Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvist angående ifall produkten är komplett

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

jag, som företagare, har köpt två stycken Cisco 7940 (IP-telefoner) av ett företag i Göteborg. De i sin tur har hämtat dem ur ett konkursbo.

Fick dem idag och märkte genast att det inte medföljde någon transformator för elström. Dessa enheter kan få ström på två olika sätt; antingen med PoE (Power of Ethernet) där elströmmen kommer genom nätverkssladden, och detta kräver speciell utrustning i andra änden för att skicka själva strömmen. Det andra alternativet är en transformator för att få ström från vägguttaget.

Jag vet inte hur dessa produkter levereras från Cisco. När jag skriftligt gjorde beställningen på produkterna så lade jag till följande för att vara tydlig på att produkterna vara kompletta.

"Jag förutsätter att all tillhörande utrustning för att få igång telefonerna
är inkluderade, såsom kablage etc. Jag är medveten om att man ska
ansluta telefonerna till en IP-baserad televäxel, och att den inte är
inkluderad."

Har jag rätt att kräva dem på kostnaderna för att införskaffa transformatorer?

Henrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-23 04:11

Du har lagt ett anbud med villkoret "Jag förutsätter att all tillhörande utrustning för att få igång telefonerna är inkluderade, såsom kablage etc."

Företaget har accepterat detta anbud och levererat produkterna till dig.

M a o har ni ett avtal enligt avtalslagen med detta villkor. Du har därför rätt att kräva dem på två stycken transformatorer eller att de står för kostnaden av inköp av dem. Om företaget inte accepterar det , så har du rätt att häva köpet och kräva köpeskillingen tillbaka.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-23 12:02

Fast telefonerna kan ju ta emot ström över PoE också? Försäljaren förutsatte kanske att du hade en special-Cisco-växel (med PoE)? Då hamnar vi i och för sig lite i en gråzon tror jag...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-23 12:52
Ursprungligen av TERdON:

Fast telefonerna kan ju ta emot ström över PoE också? Försäljaren förutsatte kanske att du hade en special-Cisco-växel (med PoE)? Då hamnar vi i och för sig lite i en gråzon tror jag...

Jag tror nog att du skulle ha ganska bra förutsättningar att få rätt om du gick till en domstol. Generellt sett så fokuserar avtalslagen på avtalens innebörd, inte formuleringar. För dig så är det ju uppenbart att du förutsatt att "allt" skulle följa med, dvs din tolkning är att dom skulle skicka med samtliga pryttlar.

Även om deras tolkning är annorlunda - vilket i och för sig kan diskuteras, så borde dom i rimlighetens namn ha reagerat och upplyst dig exakt vad som ingick när dom läste din brasklapp.

Sen är det ganska avgörande om du köpte grejerna i egenskap av konsument eller inte. Om du gjorde det, så gäller konsumentköplagen, och då är det inte ens nåt att snacka om.

Strömförsörjningen är "optional power supply". M.a.o. den följer inte med telefonen. Detta från Ciscos webb.

Ciscos hemsida:
"48 VDC required, supplied locally at the desktop using an optional AC to DC power supply CP-PWR-CUBE"

Dustins sida:
"Om inte telefonen kan strömmatas från switchen måste 5010059046 kabel och 5010059047 CISCO 7900 SERIES IP PHONE kraftaggregat anslutas separat."

Tror du kan få svårt att kräva att de ska leverera något utöver vad som ingår från tillverkaren.

/edit: Så går det när man sitter och slöar, någon annan hinnar posta först...

Senast redigerat 2004-10-24 09:31
Ursprungligen av Hagelin:

Tror du kan få svårt att kräva att de ska leverera något utöver vad som ingår från tillverkaren.

Det finns en poäng i vad du säger. Dock så visste nog varken jag (köparen är mitt företag och inte jag som privatperson) eller säljaren.

Det jag har skrivit är:

"Jag är medveten om att man ska ansluta telefonerna till en IP-baserad televäxel, och att den inte är inkluderad."

...men i övrigt att jag förutsätter att telefonerna är kompletta, indirekt för att använda telefonerna fristående med endast en IP-baserad televäxel. dvs att jag inte förutsätter någon extra fysisk utrustning. En "IP-baserad televäxel" är programvara.

Komplicerat.

Tack för alla kommentarer. Jag får se vad deras respons är i början av veckan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-23 16:36

Jaha...om telefonerna normalt säljs utan transformatorer som Hagelin och Micke W påpekar, så ber jag att få ta tillbaka vad jag skrev i förra inlägget. Då är det nog ganska kört....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 08:55

Priser

Ursprungligen av Danne V:

Jaha...om telefonerna normalt säljs utan transformatorer som Hagelin och Micke W påpekar, så ber jag att få ta tillbaka vad jag skrev i förra inlägget. Då är det nog ganska kört....

Det är inga jättesummor det handlar om. Strömadapter + kabel för den säljs var för sig och kostar tillsammans runt 250 kronor har jag för mig.

1
Bevaka tråden