Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backas 99mac.se upp?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tanken slog mig bara...

Visst körs 99mac på en vanlig PowerMac G5, Martin? "Risken" finns ju att det är ett RAID-löst system då... Blir lite kallsvettig när jag tänker den hemska tanken att hårddisken/arna en vacker dag tokkrashar (det kan ju faktiskt hända) och alla trådar med 1000-tals bra tips etc. går upp i rök...

Ja, ja. Jag skissar sträckscenario, men ändå... Hur fungerar infrastrukturen. Lite nyfiken.

Det tas backup kan jag lova, vet inte exakt hur men har för mig att det tas backup kontinuerligt till RAID5 diskar. Att köra en webbserver utan att ta backup är som att svära i kyrkan. Det gör man bara inte...

"Under utvecklingsarbetet med mac.se tjänsterna fick vi känna på ett annat problem: diskkrasch. En riktig mardröm som tar tid att reda ut - särskilt om ordentliga backuprutiner saknas. För oss var det en riktig tankeställare som gjorde att vi tog några fasta beslut som vi inte viker ifrån: alltid, alltid RAID-5 och helst SCSI-diskar sitter i "ryggraden" nuförtiden. Vi har hot-spare disk i två maskiner: en disk står stilla och väntar på att ersätta en systerdisk som går sönder. Bytet sker automatiskt."

1
Bevaka tråden