Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdubbleringshacket på iMac G5 fungerar?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som att hacket för att koppla en extra skärm till iMac G5 fungerar. http://rutemoeller.com/mp/ibook/forum/viewtopic.php?t=296

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 20:54

Låter ju kool. Då skulle man i så fall bara behöva hitta en skärm som på något endaste sätt passar bredvid, utseendemässigt... DET är nog ännu svårare dock...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 23:13
Ursprungligen av PF:

Låter ju kool. Då skulle man i så fall bara behöva hitta en skärm som på något endaste sätt passar bredvid, utseendemässigt... DET är nog ännu svårare dock...

Hmm, det som jag spontant kommer tänka på är att man faktiskt har nytta av skärmdubblering när man ansluter datorn(ex. iMac o iBook) till TV:n... Lite tråkigt på en iMac med en stor skärm att den byter till ex. 024x768 när man ansluter TV adaptern, blir ju bara en 'plutt' i mitten på skärmen..

Med hacket kan man ju behålla ex. 1440x900 på datorskärmen samtidigt som man matar TV:n med ex. 800x600 eller nått åt det hållet.

Själv kör jag hackad iBook, rätt praktiskt att ha en film rullandes på TV:n samtidigt som man kållar av mail och annat.

En Apple Cinema 20" skulle nog passa skrivbordet. Inte säkert plånboken för alla, dock!

Är det nån som har testat om hacket fungerar på en 17" resp. 20" iMac?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 12:02

Samu: Bra poäng (good point fast på engelska. På svenska lät det bara dumt.).

Då finns det ett värde i att installera det där även om man inte har någon extern skärm för närvarande. Vore ju skönt att slippa plugga in och ut adaptern för varje gång man vill se på TV:n.

Tror ni att det öht. funkar att dra S-VHS-kabel 10 meter? Låter lite otroligt nästan...

Vet ni förresten om man kan återställa hacket om det sabbar nåt? Det är väl nåt i open firmware eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 12:14
Ursprungligen av JonesH:

Samu: Bra poäng (good point fast på engelska. På svenska lät det bara dumt.).

Då finns det ett värde i att installera det där även om man inte har någon extern skärm för närvarande. Vore ju skönt att slippa plugga in och ut adaptern för varje gång man vill se på TV:n.

Tror ni att det öht. funkar att dra S-VHS-kabel 10 meter? Låter lite otroligt nästan...

Vet ni förresten om man kan återställa hacket om det sabbar nåt? Det är väl nåt i open firmware eller?

Du kan återställa hacket, fast om du sabbat nått är det ju inte säkert att du får någon bild alls (på någon av dina skärmar).

S-VHS-kabel 10 m ska inte vara något problem normalt sett.

MVH

Rickard

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 12:49

Rickard: Är du säker? Det lät ju råbra, för försäljaren på Audio/Video sa att "nää 10 meter aah du måste köpa vår dyra kabel för 900 aah". Typ så sa han.

Jag tyckte dock att det lät lite märkligt, jag menar; vad är det för spänningar vi pratar? I ljudsammanhang är det ju inte rekommenderat att man ansluter mikar till mer än 50m kabel (fast jag vet erfaret folk som prövat 300m och inte hört nån skillnad alls). Där är det millivolt som åker, och det lär väl vara liknande här eller högre.

Jag ska testa. Mitt problem nu är att jag skulle vilja ha en extern skärm ansluten via VGA, och en TV ansluten via S-VHS samtidigt. Det går nog inte, man får väl switcha emellan adaptrarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:00

Video basband har runt 5 MHz bandbredd (vs 20kHz för audio), så det är kapacitansen snarare än ren likströmsresistans som är det största problemet, fast det är det nog för audio också... Ju längre kabel desto mer dämpning av de högsta frekvenserna (= de små bilddetaljerna).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:10

Precis. Tror du att det är problem med 10 meter kabel då?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 17:09

Får min nya iMac 17" om en vecka.. Kan nån förklara hur det här med att koppla in till TV funkar? Skulle vilja skaffa en sladd så jag kan koppla in till min Widescreen-TV, borde ju vara perfekt nu när skärmen också är i Widescreen. Behöver alltså inte extra utrymme, utan mest för att det kan va kul att dubblera skärmen när man kollar film, bilder eller spelar spel ( ? ). Lite såna grejer. Finns det några olika typer man kan koppla in? Verkade som att det fansn både SVHS och nåt annat (nånstans läste jag att det ena var bättre till rörliga saker (filmer, spel), medans det andra var bättre till stillbilder), så nån får gärna förklara det.... Helst skulle jag också vilja ha en sladd som i a f är 2-3 m lång. Den som jag såg på Apples hemsida såg ju ut att vara typ 10 cm.

S-vhs-sladd hos Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q120q31q106&ic=N&sw=10626

Från 1,5 m till 25 m och 45:- till 259:-

Själv har jag en 10 m mellan DVD-spelaren och projektorn, fungerar utmärkt

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 23:07

Anders, apples sladd är en dosa som konverterar den lilla mini-VGAporten på iMacen till antingen VGA eller S/VHS och Komposit.

För din del ska du köpa den som heter Apple Video converter typ. Då får du ut S-VHS och komposit. S-VHS är vad jag förstått alltid bättre.

Den där länken vill inte fungera för mig och jag vill ha DVI-ut... Går det?

1
Bevaka tråden