Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System för bildspel/reklam

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kollega som behöver en lösning på följande problem:

- Han vill sprida 20st bildskärmar i en byggnad.

- Varje skärm skulle ju helst kontrolleras av en dator men avstånden kan göra att man tvingas ha en dator per skärm.

- Tillgång till internet finns.

- Varje bildskärm skall visa korta "spottar" eller reklamfilmer á 20 sekunder i en form av bildspel. Varje spot följer varandra, dvs 180st per timme.

- Bildspelen kan vara både i formen av en jpeg eller en filmsnutt (quicktime?).

Han skulle behöva ett system som hanterar detta. Helst skulle han vilja lägga till och ta bort spottar ur systemet och kunna se hur många gånger respektive har visats. Frågan är alltså hur man ska få bild i rutan på alla skärmarna och hur man hittar ett system för att hantera detta på ett effektivt sätt.

Troligen finns det etablerade system för tv-sändning?

Eventuellt kommer vissa bildskärmar inte finnas lokalt utan kommer styras via nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 14:21

Om man kan tänka sig att ha tv skärmar istället för monitorer så finns det lösningar för endast en dator. Tyvärr kommer jag inte ihåg något namn på nån leverantör, det ungefär 10 år sen jag såg en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 16:36

Martin,

- Vill du kunna "addressera" respektive bildskärm separat, d.v.s. kunna visa olika bilder på olika skärmar vid samma tillfälle??

- Vilka avstånd pratar vi om mellan central utrustning & skärmarna?

- Hur ofta uppdateras informationen, d.v.s. den "slinga" med information som skall visas?

En tanke jag har haft sedan tidigare är att ställa en Mac (förvånad!?) bestyckad med dubbla bildskärmskort på en central plats.

Till denna kopplar du en aktiv bildskärmssplitter (VGA) med X antal utgångar, en för varje monitor.

Dra en kabel till varje monitor, och du har samma bild på alla monitorer...

Bildskärmssplittern ansluts till det sekundära bildskärmskortet i Maccen...

Programvaran som spelar upp bildspelet konfigureras att använda det sekundära bildskärmskortet för utgående bild!!

Fortsättning följer...

-Torkel

1
Bevaka tråden