Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdateras

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 21:52
Ursprungligen av Samuel K:

Nej, det är bara ett mjukvaruhack, om än i datorns firmware. Det enda som händer är att man tar bort en mjukvaruspärr, och proceduren är reversibel. Men försök för guds skull inte göra det med en iBook ur första generationerna (de med Rage 128), det resulterar i en död dator.

Omfattar det min vita iBook 500MHz?

Ursprungligen av Agazzie:

Omfattar det min vita iBook 500MHz?

Ja, så vitt jag vet. På den får du, som Samuel skrev, absolut inte köra hacket. (Om du öppnar "Om den här datorn" i Apple-menyn och klickar på "Mer info..." så kan du kolla vilka grafikkretsar du har.)

man kan ju köra imacen som en fet jävla tablet-pc...ehh mac

den fetaste

Hur prisvärd kan en dator bil???

Dessutom känns det som om PB G5 kommer allt närmare..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 16:15

Jag tror inte på G5 i PB än på ett tag, känns som om dom behöver lite mer tid innan dom fått i en G5 i en PB..

Ursprungligen av Agazzie:

Jag tror inte på G5 i PB än på ett tag, känns som om dom behöver lite mer tid innan dom fått i en G5 i en PB..

Men det gör jag. Tänk bara på vad de får i Imacen..;)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 22:39
Ursprungligen av Lizardman:

Men det gör jag. Tänk bara på vad de får i Imacen..;)

Jo, men den är o andra sidan dubbelt så tjock som en PB i dags läget

HMm Tjena!

har en iBook 800mhz med max på allt som kunde beställas då!

Nu kostar ju en ny ca 14000 med allt som jag har (nästan)...
Vad tycker ni min dator är värd... helt ny batteri, nytt logikort, fin utvändigt...

??

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 23:01

Ok, då ska jag inte köra det hacket då. Tackar!

  • Medlem
  • 2004-10-20 23:08

Hmm, fortfarande 133 Mhz systembuss. Det är ju f*n antikt. Dom här ibooksen lär ju inte vara så snabba? Hur lång tid tar det t ex att starta photoshop?

  • Medlem
  • 2004-10-20 23:20
Ursprungligen av zuluh:

Hmm, fortfarande 133 Mhz systembuss. Det är ju f*n antikt. Dom här ibooksen lär ju inte vara så snabba? Hur lång tid tar det t ex att starta photoshop?

Du får nog testa själv, men Photoshop tar inte lång tid att starta. Det har knappast med systembussen att göra iofs, snarare disken.

Det tar en minut att dra igång Mozilla på min 1,7 Ghz P4 M. Enligt den benchmarkteorin så är den långsammare än min gamla Powermac 8500 från -97.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 10:30
Ursprungligen av zuluh:

Hmm, fortfarande 133 Mhz systembuss. Det är ju f*n antikt. Dom här ibooksen lär ju inte vara så snabba? Hur lång tid tar det t ex att starta photoshop?

Tja... vet inte det jag...
Jämför man med dells mellanmodeller som bara är någon tusenlapp eller två dyrare (och fem tusen kronor fular) så uppger de ju iofs 400MHz FSB - men med DDR266 minne så de harvar ju 133 de oxå... Man kan ju trolla mycket med siffror
Det verkar vara modernt att vara antik - eller hur man skal luttrycka det

Min gamla 1.6GHz PC står numera hos min svåger. Var hemma där häromdan för att installera SP 2 och nytt antivirusprogram.

Make till slö dator har jag aldrig varit med om! Den tog fanimej 3 minuter på sig innan den var helt färdigstartad! Och den tyckte man var snabb...

Kändes skönt att min iMac 17" med 1GHz kändes mycket rappare vad gäller allt...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 18:54

Hur långt bort tror ni DVI (eller mini-DVI)-kontakt är på en iBook?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 19:30
Ursprungligen av Loranga:

Hur långt bort tror ni DVI (eller mini-DVI)-kontakt är på en iBook?

en bit

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-21 20:57
Ursprungligen av Loranga:

Hur långt bort tror ni DVI (eller mini-DVI)-kontakt är på en iBook?

miniVGA är det. Och den man får med är ca 15 cm.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 20:58
Ursprungligen av Timber:

miniVGA är det. Och den man får med är ca 15 cm.

är ja, men han undrade hur länge innan det finns dvi/mindvi på ibook..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-21 23:13
Ursprungligen av Agazzie:

är ja, men han undrade hur länge innan det finns dvi/mindvi på ibook..

Okej... missuppfattade. Sorry.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 17:36
Ursprungligen av Timber:

Okej... missuppfattade. Sorry.

hehe np

Ursprungligen av Loranga:

Hur långt bort tror ni DVI (eller mini-DVI)-kontakt är på en iBook?

Det är ju en av de få fördelar som PowerBook 12" har över iBook just nu, så jag antar att Apple (tyvärr) ogärna sätter in det i iBooken. Apple har alltid strypt eller begränsat iBooken för att inte proffsen ska köpa den. Så först måste PowerBooken få några rejäla andra fördelar innan iBooken får DVI, det är vad jag tror.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 11:25

Hähä, den här tråden blev ju rätt kul, tack Timber för ditt svar (och ni andra också )

Jag har också tänkt på Adrian B:s resonemang, vi får hoppas att PowerBook G5 kommer snart

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 12:48

Jappjappjapp d får vi verkligen hoppas. Men den är väl högst troligt att den kommer till MacWorld i januari, antingen G5 eller dual G4.

//André

Plast eller inte plast... Det är frågan?

Jag kan konstatera att min PB Ti i titanium(?) nu släpats runt på flygplatser, hotell och bilresor lika mycket och länge som min gamla 'dunderklump', en Wall Street.

Wall Street (svart plast, samma stuk som 'Lombard') ser fortfarande 'ny' ut. Men Ti:n.... Suck. Repor och klart fulare.

Dessutom...

Att stoppa en CD i Wall-street är klart mer 'gediget' än Ti. Lutar man bara på Ti'n så skrapar CD'n hörbart....

Men. Vilken är den bättre då? Wall Street'en ? Nä. Ti'n vinner på skärm och att den klarade OS X.
Det har varit en del surr på forumet om X vs 9.x, men en sak framstår till OS X fördel för mig:

nätverkshanteringen.

Men, lådorna 'Wall Street' och 'Lombard' var jädrans tåliga!!

Bevaka tråden