Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Ibook G4 12" - Frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 14:00

Hej!

Ska köpa nya Ibook G4 12"!

Har några frågor.
Satt och läste på apples hemsida om spel till macen och de spelen jag skulle vilja ha på ibooken just nu är: Unreal 2004, C&C Generals, Battlefield 1942 och Call Of Duty.
Såg på minimikraven att Ibooken uppfyller samtliga krav....och bör väl med 512mb gå att spela det mesta väl? speciellt om jag slänger in 1024mb ram väl?

Duger 512 mb bra till en sådan maskin eller ska man satsa på 1024mb direkt?

Läste lite om Airport extreme och där stod det nåt om att maxhastigheten till bredband var bara 1.5mbit???

Kortet är ju på 54Mbit och jag har en 24mbit lina från BBB och vill ju kunna få full prestanda på den ju...även om det är trådlöst!

Nu har jag ett Xavi modem från BBB med 4 RJ-45 portar baktill där 1:ans port INTE får användas, varför vet jag ej, min flickvän och jag har då varsin PC i varsett uttag, då återstår där ett! Kan jag koppla en airportbasstation eller den D-Linken som klarar Airporten, i detta uttaget och sen kunna surfa med två ibookar (en Ibook Graphite 366mhz G3, dasslock med 11mbit airport, och en Ibook G4 12" med airport extreme)???

Inget annat ni kan tipsa mig om vid detta köp?

Är det dyrt att låta macsupport i malmö byta hd i den nya ibooken senare?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:16

1024 är väl bra, men det kan du inte ha i en ibook G4, iochmed att det sitter 256MB integrerat, vilket gör att du antingen får köra 1,256GB eller 768MB. Med 768 kommer du långt, tillräckligt gott o väl skulle jag tippa på, men det är klart att 1,256GB kommer vara väldigt gött att ha, men än så länge är 1GB ram-modulerna väldigt dyra.

//André

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 17:37
Ursprungligen av Agazzie:

1024 är väl bra, men det kan du inte ha i en ibook G4, iochmed att det sitter 256MB integrerat, vilket gör att du antingen får köra 1,256GB eller 768MB. Med 768 kommer du långt, tillräckligt gott o väl skulle jag tippa på, men det är klart att 1,256GB kommer vara väldigt gött att ha, men än så länge är 1GB ram-modulerna väldigt dyra.

//André

oki! fint namn du har, jag heter samma =)!

ingen som kan svara på de andra frågorna?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 17:43

(Hehe, ok ganska ovanligt att man träffar på nån som heter André faktiskt.)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 20:05
Ursprungligen av Agazzie:

(Hehe, ok ganska ovanligt att man träffar på nån som heter André faktiskt.)

ja faktiskt )( heheh

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 18:05

[QUOTE="Elajtenworld"]
Nu har jag ett Xavi modem från BBB med 4 RJ-45 portar baktill där 1:ans port INTE får användas, varför vet jag ej, min flickvän och jag har då varsin PC i varsett uttag, då återstår där ett! Kan jag koppla en airportbasstation eller den D-Linken som klarar Airporten, i detta uttaget och sen kunna surfa med två ibookar (en Ibook Graphite 366mhz G3, dasslock med 11mbit airport, och en Ibook G4 12" med airport extreme)???
QUOTE]

ger mig bara på och svarar på den fråga jag är 100% på ett svar. Du kan med hjälp av en Airportstationen eller vilken station som helst (D-link som du nämde) surfa med båda datorerna. Men om du då surfar med två bärbara så drar det naturligtvis ner hastigheten, men i ditt fall ska det inte vara något problem om du sitter på en bra lina från BBB. Men kort och gott; ja du kan surfa med flera datorer bärbart på en station.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Läste lite om Airport extreme och där stod det nåt om att maxhastigheten till bredband var bara 1.5mbit???

Kortet är ju på 54Mbit och jag har en 24mbit lina från BBB och vill ju kunna få full prestanda på den ju...även om det är trådlöst!

Även om 802.11g (Airport Extreme) är 54 Mbps så är det bara en teoretisk siffra, du får aldrig den hastigheten i verkligeten, det gäller allmänt, inte bara Apple. Nu vet jag inte vad de praktiska överföringshastigheterna är, men de borde vara högre än 1,5 Mbps, var har du sett den siffran?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Inget annat ni kan tipsa mig om vid detta köp?

Ska du flytta din dator ofta mellan två ställen är det rätt skönt att ha en extra nätadapter, även om de inte direkt är gratis.

Bygg ut så mycket minne du har råd med, tänk på att om du tar 512 MB extra från början (utöver de 256 MB som sitter fastlödda) så måste du kasta ut dessa 512 MB den dagen du vill ha 1024 MB extra.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det dyrt att låta macsupport i malmö byta hd i den nya ibooken senare?

Jag vet inte vad de tar just där, men när jag lät en servicefirma göra det tog de betalt för 1,5 timmes jobb, det kostade dryga tusenlappen plus moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 20:06
Ursprungligen av Adrian B:

Även om 802.11g (Airport Extreme) är 54 Mbps så är det bara en teoretisk siffra, du får aldrig den hastigheten i verkligeten, det gäller allmänt, inte bara Apple. Nu vet jag inte vad de praktiska överföringshastigheterna är, men de borde vara högre än 1,5 Mbps, var har du sett den siffran?

Ska du flytta din dator ofta mellan två ställen är det rätt skönt att ha en extra nätadapter, även om de inte direkt är gratis.

Bygg ut så mycket minne du har råd med, tänk på att om du tar 512 MB extra från början (utöver de 256 MB som sitter fastlödda) så måste du kasta ut dessa 512 MB den dagen du vill ha 1024 MB extra.

Jag vet inte vad de tar just där, men när jag lät en servicefirma göra det tog de betalt för 1,5 timmes jobb, det kostade dryga tusenlappen plus moms.

siffran 1.5mbit har jag sett p[ apples egna hemsida...om airport express

Ursprungligen av Elajtenworld:

siffran 1.5mbit har jag sett p[ apples egna hemsida...om airport express

Har du någon länk? När jag läser Apples sida om AirPort Extreme och AirPort Express hittar jag inga sådana uppgifter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 22:51
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!
Nu har jag ett Xavi modem från BBB med 4 RJ-45 portar baktill där 1:ans port INTE får användas, varför vet jag ej...

Har för mig att det har att göra med att den är avsedd för IP-telefoni.

1
Bevaka tråden