Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

söka efter wlan med airport xtreme

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kan man leta reda på trådlösa nätverk med en ibook tillsammans med airport xtreme?

Vilka program finns till os x som kan hitta dessa nät?
Hur lång räckvidd har ett wlan?
Hur skyddara man sig mot otrevliga hembesök från hackers som sitter utanför och vill explotera mitt nätverk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-22 10:20

KisMac har jag för mig ska fungera med Airport Extreme, fungerar i alla fall med mitt vanliga airport kort.
Ska du skydda dig mot ondsinta hackare ska du nog sätta blyplåtar eller liknande i väggarna på din bostad och mura igen alla fönster
Radiosignaler har en förmåga att fördas en bra bit.
Annars är det alltid bra att kryptera nätet med WEP/WPA bereonde på vad ens accesspunkt klarar av. En annan bra grej är att om man kan stänga av broadcast av ssid:t, dvs så att accesspunkten inte sitter och "skriker" ut sitt eget id.
Utöver det ska man väl om man är riktigt nojjig kryptera själva ip trafiken med IPSec men tror det är alldells för mycket jobb, så börja med WEP/WPA, kanske mac kontroll så accesspunkten bara accepterar kända hårdvaru adresser då kommer man rätt långt imho..

Ursprungligen av nubbe:

KisMac har jag för mig ska fungera med Airport Extreme, fungerar i alla fall med mitt vanliga airport kort.
Ska du skydda dig mot ondsinta hackare ska du nog sätta blyplåtar eller liknande i väggarna på din bostad och mura igen alla fönster
Radiosignaler har en förmåga att fördas en bra bit.
Annars är det alltid bra att kryptera nätet med WEP/WPA bereonde på vad ens accesspunkt klarar av. En annan bra grej är att om man kan stänga av broadcast av ssid:t, dvs så att accesspunkten inte sitter och "skriker" ut sitt eget id.
Utöver det ska man väl om man är riktigt nojjig kryptera själva ip trafiken med IPSec men tror det är alldells för mycket jobb, så börja med WEP/WPA, kanske mac kontroll så accesspunkten bara accepterar kända hårdvaru adresser då kommer man rätt långt imho..

Kan man inte låsa så att accespunkten endast accepterar vissa MAC adresser. Alltså, MAC adressen i nätverkskortet. Inget annat.

  • Medlem
  • 2004-10-22 20:41
Ursprungligen av blodsugare:

Kan man inte låsa så att accespunkten endast accepterar vissa MAC adresser. Alltså, MAC adressen i nätverkskortet. Inget annat.

Absolut! Funkar finemang hos mig.

  • Medlem
  • 2004-10-22 20:45

iStumbler funkar också fint.

hur lång räckvidd har wifi?

  • Medlem
  • 2004-10-23 12:28

Räckvidden beror helt på hur starkt basstationen sänder och hur omgivningen ser ut. Från ett tiotal meter i hemmet till ett par hundra eller till och med någon kilometer om sikten är fri och inga störningar ligger i vägen. För att uppnå lång räckvidd behöver man oftast en extern antenn.

Ingen som vet hur man kan bygga en extra antenn med hjälp av en pringels burk? sett att det finns på engelska, men borde finnas mera lättförstålgt

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 16:33

woha, kismac funkar med extreme. bra dessutom. så länge du inte vill stänga locket på din laptop

  • Medlem
  • 2004-10-22 11:46

Sök med MacStumbler:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14746

Du kan låsa nätverket mot MAC-adresser i Airport Admin Utility.

Tack för alla rekomendationer!

Jag kör MacStumbler för att leta efter trådlösa nätverk och kolla täckning och sånt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 17:03

kismac funkar inte me extreme, eller?
inte för mig iaf

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-10-30 18:09
Ursprungligen av call3:

kismac funkar inte me extreme, eller?
inte för mig iaf

Kismac fungerar bra med extremekort, men bara i activ mode. Skall du köra passive mode måste det vara vanlig Airport eller att du kopplar in en usbap. Fördelen med passive mode är att du har större möjligheter med Kismac och att din dator är just passiv. den sänder inte utan tar emot den sändning som finns. Kanske inte världens bästa beskrivning men skall du få det att fungera måste du först välja en driver i Kismacs inställningar.

Att bara använda MAC autentisering som säkerhet är inte särskilt bra. Man kan med Kismac se din MAC adress och sedan klona den så att man identifierar sig med den.

/c

Ursprungligen av PapaC:

Kismac fungerar bra med extremekort, men bara i activ mode. Skall du köra passive mode måste det vara vanlig Airport eller att du kopplar in en usbap. Fördelen med passive mode är att du har större möjligheter med Kismac och att din dator är just passiv. den sänder inte utan tar emot den sändning som finns. Kanske inte världens bästa beskrivning men skall du få det att fungera måste du först välja en driver i Kismacs inställningar.

Att bara använda MAC autentisering som säkerhet är inte särskilt bra. Man kan med Kismac se din MAC adress och sedan klona den så att man identifierar sig med den.

/c

Hur byter man MAC adress i os x?;)

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-10-30 22:48
Ursprungligen av blodsugare:

Hur byter man MAC adress i os x?;)

Det skall du inte göra:) Vill man så använder man en ap/brygga kopplad till din dator som identifierar sig i nätet. Du ändrar alltså inte MAC adressen i datorn utan med.
/c

Ursprungligen av PapaC:

Det skall du inte göra:) Vill man så använder man en ap/brygga kopplad till din dator som identifierar sig i nätet. Du ändrar alltså inte MAC adressen i datorn utan med.
/c

Det tycker du inte? Coolare med en "custom made" MAC adress så ingen vet vilken hårdvara man egentligen kör.

1
Bevaka tråden