Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns det ingen PC-card plats på Ibookar???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 18:30

Hej!

Varför finns det ingen PC-card plats på ibookar men på Powerbook???

För att iBooken ska vara en enklare, billigare modell?

Målgruppen för iBook har inte så stort behov av det. Och har du behov av det ska du "tvingas" köpa en PowerBook istället, eftersom behovet oftast finns hos proffsanvändare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 18:37
Ursprungligen av Adrian B:

Målgruppen för iBook har inte så stort behov av det. Och har du behov av det ska du "tvingas" köpa en PowerBook istället, eftersom behovet oftast finns hos proffsanvändare.

Men Powerbook 12" har inte heller en pc-card plats =(

varför???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 18:48

För att den inte får plats, typ.

  • Medlem
  • 2004-10-23 19:24
Ursprungligen av C-mon:

För att den inte får plats, typ.

Precis, finns inte många outnyttjade kubikmillimetrar i en PB 12". Men å andra sidan så har jag svårt att se behovet för en PC Card plats, den har ju redan "allt". Ok, det där lät lite macfanatiskt men det är ju faktiskt så.

Utöver att surfa med ett 3G eller GSM-kort direkt i datorn kan inte jag komma på vad en vanlig användare ska ha kortplatsen till, och det är ju en iBook ingen PowerBook. (Och surfningen kan man ju också göra snyggare via BT och mobilen.)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 13:44
Ursprungligen av mrubenson:

Utöver att surfa med ett 3G eller GSM-kort direkt i datorn kan inte jag komma på vad en vanlig användare ska ha kortplatsen till, och det är ju en iBook ingen PowerBook. (Och surfningen kan man ju också göra snyggare via BT och mobilen.)

en sony ericsson t610 har väl inbyggt modem? Hur många kb/sec kan jag som MAX komma upp i om jag surfar via mobilen i GPRS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 13:45

PC Card är kanonbra om man tar mycket foton.

Ursprungligen av Mondo:

PC Card är kanonbra om man tar mycket foton.

Låter inte som målgruppen för iBook, eller?

I takt med att folk skaffar digitalkamera (och använder iPhoto) så tror jag nog en iBook är perfekt för amatörfotografen som tar mycket bilder. Däremot tror jag ingen vanlig konsument skaffar ett PC-card för att dra in bilderna i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 16:30

Varför ska man ha ett PC-Card till att sätta in bilder i datorn?
Kamerorna har ju en USB-sladd och om man hellre vill ta ut kortet och sätta det i en kortläsare (av nån anledning) så är ju en extern kortläsare inte så stor att man inte kan bära med sig den.

Ursprungligen av Rajje:

Varför ska man ha ett PC-Card till att sätta in bilder i datorn?
Kamerorna har ju en USB-sladd och om man hellre vill ta ut kortet och sätta det i en kortläsare (av nån anledning) så är ju en extern kortläsare inte så stor att man inte kan bära med sig den.

För oss amatörer är det fullt tillräckligt med kortläsare (eller USB-kabeln) men jag kan tänka mig att proffsfotografen (som naturligtvis har en PowerBook och inte iBook) kanske gillar det, en mojäng mindre att släpa på. Sen kan man gissa att det går snabbt också, snabbare än vanlig USB (om det däremot är snabbare än USB2 eller FW låter jag vara osagt).

1
Bevaka tråden