman). Men jag måste först värdera den. Hur gör jag det? Knallar jag in på typ Macoteket, och får papper på att den är värd si och så mycket, eller skall jag vända mig någon annanstans?

Någon som har tips om vart man vänder sig, och hur man gör?

Peace
/Niklas

Har varit uppe förr men verkar inte som om det fick något definitivt svar:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=38068

Jag har för mig att det finns någon regel som gör att du kan ta upp utrustning köpt strax innan registreringen av enskild firma. Dessutom torde du tack vare organisationsformen slippa böket med att sälja datorn till firman i och med att firman och du är samma juridiska person. Hör med Skatteverket eller ring NUTEKs nyföretagarlinje.

www.skatteverket.se
www.nutek.se

Hallå,

jag har precis genomgått samma sak.

I ditt fall behöver du inte värdera den och "sälja" den till firman. Man har rätt att dra av alla inköp relaterade till verksamheten upp till ett år innan firman registrerades. Detta informerade RSV om på ett av deras möten för nya företagare.

Om så inte hade varit fallet, så hade du skaffat dig en värdering av någon hårdvaruhandlare i branschen och lagt med denna värdering i deklarationen. Du behöver alltså inte upprätta något egentligt kvitto, då du har en enskild firma.

Johan Andersson gav dig liknande svar, men jag ville understryka med mina erfarenheter.

.h

  • Medlem
  • 2004-10-26 00:38

Dessutom kan du om du vill föra in andra saker i din ägo, som används i firman, som inventarier och skriva av. Beroende på din omsättning kan det vara en fördel att föra över mycket kapital på tillgångar bundna till firman.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-26 09:02

Hörru Nixon:

Har du provat att ringa skatteverket och fråga? Det finns faktiskt gott om folk där som faktiskt är snälla och hjälper en, och inte alls är ute efter att rycka en på så mycket pengar som möjligt.

Eller så finns det säkert några broschyrer (dom är fena på att spotta ur sig broschyrer) eller ksnake t.o.m. nåt att ladda ner från deras webbplats http://www.skatteverket.se

PS: Jag har fortfarande väldigt svårt att inte kalla dom för "skattemyndigheten".

  • Medlem
  • 2004-10-26 10:14
Ursprungligen av Danne V:

Hörru Nixon:

Har du provat att ringa skatteverket och fråga? Det finns faktiskt gott om folk där som faktiskt är snälla och hjälper en, och inte alls är ute efter att rycka en på så mycket pengar som möjligt.

Det är helt sant, de flesta är väldigt hjälpsamma. Däremot är det också sant att de flesta som jobbar där inte är särskilt kunniga. Ringer man två gånger får man ofta två olika svar. Det är ganska godtyckligt för tillfället hur mycket skatt man betalar som egen företagare. Reglerna är så krångliga att nästan ingen vet vad som är "rätt" och ofta finns det fler än ett rätt, varav det ena ger mindre skatt.

Jag har av misstag fyllt i skatteblanketter fel, och oavsiktligt höjt min skatt med någon procent. Ingen märkte något, det borde vara lättare att få reda på hur mycket skatt man ska betala och var man ska fylla i sina siffror.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 11:29

Tack för era svar!

Det låter ju bra som Johan Andersson, stfm och elements säger. Jag kan alltså ta upp datorn på en gång. Däremot ska jag låta värdera mina musikinstrument, men jag vet hur jag ska göra det.

Jag var faktiskt på väg till en nyföretagarträff i september, men annat kom emellan. Jag jobbar dessutom som anställd på två andra jobb, så tiden räcker inte till ibland. Några i min närhet är företagare och har hjälpt mig reda ut många saker, men de har inte erfarenhet av enskild firma.

Nej, jag har inte ringt skatteverket, men hade absolut tänkt att göra det (för att bekräfta det jag lärt mig). Men hoppas det inte blir som för stfm...

Senast igår satt jag nästan två timmar i telefon och redde ut en grej mellan postgirot och banken. En bankkassörska hade sagt fel saker och förvirrat det lite för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-26 12:22
Ursprungligen av MusicNixon:

Tack för era svar!
Nej, jag har inte ringt skatteverket, men hade absolut tänkt att göra det (för att bekräfta det jag lärt mig). Men hoppas det inte blir som för stfm...

Ta gärna namnet (och direkttelefon och/eller epostadress) på/till den du pratar med, men utan att få det att låta som om du tänker sätta dit honom/henne om du får fel uppgifter. Dels KAN det vara bra om det blir missförstånd längre fram, men framförallt så är det bra att antingen ha sin "egen" tjänsteman att fråga om man behöver ringa eller skriva fler gånger, och dels är det bra att veta vem man ska undvika om du råkar få att göra med en pappskalle.

Be vederbörande också skicka nån slags broschyr eller blankett eller annan information om det du frågar. Alla regler SKA nämligen finnas tillgängliga på det sättet, och när man lyssnar på muntlig information har man en förmåga att höra det man vill, och glömma annat. Skriven info som bekräftelse brukar rätta till det där.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 12:35

Tackar för tipsen, Danne V.

Sånt däringa står inte i broschyrerna!

1
Bevaka tråden