Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB: 100Mbit till hela sverige.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla som har BBB's 10Mbit's uppkoppling kan nu uppgradera till 100Mbit!

Citat:

Nu finns 100 Mbit/s i hela Sverige!
Hej!

Det tog inte två veckor. Redan nu finns 100 Mbit/s i vårt fibernät i hela Sverige. Bor du i en fastighet som är ansluten till Bredbandsbolaget, kan du få en Internetuppkoppling med 100 Mbit/s. För att få tillgång till den nya tjänsten måste du först ha ett vanligt abonnemang med 10 Mbit/s från Bredbandsbolaget.

å här växlar du upp ditt abonnemang:
1. Klicka på länken, så kommer du till Kundsidorna. Logga in som vanligt och klicka vidare till Webbshopen som ligger under Mitt konto. Där kan du enkelt beställa 100 Mbit/s. (OBS: Endast abonnemangsinnehavaren kan uppgradera till 100 Mbit/s.)

ÄNTLIGEN! 100 Mbit/s

2. Inom 24 timmar så höjs din kapacitet till 100 Mbit/s. Sedan kan du börja använda din högre kapacitet. Det är inget tekniskt krångel, du behöver bara starta om din dator.

Priser
Startavgift: 895 kr*
Månadskostnad. 895 kr*
Extra trafikkvot:200 kr/100 GB

Trafikkvot
Abonnemanget har en väl tilltagen trafikkvot på 300 GB/månad (både nerladdad och skickad data). Det motsvarar ungefär 60000 vanliga mp3-filer eller ca 60 DVD-filmer i DivX-format. Behöver du mer, kan du köpa till extra trafikkvoter på 100 GB för 200 kronor. (Max 1000 GB extra kvot.). På Mitt konto ser du fortlöpande hur mycket du har kvar av kvoten. Epost, eventuella telefonisamtal via Bredbandsbolagets telefonitjänst, spel på våra spelservar, PC-TV, Bredbandsbio och trafik till och från Bredbandsbolagets webbplats påverkar inte din trafikkvot.

Välkommen till en ännu snabbare uppkoppling!

Hälsningar
Bredbandsbolaget

*Lokala avvikelser kan förekomma.

© Bredbandsbolaget
2004 B2 Bredband AB (publ)
Reg.Nr: 556557-5825 Säte: Stockholm

Snacka om att nätet kommer att vara ostabilt en tid framöver. Låta alla uppgradera till 100 Mbit/s samtidigt låter inte särskilt genomtänkt, men vem vet...

BBB-användare har en del problem redan nu hör jag från olika håll.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Snacka om att nätet kommer att vara ostabilt en tid framöver. Låta alla uppgradera till 100 Mbit/s samtidigt låter inte särskilt genomtänkt, men vem vet...

BBB-användare har en del problem redan nu hör jag från olika håll.

Mitt BBB-10 Mbit funkar fin fint.
Jag tror inte det blir någon rusch efter 100-Mbit eftersom det kostar multum. 575 kr/månad utöver månadsavgiften för 10 Mbit/s. Mycket pengar, och när bara en tusendel av alla bredbanskunder har 100-Mbit så är det ingen större idé med det. eller?

Precis, till det priset blir det knappast rusning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-24 18:50

Vad skall man ha 100 mbit/s till? Flaskhalsarna på nätet är ju så många att det i princip är i BBB's eget nät som man skulle kunna utnyttja kapaciteten... men jag kör inte peer-2-peer så... Enda fördelen som jag ser det är skrytfaktorn.

För de flesta är det nog helt onödigt än så länge. Jag kan tänka mig att ett av användningsområdena är om man vill fjärrkontrollera sin dator eller nätmontera det från någon annan plats (och sitter på samma snabba nät). Typ som att jag vill kunna använda min dator hemma när jag är på jobbet. Men det känns som ett specialfall.

De skriver till och med hur mycket musik och film det räcker till.... otroligt...
Alltså visar BBB vad alla redan visste vad de lever på. Toktankarna.
Anitpiratbyrån är sura nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-25 00:48
Ursprungligen av Mattias Hedman:

De skriver till och med hur mycket musik och film det räcker till.... otroligt...
Alltså visar BBB vad alla redan visste vad de lever på. Toktankarna.
Anitpiratbyrån är sura nu.

Snarare laglig nedladdning av film (från SF Anytime) och köpmusik. Finns ju en övre gräns för antal mb nedladdning för att just förhindra pirater.

Ursprungligen av C.K.:

Snarare laglig nedladdning av film (från SF Anytime) och köpmusik. Finns ju en övre gräns för antal mb nedladdning för att just förhindra pirater.

Njae, jag tror nog "Det motsvarar ungefär 60000 vanliga mp3-filer eller ca 60 DVD-filmer i DivX-format." snarare är riktat mot P2P-nerladdarna.

Framtiden bakom sig?

Fick hem idag ett brev från BBB där de berättar att snart kommer de åka farten till 100 Mbit/s, utan att det kostar något extra. WOW … *s* säger jag.

Men hur är det med en lite äldre Mac, pallar allting för så höga farter eller måste man uppgradera nånting för att njuta av hastigheten? I så fall är det tveksam om det lönar sig. Kanske bättre att äntligen slå till och skaffa den så otroligt länge efterlängtat drömmaskinen *s* iMac G5.

Min burk är alltså, PowerPC G4 450 MHz. Har ingen aning vad är det för nätverkskort som sitter i … Hur kan man kontrollera det?

Sen finns det ett antal andra punkter som ska vara så och så för att man kan använda 100 Mb/s.
Kravet på prosessorn enligt exempel är Pentium 3,700 MHz och det är nästan tio gånger så mycket som jag har nu : -(

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-11 13:06
Ursprungligen av pick-me-up:

Fick hem idag ett brev från BBB där de berättar att snart kommer de åka farten till 100 Mbit/s, utan att det kostar något extra. WOW … *s* säger jag.

Men hur är det med en lite äldre Mac, pallar allting för så höga farter eller måste man uppgradera nånting för att njuta av hastigheten? I så fall är det tveksam om det lönar sig. Kanske bättre att äntligen slå till och skaffa den så otroligt länge efterlängtat drömmaskinen *s* iMac G5.

Min burk är alltså, PowerPC G4 450 MHz. Har ingen aning vad är det för nätverkskort som sitter i … Hur kan man kontrollera det?

Sen finns det ett antal andra punkter som ska vara så och så för att man kan använda 100 Mb/s.
Kravet på prosessorn enligt exempel är Pentium 3,700 MHz och det är nästan tio gånger så mycket som jag har nu : -(

Beroende på modell utav Powermacen du har men du har antingen 100MBit eller 1000Mbit(1Gbit).
Din dator klarar hastigheten. 100Mbit är ju bara ca max 12MB/s. Det klarar en hårddisk utan problem.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-11 13:06

Skall nog vara en Pentium 3 med minst 700mhz, inte en Pentium med 3700mhz.

BBB = mycket ful bokstavskombination, tycker jag som numera har chello.

Bytte pga mycket dålig service och instabilitet i nätet (+ att jag i efterhand insett att jag hade 3 Mbit men att BBB sa att det var 8 Mbit)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-11 13:31
Ursprungligen av Svante S:

BBB = mycket ful bokstavskombination, tycker jag som numera har chello.

Bytte pga mycket dålig service och instabilitet i nätet (+ att jag i efterhand insett att jag hade 3 Mbit men att BBB sa att det var 8 Mbit)

Jaha. Relevans till denna tråd, som handlar om att 10 Mbit-kunder kan uppgradera till 100 Mbit/s?

BBBs fasta uppkopplingar (som denna tråd rör) brukar fungera mycket bra, har sällan hört några klagomål där. Det tycks tyvärr vara lite värre ställt med deras ADSL-uppkopplingar.

Ursprungligen av tei:

Jaha. Relevans till denna tråd, som handlar om att 10 Mbit-kunder kan uppgradera till 100 Mbit/s?

BBBs fasta uppkopplingar (som denna tråd rör) brukar fungera mycket bra, har sällan hört några klagomål där. Det tycks tyvärr vara lite värre ställt med deras ADSL-uppkopplingar.

Sista gnället , jag lovar...

Antar att det var en ADSL-uppkoppling du hade, Svante?

Ursprungligen av Kristofer:

Antar att det var en ADSL-uppkoppling du hade, Svante?

Jo, så var det

Tack Sidde och Mattias L!

Kul att höra att det är ingen panik att skaffa nytt. Man borde kanske plugga in lite mer teknisk kunskap *s*

Som sagt, det är kanske inte så jättestor fördel om man inte håller på att ladda hem filmer och andra tunga filer, men liten skillnad bör man nog kunna märka ändå, eller har jag fel??

Alltså kommer man märka en skillnad mot nu? BBB ska vara 10 Mb/s, men vad det är IRL, har jag ingen aning. Dock upplever jag den ganska rapp. Särskilt efter att ha uppdaterat till 10.4.3 verkar Safarin går kvickare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-11 18:12

Du kan mäta vilken verklig hastighet du har på www.tptest.se

flojon, tror att jag har mätt flera gånger, och det verkar stämma vad de lovar *s*
Det ser man också när man surfar … det går ganska fort mestadels. Vissa sajter kan vara lite sega, men det beror säkert på dem och inte LAN.

Jag kan få 100mbit i vårt stadsnät i Västerås för 375kr/månad....

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-11 20:46
Ursprungligen av Rickard A:

Jag kan få 100mbit i vårt stadsnät i Västerås för 375kr/månad....

Priserna i första inlägget gäller inte längre, de är från April 2004. För mig kommer 100mbit kosta 295:-

100mbit!!! Gulp - dags att flytta tillbaka till Sverige kanske.
Här sitter man med 2mbit...som delas med ett helt kvarter.

Ursprungligen av Mattias L:

Priserna i första inlägget gäller inte längre, de är från April 2004.

Jag vet. Tog bara med det som jämförelse.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-11 21:18

Jag ska få min 100mbit om ett par veckor, men samma uppladdning kommer vara kvar. Undrar när dom höjer priset, det får man nog förvänta sig om ett halvår eller så.

Kul med räserlina!

Oj, det var länge sedan jag skrev det där (längst upp). Nu betalar jag 315 kronor i månaden för 100 Mbit!

Vad har man rent praktiskt nytta av 100 Mb/s om man inte hämtar riktigt tunga filer?
Det borde rulla på smidigare. Återstår att se ifall man märker en skillnad …

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-12 10:44

BBB Borde få min 8 mbit ADSL att fungera över 0.5 Mbit innan jag överväger detta.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-12 10:49

Om du inte har ett installerat bredbandsuttag från BBB i din bostad så är det inget du kan överväga, 100mbit gäller inte ADSL.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-12 13:02
Ursprungligen av Mattias L:

Om du inte har ett installerat bredbandsuttag från BBB i din bostad så är det inget du kan överväga, 100mbit gäller inte ADSL.

Ah, läste inte så noga. Tog bara chansen att beklaga mig.

Bevaka tråden