Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nästa programsläpp?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 14:10

Apple släpper ju helt nya program med jämna mellanrum, antingen helt eget utvecklade program eller program som köpts upp. Senaste exemplet är Motion 1.0.

Vad tror/hoppas ni blir nästa program som Apple släpper? Antingen egenutvecklat eller uppköpt.

jag hoppas starkt på iWorks. Att cocoa anpassa appleworks skulle behövas.

Sen skulle iweb till ilife inte vara helt fel.

Som gammal LiveMotion användare så hade det varit kul om Apple hade gjort en Flashkiller. Mest för att Macromedia inte satsar på en bra version för Mac OS.

Sen iWorks håller jag med om.

apple utnyttjar krigskassan till att köpa upp microsofts mbu komplett med källkod för office och övriga produkter naturligtvis, den släpps sedan som ioffice

iom att mac versionen av msn hängde med på köpet så blir ichat fullt kompatibel med msn och audio-video chat för windows messenger (xp)

  • Avstängd
  • 2004-10-24 15:49
Ursprungligen av ingemarl:

apple utnyttjar krigskassan till att köpa upp microsofts mbu komplett med källkod för office och övriga produkter naturligtvis, den släpps sedan som ioffice

iom att mac versionen av msn hängde med på köpet så blir ichat fullt kompatibel med msn och audio-video chat för windows messenger (xp)

Drömma kan man ju alltid göra, men det du skriver är fullkomligt orealistiskt. Microsoft har sitt MBU inte för att göra pengar på det utan för att kunna visa att man stöder andra operativsystem än bara sitt eget. För att blidka antitrust-folket med andra ord. Det kvittar om Apple så skulle erbjuda hela sin "krigskassa", MS skulle inte sälja ändå.

Vill ha en XSL-FO stöd från Apple. De kan väl slänga ihop något med nya PDFKit...

Senast redigerat 2004-10-24 18:17
Ursprungligen av Allan:

Drömma kan man ju alltid göra, men det du skriver är fullkomligt orealistiskt. Microsoft har sitt MBU inte för att göra pengar på det utan för att kunna visa att man stöder andra operativsystem än bara sitt eget. För att blidka antitrust-folket med andra ord. Det kvittar om Apple så skulle erbjuda hela sin "krigskassa", MS skulle inte sälja ändå.

Jag tror inte heller att MS säljer. MEN de gör det inte för de har en produkt som genererar en hel del pengar. MBU är en av de delar på MS som ger bra avkastning. Talade med en representant för MS för ett halvår sedan och han var så förvånad över mängden av licenser som säljs till en så pass "liten" plattform.

  • Avstängd
  • 2004-10-24 18:43
Ursprungligen av pizzabudet:

Jag tror inte heller att MS säljer. MEN de gör det inte för de har en produkt som genererar en hel del pengar. MBU är en av de delar på MS som ger bra avkastning. Talade med en representant för MS för ett halvår sedan och han var så förvånad över mängden av licenser som säljs till en så pass "liten" plattform.

Procentuellt sett så är det säkert betydligt fler Macanvändare som betalar för sina programlicenser än vad det är Windowsanvändare, så MS tjänar säkert pengar på sina Macprodukter. Men Apple tjänar också pengar på MBU. Utan MS Office till Macen till exempel vore det många som skulle köpa Windows-PC istället för Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 18:53
Ursprungligen av Allan:

Procentuellt sett så är det säkert betydligt fler Macanvändare som betalar för sina programlicenser än vad det är Windowsanvändare, så MS tjänar säkert pengar på sina Macprodukter. Men Apple tjänar också pengar på MBU. Utan MS Office till Macen till exempel vore det många som skulle köpa Windows-PC istället för Mac.

Visst är det så. Microsoft tjänar pengar på Apple och Apple är delvis beroende av Microsoft. Apple skulle behöva öka sin marknadsandel dramatiskt för att kunna vara oberoende av Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 15:44

Jag är allergisk mot i-namn. Det funkar på hårdvara och på iLife-paketet. Skulle gärna se att de döper om iCal till Calender och iSync till Synchronization.

Apple Office istället för iWorks. iWorks får mig att tänka på KidPix av någon anledning. Apple Office innehållandes Keynote, Spreadsheet och Document skulle vara nått.

Skulle gärna se en Core Image plugin till Photoshop. Ser det som den bästa kompromissen för att utnyttja kraften i Core Image utan att göra Adobe förbannade.

Flash-killer, javisst men viktigast är en ny Flash-plugin till Mac OS X.

På Mac OS X server sidan skulle jag ge mycket för att ha en enkel GUI-lösning för iCal publicering, Adressboksserver, enkelt kunna synkronisera sin dators Adressbok med den man har i webmailen.

Ett par riktigt feta prografikkort med bra drivrutiner skulle inte heller sitta i vägen.

ok får man önska lite på server sidan så:

Bättre integration mellan Open Directory och Active Directory. Idag krävs det på tok för mycket för att få det att funka smärtfritt.

Bättre FTP funktionalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 16:29
Ursprungligen av pizzabudet:

Bättre FTP funktionalitet.

Där är jag fullt nöjd med Rumpus 3.5. Visst skulle det vara skönt med detta inbyggt men snart kommer Rumpus 4.0 med härlig Aqua-GUI och annat godis. Gratis för folk som köpt Rumpus efter Jan -04 tror jag att det var.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 16:45
Ursprungligen av Tobias Thor:

Eller varför inte skapa lite högkvalitativa spel (höhö ) Nä att Apple skulle befatta sig med att skriva spel är ungefär lika sannolikt som att (ondskan) Microsoft går i konkurs. Förmodligen Aldrig.

Apple har ju faktiskt släppt ett spel en gång (1984 tror jag). "Through the looking glass" aka Alice hette det och det var tydligen väldigt bra enligt de som spelat det.

  • Avstängd
  • 2004-10-24 15:55

Jag skulle vilja ha bättre fungerande Windows-fildelning (dvs fullt ut, och enkelt, fungerande fil- och skrivardelning med SMB) och bättre, och enklare, integrering av Macar i Active Directory-domäner (inklusive 100%-ig Kerberos-autentisering). Det är något som Apple absolut måste fixa för att få sälja fler macar till stora och medelstora företag. Att lägga till en Mac i en AD-domän, och ansluta till nätverksskrivare och utdelade resurser måste vara lika enkelt med en Mac som med en Windows-maskin.

Och de där fruktansvärt irriterande .dstore-filerna som Macar skräpar ner med överallt i nätverket måste bort!

QTVR-editor för OS X

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 17:39

iTIVO med tillhorande hardvara enligt foljande alternativ:
- extern FW-tuner
-tuner pa PCI-kort
- a la Airport Express, dvs med egen HD, videoutgang, Airport, fjarrkontroll, men man programmerar den via Macen/webben

iTIVO maste ha akta smart Apple GUI samt tillgang till hela varldens programtablaer pa .mac (det skulle kunna fa mig att ateraktivera mitt .mac abonnemang.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 17:58

QTVR-editor för OS X, vore nått det. Har en hemlig dröm om ett Quicktime Studio Pro...

Senast redigerat 2004-10-24 18:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 22:47

Tänk om Apple skulle köpa Macromedia. Då skulle vi garanterat få bättre Flash och shockwave i våra webbläsare. Kanske tom inbakat i Quicktime. Kanske även SoundEdit och Fontographer i nya GUI-kläder. Plus så otroligt mycket mer förstås...

De skulle kunna... Apple är cirka 25 gånger större...

Det vore kul!

1
Bevaka tråden