Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny tyst mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-10-25 21:58

När jag köpte den här G3 iMacen 400 MHz så var det bl a för att den sa's vara tyst=ingen fläkt. Det blev den så småningom med en ny seagatedisk. Det susar bara lätt från disken nu. Inga andra ljud.

Är alla nya macar utrustade med fläkt???

Jag läste någonstans att eMac:en förde ett väldigt liv. Är det de nya processorena som blir så varma att det inte längre funkar med bara kylflänsar?

Ursprungligen av rana:

När jag köpte den här G3 iMacen 400 MHz så var det bl a för att den sa's vara tyst=ingen fläkt. Det blev den så småningom med en ny seagatedisk. Det susar bara lätt från disken nu. Inga andra ljud.

Är alla nya macar utrustade med fläkt???

Ja, men en del är tystare än andra. Ljudnivån beror framför allt på vilka fläktar som används; stora och lågvarviga fläktar blir tystare än små och högvarviga. Datorns termiska konstruktion är också mycket viktig; en dator med väl genomtänkt luftgenomströmning blir mycket tystare än en dator som bara rafsats ihop i all hast (där vindtunnel-G4:orna är bra skräckexempel). Tystast är nog iBook, medan eMacen lever om mest. Powermac G5 och iMac G5 håller föredömligt låga ljudnivåer, men knäpptysta är de inte.

Citat:

Jag läste någonstans att eMac:en förde ett väldigt liv. Är det de nya processorena som blir så varma att det inte längre funkar med bara kylflänsar?

Bland annat, men grafikkretsarna och de allt mer avancerade "system controller"-chippen är också bidragande faktorer.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-10-25 22:25

jag hör inte ens min ibook g3 om jag lägger örat emot. bortsett från nu när jag har 15 torrenter igång så man hör en lätt susning om hårddisken som arbetar för fullt nu.

Ursprungligen av xtimmyx:

jag hör inte ens min ibook g3 om jag lägger örat emot. bortsett från nu när jag har 15 torrenter igång så man hör en lätt susning om hårddisken som arbetar för fullt nu.

När fläkten drar igång så hörs den, men inte ens då är det några ljudnivåer att tala om. På min iBook har fläkten gått igång totalt tre (3) gånger sedan november 2002

PM G5 = tyst (relativt)
iBook = tyst

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-10-26 11:24
Ursprungligen av Samuel K:

När fläkten drar igång så hörs den, men inte ens då är det några ljudnivåer att tala om. På min iBook har fläkten gått igång totalt tre (3) gånger sedan november 2002

Fläkt? Finns det en sån också? ;). Ne skämt osido min fläkt har varit igång ett par gånger tror jag. Har haft iBooken i två månader eller nått. Men de gångerna den varit igång så vill jag lova er att iBooken fick veta att den lever. Typ iTunes, torrenter, Limewire, amsn, och Quake 2 samt min inte för nådiga rumstemperatur i kombination med att jag haft den i knät.

jag rangordnar mina senaste datorer i grad av "ljudnivå" - överst är ljudligast - med kommentarer:

PowerMac Dual 1.42 Ghz (jobbigt ljudlig)
PowerMac Dual 533 (ljudlig)
PowerMac Dual 2 Ghz G5 (jobbigt ljudlig - men efter byte av PSU lät den aningen mindre än 533an)
PoweMac Bluewhite G3 400 mhz tror jag (tyst)
PowerBook 400 mhz pizmo (tyst - men med en konstig "överton" från hd'n)
Powerbook 1.33 ghz (mkt tyst men fläkt sätter igång relativt ofta och låter relativt mycket då)
iBook 800 Mhz G3 (absolut knäpptyst - även om jag tankade mycket etc)

Fläkten på min iBook drar igång om jag haft datorn liggande på isolerande material som t.ex. soffan eller liknande. Annars är iBooken en väldigt tyst dator.

Det jag läst om iMac G5 är att den normalt sätt upplevs som väldigt tyst, men fläktarna kan dra på mera vid behov och då hörs det lite mer. Men den som låter värst är nog eMacen. Ja, förutom XServe som lät ungefär som ett jetplan, har aldrig hört något liknande...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-26 12:36

Adrian B: Det gör ju i och för sig inte om en server lever om i serverrummet. Det är ju inte direkt så många som har en xServe hemma...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-10-26 20:27

Så, iBook är tystast. Då får jag väl börja titta mer på dem, eftersom jag värderar ljudet högt ...

Jag måste säga att apple lyckader mac iMac G3 (dom senare modellerna). Jag får anstränga mig för att höra hårdisken som är den enda delen som ger ifrån sig ljud från datorn.

Det var gammla komponenter så dom är nog inte så energi krävande men är endå måste jag säga att apples inreutformning av datorn är otroligt bra, men det kostade säkert en hel del för att få fram resultatet. Så det är troligtvis en ekonomisk fråga varför eMacen är så högljud som den är.

1
Bevaka tråden