Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual 1,42 G4 eller single 1,8 G5?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 22:55

Hej folks,
skulle ni köpa en PowerMac G4 2x1,42 GHz, 512 MB, 120 GB och 4x SuperDrive för 12500kr inkl. moms ELLER en PowerMac G5, 1x1,8 GHz, 256MB, 80GB och 8x SuperDrive för 15995kr inkl. moms?
G4:an har ett ATI Radeon 9000 Pro (64MB) och G5:an har ett Nvidia GeForce FX 5200 Ultra (64MB)...

Vilken tror ni är snabbast för t.ex. musikproduktion?

/Jollygods

Ursprungligen av Jollygods:

Hej folks,
skulle ni köpa en PowerMac G4 2x1,42 GHz, 512 MB, 120 GB och 4x SuperDrive för 12500kr inkl. moms ELLER en PowerMac G5, 1x1,8 GHz, 256MB, 80GB och 8x SuperDrive för 15995kr inkl. moms?
G4:an har ett ATI Radeon 9000 Pro (64MB) och G5:an har ett Nvidia GeForce FX 5200 Ultra (64MB)...

Vilken tror ni är snabbast för t.ex. musikproduktion?

/Jollygods

G5.an har väl digitals ljudkort. Men jobbar man med produktion kanske man har externa kort iaf.
256MB räcker ju ingenvart, men det antar jag att du tänker uppgradera.
G5:an borde väl vara tystare?
I övrigt beror nog prestandan till viss del på hur optimerade programmen är för dubbla processorer resp. G5:or. För viss kan man väl optimera olika bra för detta, trots opertivets förmåga?

G4an har väl plats för 4 hårddiskar medans G5an bara två?

I det långaloppet så tror jag G5an är ett bättre köp, men det är i huvudsak för ljudnivån.

Prestandamässigt bör de hamna ganska nära varandra. Jag skulle välja dubbelproppen och satsa de sparande slantarna på att bygga ut minne och hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 01:39

16.000 är alldedles för mycket för G5:an, jag betalade exakt de pengarna för min beg dual 1.8, 512MB RAM, 160GB...

Mellan 12.000-13.000 (max 14.000 med "extrautrustning") är mera rimligt för den, "singlarna" är mindre attraktiva på andrahandsmarknaden. G4an är mera prisvärd men försök pruta en 500ing i alla fall...

Som nån sa tidigare så är ju G4an lövblåsarmodellen (om än lite lite tystare än sina föregångare) medan G5an är tyst, så om du ska ha den i en ljudisolerad studio kan det vara värt att tänka på. Grafiken är likvärdig (läses lika dålig) skulle jag säga... G4an är snabbare än G5an på vissa saker tack vare mera processorkraft med applikationer som tar till vara dubbla processorer. Men som sagt i långa loppet är G5 att föredra och för alla applikationer som inte använder DP är den snabbare. Titta på Barefeats och jämför.

Jag arbetar inte med musik, men jag tror ändå att det lutar åt G5:an. G4:an är mycket högljudd, och om man inte kan stoppa den in ett annat rum eller i en ljudisolerande låda, så är bara den saken ett tungt argument mot den.

Borde inte musik, liksom bild- och filmredigering medföra tunga beräkningar som kan dra nytta av 64-bitarsarkitekturen i G5:an? På sikt lär ju mer och mer programvara optimeras för 64 bitar. Jag gissar även att den snabbare systembussen i G5:an kommer att ge styrka i musikproduktion.

Personligen föredrar jag även att köpa nytt, men det är ju en smaksak.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 08:34

G4 an ÄR mycket ljudlig - G5 är TYST. Jag har båda. G5an är så tyst att man hör löven prassla utanför mitt fönster - G4an stör allt...

Ingen tvekan - köp G5an - och för att den är bättre:-)))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 12:18

Som sagt det är inget snack om vilken som är tystast, bäst och "framtidssäkrast" men 16.000 är alldeles för mycket för en G5 SP!

Frågan var vilken av dem som var snabbast och faktum kvarstår är att dual G4 slår singel G5 på fingrarna på vissa områden. Jag skulle inte säga; "Köp G5 vad det än gäller till vilket pris som helst"...

Pruta ordentligt eller vänta hellre på en annan möjlighet att för samma pris eller lite mera köpa en DP! Nu när du ändå ska lägga ut så mycket pengar får du så mycket mera kraft om du bara lägger till en tusing eller två.

G4:an är snabbare och rymmer 4 diskar (vilket ni redan skrivit ovan) men G5:an känns betydligt modernare på alla sätt.

Problemet är att du får så mycket mer om du köper en dubbelpropp. Funderat på finansiering?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 12:48

Att systemet uttnyttjar dubbelpropp är en sak men hur många program gör det?

Nu vet jag inte om detta är ett privat inköp men är det till ett kontor hur många timmars arbete är ett par eller fler tusenlappar ytterliga i förhållande till prestanda och tid?

Fjellis har rätt - har du några intäkter som du kan koppla till detta arbetsverktyg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 20:22

Nu är jag med i matchen, det handlar om den NYA G5an... ja då "spelar man ju ett annat bollspel" förstås...

Då säger jag också klart köp G5 men uppgradera grafiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 15:03

Jag känner att jag måste fortsätta lite med mitt korståg. G5:an är INTE speciellt tyst. (inte min). Nu kan jag inte jämföra den med de allra senaste G4:orna men de tidigare är betydligt tystare.

Men jag kan inte göra annat än rekommendera G5:an till musikproduktion. Den är en best, även de minsta modellerna!

Ursprungligen av durre:

Jag känner att jag måste fortsätta lite med mitt korståg. G5:an är INTE speciellt tyst. (inte min). Nu kan jag inte jämföra den med de allra senaste G4:orna men de tidigare är betydligt tystare.

Men jag kan inte göra annat än rekommendera G5:an till musikproduktion. Den är en best, även de minsta modellerna!

Du har inte skit i fläktarna? Vet en som klagade som bara den och han hade damm i fläktarna. Inte mycket, men tillräckligt för oljud. Man kan inte ha en modern dator i en för dammig miljö...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 16:25
Ursprungligen av pizzabudet:

Du har inte skit i fläktarna? Vet en som klagade som bara den och han hade damm i fläktarna. Inte mycket, men tillräckligt för oljud. Man kan inte ha en modern dator i en för dammig miljö...

Inge damm. Den har låtit såhär sen jag fick den. Var inne o undersökte så sent som för ett par timmar sen eftersom en utav fläktarna börjat gnissla. Jag är inte längre säker på att det är fläktarna som för det värsta oljudet. Lyckades stoppa så många som 3 fläktar utan att det märktes i ljudnivån.

Ursprungligen av durre:

Inge damm. Den har låtit såhär sen jag fick den. Var inne o undersökte så sent som för ett par timmar sen eftersom en utav fläktarna börjat gnissla. Jag är inte längre säker på att det är fläktarna som för det värsta oljudet. Lyckades stoppa så många som 3 fläktar utan att det märktes i ljudnivån.

Besök närmsta Apple servicecenter. Det skall inte låta om fläktarna är rena.

Att tänka på när det gäller fläktljudet är att G5 har variabel fläkthastighet vilket väl inte G4 har. Det gör skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 20:15

Datorn är tung och jag har ingen bil Egentligen är jag sugen på att bygga eller köpa ett litet skåp att ha datorn i.

1
Bevaka tråden