Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12": HDD "brummar"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 10:01

Har upptäckt ett konstigt ljud från hårddisken i min nya PB 12". När man flyttar datorn (vrider eller flyttar den i höjdled) brummar hårddisken. Det är ett svårbeskrivet ljud, men det låter starkare ju fortare jag flyttar datorn.. intensiteten ökar alltså med G-krafterna..

En polare sa att nån tillverkare hade byggt in sensorer som kände av ifall man tappade datorn och stängde av disken innan datorn landar, och det låter ju som nåt det skulle kunna vara.. eller så är det fel på min fina nya dator. Grejen är att ljudet bara finns där ibland, så det är lite oroväckande. Och det är rätt tyst, så man märker det inte typ på ett café eller så, men hemma vid skrivbordet med en tyst omgivning hörs det tydligt.

Nån som upplever samma sak? Är det en feature eller ett fel? Disken är en 80 GB TOSHIBA MK8026GAX.

Ursprungligen av jonasn:

Har upptäckt ett konstigt ljud från hårddisken i min nya PB 12".

Jag har kvar originaldisken i min PB 12" - 1 GHz, dvs. 40 giggarn. Märker inget sådant här. Men ett möjligt tänkbart *fel* skulle kunna vara hur du valt att ställa in "Srömspar" på ett sätt som gör att den gan låta lite konstigt ibland - exprimentera där och se ifall den beter sig normalt, speciellt att den nog mår bättre av "Allternativ / Procesorhastighet / Högsta". Jo jag vet att det låter befängt att en liten inställning skulle kunna ställa till det så... men detta med små konstiga ljud har varit uppe förut och är troligen bekräftat av Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-25 11:02
Ursprungligen av jonasn:

Har upptäckt ett konstigt ljud från hårddisken i min nya PB 12". När man flyttar datorn (vrider eller flyttar den i höjdled) brummar hårddisken. Det är ett svårbeskrivet ljud, men det låter starkare ju fortare jag flyttar datorn.. intensiteten ökar alltså med G-krafterna..

Min hårddisk lät tokmycket veckan innan den krashade (på 12" första generationen, efter ett år). Efter att fått ny HD genom garantin har den precis det G-kraftberoende-ljud som du beskriver. Jag hoppas innerligt att det ska vara så.
Men det är lite nervöst. Det är precis som om det är glapp i något kullager och när man rör den så "skaver" den emot...

Rapportera gärna in om andra inställningar gör någon nytta. Fast jag kan väl ändå inte köra med full kräm under batteridrift, då lär batteriet bara räcka en halvtimme...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 17:58
Ursprungligen av rk:

Men det är lite nervöst. Det är precis som om det är glapp i något kullager och när man rör den så "skaver" den emot...

Ja, exakt så känns det. Mycket konstigt. Att det inte förekommer jämt tänkte jag berodde lite på temperaturen (5400-varvaren blir rätt varm), men det kanske är nån strömsparinställning precis som Zerobits skriver. Ska undersöka och återkommer i ämnet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 18:41

Det är dumt att skaka datorn i onödan.. Speciellt om den inte är i vila.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 19:37

Har en 1,33 GHz köpt i juni, med en 60 GB, och den låter också så som du beskriver, och dessutom knastrar den extremt mycket. Tillräckligt för att man ska störas på det. Tycker de borde kunnat trycka i en lite bättre/tystare disk i Powerbook.

Det brummande ljudet trodde jag först var nån fläkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 20:05

Jag fick precis detta ljud efter att ha haft min PowerBook 12" generation 2 ett tag. Eftersom jag också blev orolig och dessutom störde mig på detta ljud kollade jag den hos serviceställe. De trodde liksom jag att lagren i hårddisken var på väg att ge sig och bytte den på garantin!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 21:56
Ursprungligen av clabur:

Jag fick precis detta ljud efter att ha haft min PowerBook 12" generation 2 ett tag. Eftersom jag också blev orolig och dessutom störde mig på detta ljud kollade jag den hos serviceställe. De trodde liksom jag att lagren i hårddisken var på väg att ge sig och bytte den på garantin!

Ojdå. Jag hade haft min i typ två-tre veckor när jag upptäckte det.

1
Bevaka tråden