Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vs. Ibm X40

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 15:47

Jag är en inbiten PC/Windows användare som ssedan ett år tillbaka har varit en lycklig ipodägare. Har även hängt en hel del på ipod.se och på så sätt hittade jag hit.

Hemma har jag en stationär PC men funderar nu på att skaffa en bärbar dator oxå. har kollat en del på en IBM X40 som jag kan få till ett bra studentpris av 13 000:-

Men har även kollat en hel del på apples bärbara linjer. Och att sätta frågan vad jag ska välja här mellan mac o pc känns bara dum. Men däremot har jag två andra frågor:

1. Jag är sjukt sugen på en PB. Det är 12" modellerna som är intressanta. Tycker den är snyggare, väger "lite" mindre samt att jag hört att den är mer robust och gedigen är plastiga iBook. Men kan jag på något sätt motivera ett köp av en PB med tanke till den nu i.o.m iBook uppdateringen stora prisskillnaden. Det kommer att skilja ung. 4-5000 kronor på dem om man boostar upp iBoken med större HD och liknande så att de är likvärdiga. Vad är det jag får. Det här med skärmdupliceringen, men där finns ett hack som gör att det funkar på iBook oxå. Sen får jag några extra Hertz. Men kan detta motivera den större kostnaden.

2. En annan stor anledning till att jag tvekat på att köpa mac innan är att alla program man har till sin PC inte skulle funka då, samt att kompabiliteten inte har varit så bra mellan PC och MAC. Nu ska det itne varqa något problem med kompabiliteten längre. Men däremot så är jag orolig för alla program. Sen undrar jag om det finns något sätt att köra sin ICQ samt MSN på sin mac utan att ha Virtual PC igång. Antar att det drar en massa kraft. För jag vill ju inte tappa all online kontakt med alla mina gammla PC kompisar bara för att jag vågar ta steget ut och skaffa en mac.

ICQ och MS finns till Mac - men sen finns det trevligare alternativa klienter som klarar både icq och msn , tex Proteus och Fire - tips - om det är nåt program du funderar på om det finns motsvarighet till på maccen , sök här : http://www.versiontracker.com/macosx/

ICQ och MSN

För oss i macvärlden finns en hel uppsjö av ICQ och MSN klienter, själv använder jag mig bara av icq och där finns bland annat, Adium, Icy Juice, Proteus X samt ICQs egen version. Microsoft har en OSX version av MSN på sin sida, sedan finns andra klienter som är MSN kompatibel.

Vad gäller programutbudet så är det inte så stor skillnad tycker jag, allt jag hade på PC finns även för mac. Problemet är ju bara att bytet kan bli ganska dyrt om man måste köpa en massa nya mac licenser.

Och kompatibiliteten mellan plattformarna ser jag inte som något problem idag då respektive programs filer fungerar på både mac och PC.

Angående valet mellan iBook eller Powerbook så är det viss skillnad.
Powerbooken har snabbare systembuss (166Mhz) motför iBookens 133Mhz
Superdrive är standard i PB
PB har linjeingång/micingång
Aluminiumchassi, snyggar och robustare, men detta är en smaksak...
Grafikkortet!! 64mb istället för 32mb. Skall du köra med extern skärm och kunna nyttja högre upplösningar än 1024x768 behövs lite mer kraft i grafikkortet, speciellt om du vill använda utökad skrivbordsyta. Här har du en viktig fördel powerbooken har.

Själv valde jag en powerbook efter en stunds övervägande, och jag ångrar mig inte, plånboken kanske gör det men men....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-23 16:16
Ursprungligen av mrsandin:

Powerbooken har snabbare systembuss (166Mhz) motför iBookens 133Mhz

266MHz är det väl PB har?

Ursprungligen av xevve:

266MHz är det väl PB har?

Nej den har 167Mhz.. inte 166Mhz som jag skrev tidigare
Minnet arbetar i 333MHZ i powerbooken medans iBookens jobbar i 266Mhz

Alltså

Powerbook
systembuss 167Mhz
Minneshastighet 333Mhz
512 K SRAM L2-cache på processormodulen

iBook
Systembuss 133Mhz
Minneshastighet 266Mhz
512 K SRAM L2-cache på processormodulen

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 16:25
Ursprungligen av mrsandin:

Superdrive är standard i PB

Den PB jag har ögonen på är den billigaste 12" har bara en combo enhet. Tycker inte det är värt 2000 kronor extra för att få en dvd brännare.

  • Medlem
  • 2004-10-24 00:58

Funktionellt går det inte att motivera prisskillnaden, däremot image, design etc. Ungefär som att köpa kostym från Boss istället för HM. Funktionen är densamma men intrycket olika.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-24 01:08

Tänk på att du kan få studentrabatt via Apple också. Antingen genom att gå in på Apple Store Student (från vanliga Apple Store, finns länk) eller genom att gå in på Apple Store Mecenat (om du har mecenatkort: via www.mecenat.se). Alternativ två ger bäst priser...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 18:10
Ursprungligen av TERdON:

Tänk på att du kan få studentrabatt via Apple också. Antingen genom att gå in på Apple Store Student (från vanliga Apple Store, finns länk) eller genom att gå in på Apple Store Mecenat (om du har mecenatkort: via www.mecenat.se). Alternativ två ger bäst priser...

Jo det känner jag till, men det blir fortfarande en prisskillnad på nästan 5000 mellan två datorer som har väldigt likvärdig prestanda. Så det blir väl endast en imagefråga som tby säger.

Eller så skiter jag i det och skaffar mig en IBM X40. Endast 1,2 Kg. Det är ju rätt lockande faktiskt.

Men vill gärna prova på det här med en mac på allvar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-24 19:51

Kolla vad som ingår också. Just det fina med iBooken är, enligt mitt tycke, att du får så mycket inbyggd kringutrustning. Rent grymt mycket till och med. Efter vad jag kan se på den här länken:

http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/TopSellers?openagent&brand=ThinkPad&series=ThinkPad+X+Series

som jag hoppas är relevant (IBMs sida är svårnavigerad), så kan jag utläsa följande bristande punkter jämfört med iBooken för 1,2kg-modellen:

endast 802.11b WLAN (11 Mbps istf 54)
grafikkort Intel Extreme Graphics (sämre säljs inte, iBook har Mobility Radeon 9200 som är "ok")
vad jag kan se ingen FireWire-anslutning.
vad jag kan se ingen USB heller, men det kanske de tar för givet? Frågan är då om det är 2.0...

mot följande fördelar:
mindre
mer minne (det antar jag att du räknar med att köpa till iBooken ändå)
gigabit ethernet (i en bärbar? varför???)
snabbare minne
bluetooth följer med

De stora sakerna du ska titta på är WLAN:et och grafikkortet. Det är det du offrar om du väljer en mycket smidigare IBM. Vill du kunna spela i alla fall lite äldre spel är iBooken ett mycket bättre val, trots att det är väldigt ont om spel till Mac. Grafikkortet i X40:n är så kasst att det inte är mycket lönt...

Har du någon gång använt Linux och känner dig hemma i den miljön finns det egentligen inte mycket att fundera över. Mac OS X är den största kommersiella *NIX-en i världen och det finns en kommandoprompt där man känner sig helt hemma. Trots det är Mac OS X så enkelt att min morfar (nåja) skulle kunna använda det...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 17:47
Ursprungligen av TERdON:

De stora sakerna du ska titta på är WLAN:et och grafikkortet. Det är det du offrar om du väljer en mycket smidigare IBM. Vill du kunna spela i alla fall lite äldre spel är iBooken ett mycket bättre val, trots att det är väldigt ont om spel till Mac. Grafikkortet i X40:n är så kasst att det inte är mycket lönt...

Jag kommer endast att jobba med datorn eller kolla på film med den. Då räcker det befintliga grafikkortet i x40, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 19:49
Ursprungligen av alexmork:

Jag kommer endast att jobba med datorn eller kolla på film med den. Då räcker det befintliga grafikkortet i x40, eller?

Om tänkar kolla på film vill du ha inbyggd DVD-spelare.

Ta en iBook G4 12" med 1,2 GHz-processor, inbyggt Aiport Extreme och 512 MB extra minne (256 + 512 = 768 MB).

Bättre än så blir det inte för de pengarna. Batteritiden är f ö extremt bra på iBook.

Du kommer att bli mycket nöjd med den datorn.

Köp en iBook. Den är väl kraftfull nu? Då får du pengar över till annat. Om du sedan blir lika "hooked" som jag är köper du en PB 12" eller ngt annat senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 19:59

Jag har en fräsch IBM X31 med en Centrino-processor på 1,4 GHz som jag ska sälja. Nästa dator blir en iBook 1,2 GHz. Mycket bättre.

Ursprungligen av Mondo:

Jag har en fräsch IBM X31 med en Centrino-processor på 1,4 GHz som jag ska sälja. Nästa dator blir en iBook 1,2 GHz. Mycket bättre.

Har också en X31 ( genom jobbet ), tycker den är helt okej - men den har ingen inbyggd cd/dvd och den kör Windows... men smidig är den.

  • Medlem
  • 2004-10-25 01:18

Om du nu bestämmer dig för en PC och vill ha en som är liten och smidig så tycker jag att du ska titta på Fujitsu-Siemens P7010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 10:21

ibm gör stabila bra datorer, men dom är så snuskigt fula. extremt fula även för att vara pc.... ser ut som de inte brytt sig om att ändra designen sedan 80-talet. fyrkantiga klumpar med neonloggor och stora plastiga tangenter med stora pluffsiga tecken på.. uschaimej

1
Bevaka tråden