Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köra PB som stationär?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-23 14:34

Hej...igen.
Ställde en fråga i en annan disskusion ang. att bara köra in PB 12" som en stationär.
Alltså att inte ha en G5a utan att bara docka sin PB till en större skärm.
Undrar om någon har det så och kan berätta lite om fö samt nackdelar.

tacksam för svar

Jag använder min PB med en 21" CRT-skärm, externt tangetbord/mus, USB-hub, två firewire-hårddiskar och en iCurve. Det fungerar väldigt bra, men man får ju inte lika mycket kraft i datorn för pengarna när man köper en bärbar.

För mig fungerar det perfekt. Det bästa av två världar, så att säga.

Jag måste i och för sig koppla in 8 grejer varje gång jag sätter mig vid skrivbordet, (och koppla ur lika många när jag har skitbrådis på morgonen), men det är det värt.

Ibland får jag ställa om upplösningen på den externa skärmen och det blir lite rörigt när jag byter upplösning, men det går att leva med.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-23 14:51

det finns ju snygga dockningsstatione till PB som löser ditt kabelproblem.
Har en 12" 867MHz PB i dag men tänkte sälja den o köpa den nya versionen med 64 i grafiokortsminne.

Tycker egentligen bara att det som kan ställa till problem är att man får lösa allt med externa saker istället för interna saker (men o andra sidan har ju G5an bara 3 PCI platser ändå)

Tänker du på Bookendz? Jag vill minnas att de är jävligt dyra. ($180 för 12"...) Dessutom får jag upp skärmen i ögonhöjd med iCurve. Ett kombinerat ställ och dockstation skulle jag inte banga.

Hemma har jag en extern skärm, extern hårddisk, externt tangentbord, mus, högtalare och USB-hub som jag kopplar in till min iBook. Det fungerar bra och känns som en stationär dator (ja, förutom att en iBook G3/800 inte är blixtrande snabb). Det är lite extrajobb att avmontera den externa hårddisken och koppla lös de andra sladdarna varje gång jag vill vara rörlig, men det går att leva med.

En liten lyx är att ha en extra nätadapter som alltid är hemma.

Ursprungligen av Adrian B:

En liten lyx är att ha en extra nätadapter som alltid är hemma.

Det håller jag verkligen med om. Att krypa under skrivbordet eller krångla på annat sätt varje gång datorn ska ut/in var ett helvete. Apple tar sanslöst mycket för sina nätadaptrar, men det är fan värt det.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-23 17:27

Men sliter det inte mycket på batteriet att alltid ha PB´n igång på ström?
Man orkar ju inte plocka ut batteriet varje gång man kopplar in PB´n......eller hur gör ni?

Jag har också funderat på att köra en PowerBook, eller rättare iBook, som stationär dator. I först hand för att jag vill ha en TYST dator. Jobbar mycket hemma, och bor i en väldigt tyst lägenhet. Och det är ju skönt!

Förutom Internet och mail blir det ordbehandling och enklare databaser för mig. + tjuvkopiering av musik-CD och någon gång bildredigering i Photoshop Elements, på amatörnivå. Ingen videoredigering eller spel. Hade tänkt ungefär en iBook med separat tangentbord och mus, kopplad till min vanliga 17 tums CRT skärm. Scanner och skrivare förstås, och Zip-drive för backup.

Den allra nyaste iBooken för 10.000 kronor verkar ju inte dum. Vad tror ni, skulle det fungera och bli verkligt tyst? Ska man satsa på en extern CD-brännare?

Annars har jag länge varit förtjust i eMacen. Ganska snygg och behändigt format. En modernare variant av Macintosh Plus, för oss som var med på den tiden. Men den är vad jag förstår inte särskilt tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 18:10
Ursprungligen av Hetlund:

Den allra nyaste iBooken för 10.000 kronor verkar ju inte dum. Vad tror ni, skulle det fungera och bli verkligt tyst? Ska man satsa på en extern CD-brännare?

iBooken är tyst som bara den och du behöver inte en extern CD-brännare då det ingår en väldigt bra sådan.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-23 21:28

men sliter man inte på batteriet om man alltid ska strömsladden inkopplad ???

1
Bevaka tråden