Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G3 Pismo Vs. PowerBook G4 Ti500??

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 19:30

Hej!

Om jag har en Powerbook G3 Pismo och fyller den med max ram, max hd och sätter i ett G4 cpu-kort på 500mhz i den (som jag har läst att det ska finnas) och sen jämför den med en Powerbook G4 Ti500 med max ram, max hd och samma cpu hastighet!

Vad är då skillnaden på dessa två? vilken av dom två är då bäst?
Vilken har flest portar? Störst skärm vet jag att Tibooken har men annars?? nån skillnad?? Hur e de med Airport?? Kan Pismon köra de nya korten eller den klarar bara de gamla? Tibooken, klarar den de nya korten? Kan man trimma/uppgradera cpun på en Tibook 500?

Kan man montera en Superdrive från en tredjeparts tillverkare i en Pismo?

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:02

Nej, de blir nog rätt likvärdiga. Fast jag ställer mig lite undrande till att uppgradera en sån dator, beroende på vad det kostar förstås. Att den blir lika "snabb" som en TiBook betyder vare sig att den blir snabb, eller så hemskt mycket snabbare än den dator du har nu.

Beroende på vilken G4:a-processor det är, kan den t om bli snabbare än TiBooken.

Pismon har dubbla firewireportar, det har inte G4-an. Sen har ju pismon dubbla expansion bays, så du kan ha dubbla batterier, eller installera en superdrive on the go!

Störst skärm har titanen. Ingen av datorerna klarar airport extreme, utan bara gamla airport. Sen stoppar titanskalet signalen en del, så pismon slår den på den punkten.

Vad gäller processorn, finns det uppgraderingar med 900 MHz G3, PPC750gx. Den slår vilken 500 MHz G4-processor som helst, även i program som använder altivec. (G4-an går inte, och kommer aldrig gå att uppgradera).

Och titanen har ingen ljud in-port.

Superdrive från wegener media.

Processoruppgradering från powerlogix.

OBS! Om du inte redan har ett airportkort får du svårt att hitta ett. De säljs inte nya längre, och stannar inte på begagnatmarknader i mer än en kvart. Istället kan du använda ett PC-card.

Minne från crucial.

VARNING för ekonomiskt svart hål! Räkna noga, och jämför vad slutsumman blir med vad en ny iBook kostar. (Skulle tro att det senare är billigare.)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 21:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Pismon har dubbla firewireportar, det har inte G4-an. Sen har ju pismon dubbla expansion bays, så du kan ha dubbla batterier, eller installera en superdrive on the go!

Störst skärm har titanen. Ingen av datorerna klarar airport extreme, utan bara gamla airport. Sen stoppar titanskalet signalen en del, så pismon slår den på den punkten.

Vad gäller processorn, finns det uppgraderingar med 900 MHz G3, PPC750gx. Den slår vilken 500 MHz G4-processor som helst, även i program som använder altivec. (G4-an går inte, och kommer aldrig gå att uppgradera).

Och titanen har ingen ljud in-port.

oki! men G4:an har ju altivec? vad är det? vilka program använder sig av detta?? Har Mac OS X fullt stöd för G3?? Även de nyaste versionerna eller finns det saker som inte G3:an klarar av som kräver G3??

Kan man ha snabbare Wlan via PC card platsen?

Vad kostar cpu uppgraderingen samt dvd/cd-rw-brännaren?

Ursprungligen av Elajtenworld:

oki! men G4:an har ju altivec? vad är det? vilka program använder sig av detta?? Har Mac OS X fullt stöd för G3?? Även de nyaste versionerna eller finns det saker som inte G3:an klarar av som kräver G3??

Till exempel iDVD kräver G4, men annars tror jag inte att det finns någon begränsning i själva processortypen, utan att det är kraften man får ut som räknas.

Altivec är någon grej som skickar mer data samtidigt till processorn, eller nåt. Snabbt är det i alla fall. Velocity engine kan det också kallas.
Men tydligen kan det inte kompensera för klockfrekvensförlusten mot en 900 Mhz G3a, dessutom måste programmen vara skrivna med stöd för vektoriserad kod för att dra nytta av den. Det är inte ens Mac OS X helt och hållet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 00:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Pismon har dubbla firewireportar, det har inte G4-an. Sen har ju pismon dubbla expansion bays, så du kan ha dubbla batterier, eller installera en superdrive on the go!

Störst skärm har titanen. Ingen av datorerna klarar airport extreme, utan bara gamla airport. Sen stoppar titanskalet signalen en del, så pismon slår den på den punkten.

Vad gäller processorn, finns det uppgraderingar med 900 MHz G3, PPC750gx. Den slår vilken 500 MHz G4-processor som helst, även i program som använder altivec. (G4-an går inte, och kommer aldrig gå att uppgradera).

Och titanen har ingen ljud in-port.

har precis läst på www.xlr8yourmac.com om de som har den här G3/900Mhz uppgrederingen! istortsett ALLA med just den har bara problem o Powerlogix verkar ju vara skitstruliga!

Finns det ingen annan powerbook med pismons möjligheter som kostar runt 5-6000kr beg??

en som har G4, Airportextreme, PC-card, bra garfikkort, minst 14" skärm, (12" går bra OM den har pc-card) samt en super eller combodrive.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Finns det ingen annan powerbook med pismons möjligheter som kostar runt 5-6000kr beg??

Om du söker en begagnad för 6000 kommer du nog upp i klass med en Gigabit ethernet eller DVI (667-800 MHz G4), och de har bättre grafik också, combodrive, PC-card och de har enbart 15,2"-skärm. Ingen Airport extreme dock.

Ska tillägga att en standardutrustad Pismo i bra skick är värd 2000 kronor ungefär. Vissa verkar tro att de ökar i värde ju äldre de blir.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 15:17
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du söker en begagnad för 6000 kommer du nog upp i klass med en Gigabit ethernet eller DVI (667-800 MHz G4), och de har bättre grafik också, combodrive, PC-card och de har enbart 15,2"-skärm. Ingen Airport extreme dock.

Ska tillägga att en standardutrustad Pismo i bra skick är värd 2000 kronor ungefär. Vissa verkar tro att de ökar i värde ju äldre de blir.

vissa?? ja tycker alla tar sjuka överpriser för alla macar....!

vet du nån som säljer en Pismo för 2000kr så hör av dig! annars får det bli en tibook 667/867

Ursprungligen av Elajtenworld:

vet du nån som säljer en Pismo för 2000kr så hör av dig! annars får det bli en tibook 667/867

Lättare sagt än gjort, som sagt, men jag ska posta om jag ser något.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 23:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Lättare sagt än gjort, som sagt, men jag ska posta om jag ser något.

tack så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 22:46

Jag sitter här hemma med just de två datorerna. Jag tycker att Pismon är överlägsen, bortsett från fart. Den har skönare tangentbord och känns mer robust. Den är ju sista modellen utvecklingen medan tibooken är första i sin utveckling. Älskar Pismon!
Inte så mycket konkreta fakta, mest känsla.

Du kan få köpa min för 6kkr, utan disken, airportkortet och halva minnet.
+2,2kkr med de prylarna.

Ta en titt, finns i mina prylar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 12:00
Ursprungligen av kitesurf:

Du kan få köpa min för 6kkr, utan disken, airportkortet och halva minnet.
+2,2kkr med de prylarna.

Ta en titt, finns i mina prylar.

nej tack! alldeles för mycket pengar för så lite maskin.

Ursprungligen av Elajtenworld:

nej tack! alldeles för mycket pengar för så lite maskin.

Jaha, för mindre pengar så kommer jag inte sälja, inte den närmsta tiden.

Lycka till med 12"arn

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 10:04
Ursprungligen av kitesurf:

Jaha, för mindre pengar så kommer jag inte sälja, inte den närmsta tiden.

Lycka till med 12"arn

tackar

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 00:33

Ha, ha, ha...

I bought a Pismo for 1200kr. So what if the battery was beat. It came with 256mb of RAM. I've been using it without a problem for a month now. It's so "like new" that i sometimes wonder if i didn't dream this.

JPW

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 12:27

Absolut så. TiBook är för övrigt en mycket smäckrare maskin, skärmen är fantastisk. Ser så att säga helt ny ut fortfarande, och har den maciga känslan. Föregångarna var fina då, men inte lika kul idag. Runt 2000:- inkl rätt mkt tillbehör och en Pismo kan eventuellt vara intressant.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 12:42
Ursprungligen av PF:

Runt 2000:- inkl rätt mkt tillbehör och en Pismo kan eventuellt vara intressant.

Lycka till..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 12:59

en tibook 500 kan ju inte vara så himla dyr ju om den nu inte har airport extreme, kass mottagningen på airporten och så kasst grafikkort. liksom vad kan man göra med 8mb?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:08

Faktum är att det nästan är bättre att köpa en lätt beggad PC eftersom de flesta på Mac-sidan är så himla inskränkta och försöker få ut halva värdet på en dator som är mer än 3 år gammal. Själv hittade jag och köpte en PBG4/400, 2 batterier, 384 mb RAM, OS X 10.3, felfri i övrigt - 1 död pixel dock, 4600:-.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:17
Ursprungligen av PF:

Faktum är att det nästan är bättre att köpa en lätt beggad PC eftersom de flesta på Mac-sidan är så himla inskränkta och försöker få ut halva värdet på en dator som är mer än 3 år gammal. Själv hittade jag och köpte en PBG4/400, 2 batterier, 384 mb RAM, OS X 10.3, felfri i övrigt - 1 död pixel dock, 4600:-.

är det billigt tycker du?? jag hittar flera laptops på peze sidan för 2000kr och då ligger dom på 600mhz o har mer minne, större hd, bättre grafik osv....dock ej lika snygga, inte lika hög kvalitet osv..men vafan...4600 för en 400mhz...det är alldeles för dyrt....kan ju för fan köpa en vit ibook g3 500mhz för 2-3000kr ju.....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:20
Ursprungligen av Elajtenworld:

är det billigt tycker du?? jag hittar flera laptops på peze sidan för 2000kr och då ligger dom på 600mhz o har mer minne, större hd, bättre grafik osv....dock ej lika snygga, inte lika hög kvalitet osv..men vafan...4600 för en 400mhz...det är alldeles för dyrt....kan ju för fan köpa en vit ibook g3 500mhz för 2-3000kr ju.....

Du får ingen vit iBook för 2-3k, om den inte e paj på nåt vis... Iofs, skulle vara om skärmen inte ingår eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:30
Ursprungligen av Agazzie:

Du får ingen vit iBook för 2-3k, om den inte e paj på nåt vis... Iofs, skulle vara om skärmen inte ingår eller nåt.

jodå har hittat hur många som helst.....4-5k för en dator på 500mhz när du kan köpa en dator på flera ghz för några tusen mer

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 15:29

Ok, dom jag snackat med har fått både 4 och 5k för sina, senaste jag såg var en iBook 500 med 10GB hdd och 384ram, inget lullull i övrigt, han fick 5k för sin.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 15:37

Nej, det var inte billigt, men åtminstone rimligt. Folk som snackar här verkar tycka att en sån dator som den jag köpte borde vara värd minst 7000:-... typ...

G4/400 är dock långt snabbare än en G3/500, i synnerhet när G3:an är en iBook, som är som byggd för att alltid vara slöare än Powerbook. Min far har en iBook G3/700 med samma minnesmängd som jag, också med 10.3 - den är märkbart slöare på allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 17:21
Ursprungligen av PF:

Nej, det var inte billigt, men åtminstone rimligt. Folk som snackar här verkar tycka att en sån dator som den jag köpte borde vara värd minst 7000:-... typ...

G4/400 är dock långt snabbare än en G3/500, i synnerhet när G3:an är en iBook, som är som byggd för att alltid vara slöare än Powerbook. Min far har en iBook G3/700 med samma minnesmängd som jag, också med 10.3 - den är märkbart slöare på allt.

oki men dom ska alltid ha sjukt med pengar ändå...för även om cpun är snabb så ska det andra var bra med...liksom 10gb hd..vad får man in där?? en film o ett spel eller???

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 18:19

Jag har 30 gb i min, bytte från 10 gb:aren. Kanske byter till en ännu större sedan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 19:32

Jag har 40GB 5400rpm i min.

Bevaka tråden