Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad Xserve RAID

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 14:53

[CENTER]

[/CENTER]

Apple har uppdaterat Xserve RAID med 400GB diskar vilket nu ger hela 5.6TB lagring.

Egentligen har man bara börjat använda större hårddiskar i hårddiskvaggorna, tidigare var 250GB diskar den största hårddiskstorleken.

Priset för 14x400GB är 142.995kr på AppleStore.

Läs mer här

Senast redigerat 2004-10-19 16:20

Inte småpengar direkt.

Ursprungligen av acke:

Priset för 14x400GB är 142.995kr på AppleStore.

Ta två vetja!

Behövs för alla mina semesterbilder tagna med min nya Hasselblad H1D

Ursprungligen av Leftrustle:

Behövs för alla mina semesterbilder tagna med min nya Hasselblad H1D

Haha, dagens I-landsproblem! Eller heter det iLandsproblem när det gäller Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 17:06

Jag tycker den är väldigt fin. Ett riktigt konstverk.

Ursprungligen av acke:

Priset för 14x400GB är 142.995kr på AppleStore.

Räck upp en hand alla som nån gång satt ihop ett drömsystem på Apple Store...

*en hand i vädret*

Ursprungligen av Adrian B:

Räck upp en hand alla som nån gång satt ihop ett drömsystem på Apple Store...

*en hand i vädret*

En hand till. Jag tycker om realistiska drömmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 18:33

*en hand till i vädret*

Gjorde det rätt ofta tidigare, blev väl nästan varje gång det dök upp ny topmodell. Men det var länge sen nu. Klart att en fet Xserve med tillhörande Xserve-RAID vore riktigt fint att ha. 5.6TB är ju så man klarar sig en stund.

*en hand till*

PM 2.5GHz, dubbla 30", 8GB minne, samt en xRaid... Skulle va nåt dä

Jag är nog den enda som inte längtar efter mycket disk (vilket är lite ironiskt). Det beror nog på att jag inte samlar på filmer eller mp3:or.

Det är mycket pängar, men oj vad smidigt det skulle vara till FCP och så förtåss Airport Express till stereon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 19:37
Ursprungligen av Björnström:

Jag är nog den enda som inte längtar efter mycket disk (vilket är lite ironiskt). Det beror nog på att jag inte samlar på filmer eller mp3:or.

Det är det där med lagom. I iTunes tycker jag att mer än sisådär 15gig musik blir oöverskådligt.

Till topic: det är ju en rätt seriös lagringsenhet. Bara att smaka på: femkommasex _terabyte_. TERABYTE. Jösses.

I space quest 4 skulle man radera en superdator på slutet, med ett gäng tb på hårddisken. Perspektivet svindlade där man satt med en IIfx med 40mb.

Och nu är vi där...

Ursprungligen av Björnström:

Jag är nog den enda som inte längtar efter mycket disk (vilket är lite ironiskt). Det beror nog på att jag inte samlar på filmer eller mp3:or.

...eller jobbar med kreativt skapande. Det är inte bara nerladdare som behöver mycket disk. Börja klipp lite egna filmer, skapa egen musik eller photoshoppa bort några timmar och du ska se att diskutrymme är högst åtråvärt. Du springer ju omkring med en värsting-digitalkamera, behöver du inte plats att lägga alla bilder du tar?

Ursprungligen av Adrian B:

...eller jobbar med kreativt skapande. Det är inte bara nerladdare som behöver mycket disk. Börja klipp lite egna filmer, skapa egen musik eller photoshoppa bort några timmar och du ska se att diskutrymme är högst åtråvärt. Du springer ju omkring med en värsting-digitalkamera, behöver du inte plats att lägga alla bilder du tar?

Jag sparar alla bilder och har iofs ett par externa diskar om jag verkligen funderar (det är ju en del av mitt jobb att bära på externa diskar).

Har 60GB disk i båda mina bärbara, en 200GB UltraCool och en 40GB Pocket. Plus 100-200GB per server såklart

(jaja, jag har en del lagring trots allt)

Man får väl anställa någon till att rippa alla vinyler bara, för det orkar inte jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 19:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Man får väl anställa någon till att rippa alla vinyler bara, för det orkar inte jag

LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 21:17

Inte helt verklighetsförankrat men...

Om man har webbhotell och gott om kunder och säljer 100 mb per kund så får man plats med lite drygt 57 000 kunder, sen tar man 150:- / mån för detta. Då drar man ju in över 8,5 miljoner i månaden och efter 3 år när den är avskriven har man ju gått med över 307 miljoner plus på burken! Snacka om billigt. Vilken bank skulle neka ett sånt lån?

Det är roligt med glädjekalkyler ibland

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 21:56
Ursprungligen av Zoega:

Inte helt verklighetsförankrat men...

Om man har webbhotell och gott om kunder och säljer 100 mb per kund så får man plats med lite drygt 57 000 kunder, sen tar man 150:- / mån för detta. Då drar man ju in över 8,5 miljoner i månaden och efter 3 år när den är avskriven har man ju gått med över 307 miljoner plus på burken! Snacka om billigt. Vilken bank skulle neka ett sånt lån?

Det är roligt med glädjekalkyler ibland

Liiiiite supportjobb med 57000 kunder...

Man betalar väl inte direkt 150:- i månaden för 100mb förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 01:57
Ursprungligen av hgus:

Liiiiite supportjobb med 57000 kunder...

Man betalar väl inte direkt 150:- i månaden för 100mb förresten?

Jag är fan så dum att jag betalar 150:- månaden, sen har jag aldrig utnyttjat supporten i heller.
Det finns nog en och annan som tjänar hygglo på det där, på min leverantörs sida står det "just nu hanterar våra servrar 17624 domännamn". Altså bör dom minimum dra inn 2 643 600:- + moms i månaden.

Lite OT, bör man byta? Tips på bra billiga webbhotell?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 23:28

Glädjekalkyl var nog rätta ordet. Skulle tro du kan få 10kr/månad för 150MB om man nu vill vara konkurrenskraftig. Sen att få ihop 57000 kunder är inte helt lätt det heller. Men redan vid betydligt färre kunder blir det rätt trevliga siffror. Sen att det som sagt finns massa tråkig support bland annat är ju något man måste tänka på. Men visst är det roligt att räkna lite på det, det blir ju riktigt sköna siffror om man räknar på ditt sätt Zoega.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 17:01

*hand i vädret

14x400GB är onekligen lite mer än mina 40GB som i min iBook

  • Medlem
  • 2004-10-22 04:26

*Båda händerna rakt upp* Har själva enheten ändrats eller erbjuder de bara på större diskar?

1
Bevaka tråden