Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:09

Jag behöver ansluta till nätverket på jobbet från min Mac hemma. Vi kör W2K-server med diverse annat plock.
Vad behöver jag veta om delarna i nätverket (brandväggar, switchar, m.m.) så att jag kan köpa/skaffa rätt VPN-program?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:13

Brandväggens tillverkare och vilka macklienter den funkar med. Dessvärre så får man leat själv på nätet för att bli klok på det...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:23

Kollade runt lite bland gamla diskussioner och fann en hel del grekiska

vad gällde olika protokoll m.m.
Vad är det man måste ta hänsyn till?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:26

Skall erkänna att det inte är mitt huvudämne. Men bara du får reda på avd det är för brandvägg och vad för VPN protokoll som gäller så är det bara att leta. Brandväggsansvarig skall veta vad som gäller.

Har som tur kollegor som älskar brandväggar... Brukar fråga dem. Men ta reda på vad det är så skall vi nog finna en lösning!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 23:36

Si, si. Nu har jag lite mer att gå på. Återkommer om det inte löser sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 01:06

Om ni kör Windows 2000 Server och dess inbyggda VPN-server, är det bara att tuta och köra med den inbyggda VPN-klienten i OS X (under Internetanslutning). Username + password + vagnreturen, så har du uppkopplingen klar.
Om det inte funkar har jönsarna som satt upp den krånglat till det i onödan. Tex försökt införa IPSec eller försökt sätta en brandvägg emellan trots att servern i sig är en brandvägg.
Se också till att du har ett annat C-nät än jobbets (om du har router). Tex 192.168.100.xxx hemma

Var medveten om att all trafik från din hemmadator slussas via jobbets lina när du är uppkopplad. Det kan vara surt om du sitter på Bredbandsbolaget hemma och jobbet har 512kBit lina.
Programvaror som Digitunnel löser detta problem genom att du sätter om vilka nät som går vart, dvs alla adresser som skall till (tex) jobbets C-nät går via VPN och resten via din vanliga lina

1
Bevaka tråden