Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook åtgärdsprogram

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om det har diskuterats att det sedan den 28 januari 2004 finns ett årgärdsprogram för iBookar med deffekt moderkort. När man kollar Apple USA eller Apple Asien så finns två olika länkar om detta på första sidan - på första sidan hos svenska Apple så finns däremot detta INTE, med lite grävande så finns informationen som följer på följande länk:

http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/

Trots detta så kan det vara bra att känna till att om iBooken är kass och har följande serienummer så är man berättigad till att få hjälp:

Hur definierar Apple ett ”komponentfel” i detta program?
Expanded iBook Logic Board Repair Extension Programme gäller för iBook-datorer där logikkortet har ett speciellt komponentfel, vilket leder till att datorn visserligen startar, men att de inbyggda och anslutna bildskärmarna uppvisar ett eller flera av följande symptom:

Förvrängd bild
Oväntade linjer på skärmen
Bildavbrott
Bilden fryses
Datorn startar med en tom skärm

För vilka datorer gäller Expanded iBook Logic Board Repair Extension Programme?
Programmet täcker vissa iBook-modeller (en fullständig lista finns nedan) med serienummer inom följande intervall:

UV117XXXXXX till UV342XXXXXX

iBook-datorer med ovanstående serienummer kan refereras till som:
iBook (16 VRAM)
iBook (14,1 LCD 16 VRAM)
iBook (Opaque 16 VRAM)
iBook (32 VRAM)
iBook (14,1 LCD 32 VRAM)
iBook (800 MHz 32 VRAM)
iBook (900 MHz 32 VRAM)
iBook (14,1 LCD 900 MHz 32 VRAM)
iBook (dubbla USB-portar)
iBook (slutet av 2001)
iBook (14,1 LCD)

http://www.asia.apple.com/support/ibook/faq/

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Följande gäller också: Avtalet täcker drabbade iBook-datorer i tre år efter det att den såldes första gången eller t.o.m. 18 december 2004, beroende på vilket som ger dig längst täckning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-24 11:32

Tål att påpekas jag. Min har varit inne på det...

  • Medlem
  • 2004-10-24 14:19

Min har varit inne två gånger. En gång innan åtgärdsprogrammet och en gång efter. Får hoppas att den håller nu ett tag framöver.

Ursprungligen av ZeroBits:

Vet inte om det har diskuterats att det sedan den 28 januari 2004 finns ett årgärdsprogram för iBookar med deffekt moderkort.

Jorå, gissa om det har diskuterats...

Åtgärdsprogrammet nämndes första gången den 29 januari som en nyhet här på 99mac:
Apple kryper till korset och lagar iBookar gratis

Redan under sommaren 2003 började problemen dyka upp:
iBook + svart/"död" skärm
Ännu en iBook med "död" skärm

Under hösten tog det fart ordentligt, här är den långa tråden om detta:
Svart skärm på iBook

Det visade sig vara ett stort problem globalt. Massor av iBookanvändare fick svart skärm och hade man inte garanti kvar så fick man betala kring 5000-7000 kr för ett logikkortsbyte som var enda lösningen. Det dök upp massor av protestsajter på nätet och det talades till och med om stämning om inte Apple erkände det som ett tillverkningsfel. Men så, i slutet av januari, erkände äntligen Apple problemet och startade sitt åtgärdsprogram.

Här på 99mac har det varit tydligt hur otroligt många som drabbats. Under våren fortsatte problemen:
Ibook logikkort
min tre veckor gamla ibook måste repareras

Vissa har drabbats flera gånger:
Svart skärm på iBook för andra gången!

Jag drabbades själv av detta nu i höst och samma sak hände tidigare en kompis och min flickvän.

Och nu i oktober har det dykt upp ett gäng nya trådar om detta, så problemen är allt annat än över:
Glapp i skärmen på iBook, vad göra?
problem med iBook
iBook vit 14"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:12

Över för mig iaf, tog 8 dagar sedan var min fixad, och inte ett äre fattigare.

Min har varit iväg 3 gånger, så nu skall jag få en ny ifrån Apple, helt gratis

Den skall dyka upp om några dagar!

See you

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:21

Jäklar vilket flyt o få en ny, bara o gratulera (kan iofs tänka mig att det inte vart så kul om den har strulat hela tiden)

Ursprungligen av Agazzie:

Jäklar vilket flyt o få en ny, bara o gratulera (kan iofs tänka mig att det inte vart så kul om den har strulat hela tiden)

tack!
Sämmer, det är trist som tusan att skicka iväg, man är ju beroende av den, speciellt om man använder den i arbetet också!, fast det har tagit lite tid, har väntat i snart 5 veckor på den, fast Apple, är bra, de skickar med en extra 512:a som plåster på såren!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:41

Ok, bra gest av apple att skicka med en extra 512a.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-26 11:56

Jag noterade idag till min stora förvåning att Apple satt i ett bildkort med 32mb vram istället för 16mb, som det var ursprungligen. De kanske var slut? Hursom, det gör ju inget...

1
Bevaka tråden