Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering av en G4/400, vad är bäst?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min älskade hustru har en G4/400 med 40GB hårddisk och 512MB RAM. OSX 10.3.

Den är ganska seg att jobba med just nu och vi funderar på någon form av uppdatering av hårdvaran. Vad gör mest skillnad?
Min egen tanke är att bytta ut grafikkortat, om jag gör det, vad skall jag byta till?
Nästa steg kanske är att köpa en ny och frisk HD, jag brukar använda Seagate Barracuda, vad tycker ni?

Andra tips?

/™

Frågan är om det är värt, men jag uppgraderade processorn på min G4:a Sawtooth, köpte ett Sonnetkort. 1,2 GHz hos Macoteket. Blev snabb som tusan tyckte jag.
Men lägger du pengar på hårddisk, grafikkort och processor så är du uppe i 7000:- så det blir dyrt...
Bättre att köpa en nyare maskin begagnad....

Min tanke är att bara uppgradera grafik och eventuellt HD. Ett vettigt grafikkort kan man ju köpa för strax över tusenlappen och en HD kostar ca 500:-
Frågan är hur mycket bättre det blir. Maskinen används huvudsakligen för Internet, Photoshop och skrivarbete. Inget video eller spel eller så.

/™

Blir inte mycket rappare om du enbart uppgraderar grafikkortet.
Möjligen kan hårddisken kännas kvickare om du köper de senaste 8Mb modellerna..
Mer RAM gör sitt också...dubbla det

Nej det är processorn som rycker upp den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 12:53
Ursprungligen av Treasuremine:

Min älskade hustru har en G4/400 med 40GB hårddisk och 512MB RAM. OSX 10.3.

Den är ganska seg att jobba med just nu och vi funderar på någon form av uppdatering av hårdvaran. Vad gör mest skillnad?
Min egen tanke är att bytta ut grafikkortat, om jag gör det, vad skall jag byta till?
Nästa steg kanske är att köpa en ny och frisk HD, jag brukar använda Seagate Barracuda, vad tycker ni?

Andra tips?

/™

Det enda jag tycker är värt att uppgradera är grafiken som du säger. Kolla efter ett ATI Radeon 8500 eller 9000. Hårddisken kan göra en liten skillnad. Jag kör också med Seagate och har bra erfarenhet av dem, skaffa i så fall en med 8MB cache. Processoruppgradering tycker jag är att kasta pengar i sjön... Sälj i så fall den där för 2000-3000 och köp en snabbare burk direkt är mitt tips.

Grafiken gör mycket för snabbhet i gränssnittet även om den inte jobbar snabbare i processorkrävande applikationer, men det gör mycket för känslan i "vanliga" småprogram. Klart att mycket RAM alltid är att rekommendera men har man inte flera program öppna samtidigt och du inte jobbar med grafik el liknande funkar 512MB.

ATI Radeon 9200 128MB PCI Mac Edition
Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB IDE ATA100

Dessa två skulle betinga ett totalpris inkl. moms av 2.276:-
Låter väl inte helt orimligt, eller hur?

/™

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 14:28

Blir definitivt rappare med nytt grafikkort... Satsa på AGP och inte PCI!

  • Medlem
  • 2004-10-23 17:02

Jag tror på Sonnet. Ny processor. Därtill mer RAM. Ska du inte spela behöver du inte så maxad grafik.

Funderar i liknande banor med liknande burk..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 17:13

OM du nu vill satsa mer på den burken bör du fundera på ett Sonnet Encore ST med en G4 på 800 HMz. Datorn blir rejält mycket snabbare.

800MHz, varför inte gå upp till 1.2GHz

Ursprungligen av Mondo:

OM du nu vill satsa mer på den burken bör du fundera på ett Sonnet Encore ST med en G4 på 800 HMz. Datorn blir rejält mycket snabbare.

Ursprungligen av Pocahontas:

800MHz, varför inte gå upp till 1.2GHz

Med tanke på att man inte vill lägga för mycket pengar på en gammal dator, så lutar jag mer åt Mondos förslag, eller ett mellanting:
1 Ghz Sonnet Encore kostar 2738kr inkl moms på Macoteket.

Jag tror inte att byte av grafikkort eller HD kommer att göra någon egentlig skillnad, men med ny processor kommer farten att lyfta rejält.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-10-23 20:38

Mängden minne gör i alla fall stor skillnad. Skillnade mellan 512 och 768 märktes ganska direkt. Skillnaden mellan 768 och 1GB märktes nästan lika mycket.

Jag hade 512 MB ram i min gamla G4 400 och bytta grafikkort och stoppa i en GB ram till. Kalasstor skillnad.

En fråga i all vänskaplighet?
Är det någon av er som provat alla de olika varianterna på samma dator? Det torde vara svårt att göra en bedömning, annat än subjektivt, om man utgår från det resultat man fått från en förändring. Hoppas ingen tar illa upp. Vad jag menar är att inget av inläggen hittills tyder på att man provat att byta processor, satt tillbaka den gamla och bytt grafikkort och därigenom skapat sig en uppfattning. Eller har jag fel? Jag är ju övertygad om att det kommer att bli skillnad hur jag än gör men jag vill ju inte lägga för mycket pengar på det hela. Att uppgradera processorn är ju dyrare än ett grafikkort men frågan är, om jag uppgraderar processorn, borde jag då inte uppgradera grafikkortet också? (och kanske hårddisken) I så fall blir ju priset för högt och det är bättre att skaffa en lite nyare dator och låta den här fungera som en liten fileserver eller något sådant.

/™

Jag bytte processor i min G4/350 Sawtooth, och satte i ett Sonnet 1.2GHz processor, bytte grafikkort till ATI Radeon Mac Edition, och hade drygt 900MB RAM, och den blev en helt ny dator.
Tyvärr stals den ju drygt månaden efter

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 23:05
Ursprungligen av Treasuremine:

Att uppgradera processorn är ju dyrare än ett grafikkort men frågan är, om jag uppgraderar processorn, borde jag då inte uppgradera grafikkortet också? (och kanske hårddisken) I så fall blir ju priset för högt och det är bättre att skaffa en lite nyare dator och låta den här fungera som en liten fileserver eller något sådant.
/™

Well…
Det tycker jag verkar vara en vettig tanke, speciellt med tanke på vad iMac G5 kostar och hur snygg den är…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 09:40
Ursprungligen av Treasuremine:

En fråga i all vänskaplighet?
Är det någon av er som provat alla de olika varianterna på samma dator? Det torde vara svårt att göra en bedömning, annat än subjektivt, om man utgår från det resultat man fått från en förändring. Hoppas ingen tar illa upp. Vad jag menar är att inget av inläggen hittills tyder på att man provat att byta processor, satt tillbaka den gamla och bytt grafikkort och därigenom skapat sig en uppfattning. Eller har jag fel? Jag är ju övertygad om att det kommer att bli skillnad hur jag än gör men jag vill ju inte lägga för mycket pengar på det hela. Att uppgradera processorn är ju dyrare än ett grafikkort men frågan är, om jag uppgraderar processorn, borde jag då inte uppgradera grafikkortet också? (och kanske hårddisken) I så fall blir ju priset för högt och det är bättre att skaffa en lite nyare dator och låta den här fungera som en liten fileserver eller något sådant.

/™

Precis min tanke! Om du säljer din nuvarande dator för 2000:- (lågt räknat) och lägger till de 5000-6000 det skulle kosta att uppgradera de delar vi pratar om får du en QS eller iMac G4 (eller bättre) med en processor på runt Ghzen med uppdaterade bussar, snabbare minnen, bättre grafik mm. Den kommer sen att ha kvar ett andrahandsvärde så du får tillbaka pengar om/när du återigen vill byta upp dig. En "upphottad" Sawtooth är inte särkilt attraktiv och du får aldrig ut de pengar du lagt ut för ett Encorekort.

Hade tidigare en G4 400 som blev mycket rappare iom ett nytt AGPkort och OS 10.3 som använder grafiken tillsammans med processorn till skillnad från OS 10.1 och 10.2 som körde hela systemet via processorn.

Uppgraderade min G4/400 under OS 9 med ett ATI 8500 undantaget spel ingen som helt skillnad annars. Skaffade sedan en 1.2 G4 upgradering under OS X och detta gav en fantastisk förbättring i alla avseenaden. Jag har inte brytt mig om att svapa tillbaka ATI 128 AGP kortet för att se hur det uppför sig under OS X.

Mitt råd är att skaffa snabbare CPU och ha minst 512 MB RAM snabbar HDs och grafikkort kommer inte göra varken till eller från med så långsam CPU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 12:53
Ursprungligen av DrBoar:

Jag har inte brytt mig om att svapa tillbaka ATI 128 AGP kortet för att se hur det uppför sig under OS X.

Då skulle du förstå skillnaden...

1
Bevaka tråden