Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskens läsarm har kraschat in i skivan?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-23 13:18

Hej.

Jag bytte som omtalats i tråd på iBookforumet, bytt HD mellan två iBookar. Problemet är att av alla problem som kan uppkomma så verkar den 20GB HD som satt i den vita ha fått något fel, den sitter alltså i ett dasslock nu, och 10.3 startar inte. Skivverktyg kan inte kolla hela hårddisken, utan fastnar när den ska kolla katalogen, och säger att den måste repareras. Men även reparationen fastnar där. När datorn går så hörs ett kvillrande ljud då och då, och även andra ljud hörs från HD:n.

Min misstanke är alltså att läsarmen har kraschat in i skivan. Något som varit med om detta? Men varför skulle den ha gjort det? Jag har inte tappat den eller något, och hela operationen utfördes under strängt statisk-skydd... Jag har för övrigt redan tagit isär och satt ihop datorn igen. Men det hjälper inte.

Hjälp!

Som tur är så har jag iaf den gamla 6gb disken kvar i värsta fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 00:32
Ursprungligen av hgus:

Hej.
Min misstanke är alltså att läsarmen har kraschat in i skivan. Något som varit med om detta? Men varför skulle den ha gjort det? Jag har inte tappat den eller något, och hela operationen utfördes under strängt statisk-skydd... Jag har för övrigt redan tagit isär och satt ihop datorn igen. Men det hjälper inte.

Har du provat formatera om den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-24 02:43
Ursprungligen av rhesus:

Har du provat formatera om den?

Good point! Nej, det har jag inte. Har lite grejer på som jag egentligen skulle vilja ha kvar, men det är ju betydligt bättre än att slänga disken...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-27 12:26

Har oxå varit med om detta!

Ursprungligen av hgus:

Hej.

Jag bytte som omtalats i tråd på iBookforumet, bytt HD mellan två iBookar. Problemet är att av alla problem som kan uppkomma så verkar den 20GB HD som satt i den vita ha fått något fel, den sitter alltså i ett dasslock nu, och 10.3 startar inte. Skivverktyg kan inte kolla hela hårddisken, utan fastnar när den ska kolla katalogen, och säger att den måste repareras. Men även reparationen fastnar där. När datorn går så hörs ett kvillrande ljud då och då, och även andra ljud hörs från HD:n.

Min misstanke är alltså att läsarmen har kraschat in i skivan. Något som varit med om detta? Men varför skulle den ha gjort det? Jag har inte tappat den eller något, och hela operationen utfördes under strängt statisk-skydd... Jag har för övrigt redan tagit isär och satt ihop datorn igen. Men det hjälper inte.

Hjälp!

Som tur är så har jag iaf den gamla 6gb disken kvar i värsta fall...

Precis det hände mig oxå fast i en G4 867 Mhz på en 60 Gb HD, dessutom formaterade jag den, men forfarande var det samma skit med HD:n, tills jag monterade bort 60 Gigarn, precis som du hade jag en extra HD på 15 Gb, så nu har jag "bara" 15 - 6 Gb kvar att jobba med 60 Gigarn var original "IBM" som fanns i G4:an från början, så just nu ligger den på mitt skrivbord och retar mig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-27 13:21
Ursprungligen av cedzeb:

Precis det hände mig oxå fast i en G4 867 Mhz på en 60 Gb HD, dessutom formaterade jag den, men forfarande var det samma skit med HD:n, tills jag monterade bort 60 Gigarn, precis som du hade jag en extra HD på 15 Gb, så nu har jag "bara" 15 - 6 Gb kvar att jobba med 60 Gigarn var original "IBM" som fanns i G4:an från början, så just nu ligger den på mitt skrivbord och retar mig!

Jag har kunnat konstatera att hårddisken är helt död, den går att formatera, men det går inte att installera ett nytt system på den.

Ursprungligen av hgus:

Min misstanke är alltså att läsarmen har kraschat in i skivan. Något som varit med om detta? Men varför skulle den ha gjort det? Jag har inte tappat den eller något, och hela operationen utfördes under strängt statisk-skydd... Jag har för övrigt redan tagit isär och satt ihop datorn igen. Men det hjälper inte.

Kan vara lagren som är slut också, då börjar skivorna wobbla mer än normalt vilket leder till läs- och skrivfel (eftersom läshuvudet hamnar utanför spåren ibland). När det väl händer ger disken ofta ifrån sig en del missljud, så det kan eventuellt vara det du råkat ut för. En hårddisk som "kraschat" brukar ofta vara så stendöd att den inte ens går att formatera, men det kan nog vara en möjlig anledning det också. Men oavsett orsak är disken helt körd, en trasig hårddisk går i princip aldrig att laga.

1
Bevaka tråden