Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verax & MDD... igen :)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-20 13:33

Till er som har "vart där och gjort det". För oss som är lite sena.

Jag står i begrepp att köpa Verax Silent Kit M10 & M11 till min Vindtunnel 2x1G G4. Jag har försökt läsa varenda sida här och på g4noise.com för att lära mig hur allt går till. Jag tror mig klara av att skruva och pillra inne i datorn. Några detaljer är dock oklara:

1. Hur rengör man processorerna från gammal kylpasta? Med isopropanol eller va?

2. Kitet kommer tydligen med kylkuddar istället för ny kylpasta. Någonstans nämnde någon att kuddarna behöver bytas efter ett tag. Är det så?

3. Verax.de har bara en (tämligen kortfattad) pdf om hur man installerar den blå CPU+RAM-kåpan, jag hittar inga instruktioner om nätdelsfläktbyte. Ni är ju några stycken som lyckat med det där. Skulle ni orka upprepa hur ni gick till väga?

4. Vilken nätdel bör man använda? Originalet 400W eller utbytesenheten 360W?

5. Och (jisses) var ansluter man egentligen fläktarna? Det var t ex något om att CD/DVD-fläkten inte skulle anslutas till moderkortet, så att den kan gå på 5V (eller sju) istället för 12V. Eller har jag missat något nu...

Alla tips och tillrättavisningar mottages otroligt tacksamt och jag lovar att köpa den allra största Rev. 1 G6:an sedan när jag får onödigt mycket pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 16:04
Ursprungligen av lufra:

Till er som har "vart där och gjort det". För oss som är lite sena.

Jag står i begrepp att köpa Verax Silent Kit M10 & M11 till min Vindtunnel 2x1G G4. Jag har försökt läsa varenda sida här och på g4noise.com för att lära mig hur allt går till. Jag tror mig klara av att skruva och pillra inne i datorn. Några detaljer är dock oklara:

1. Hur rengör man processorerna från gammal kylpasta? Med isopropanol eller va?

2. Kitet kommer tydligen med kylkuddar istället för ny kylpasta. Någonstans nämnde någon att kuddarna behöver bytas efter ett tag. Är det så?

3. Verax.de har bara en (tämligen kortfattad) pdf om hur man installerar den blå CPU+RAM-kåpan, jag hittar inga instruktioner om nätdelsfläktbyte. Ni är ju några stycken som lyckat med det där. Skulle ni orka upprepa hur ni gick till väga?

4. Vilken nätdel bör man använda? Originalet 400W eller utbytesenheten 360W?

5. Och (jisses) var ansluter man egentligen fläktarna? Det var t ex något om att CD/DVD-fläkten inte skulle anslutas till moderkortet, så att den kan gå på 5V (eller sju) istället för 12V. Eller har jag missat något nu...

Alla tips och tillrättavisningar mottages otroligt tacksamt och jag lovar att köpa den allra största Rev. 1 G6:an sedan när jag får onödigt mycket pengar.

Följer med instruktioner men visst är det lite pill. Har du skruvat i datorer tidigare bör du inte ha några problem.

  • Medlem
  • 2004-10-21 01:13

Tack för responsen!

Men, Björnström, den ena diskussionen har jag läst utan att finna svar på frågorna – kanske är jag lite nödbedd, men i alla fall – och den andra handlar ju inte alls om Verax! Tack, dock.

Jo, det borde ju följa med en manual när man beställer kitet, men jag försöker försäkra mig inför de tusentals kronorna det kostar.

Någon mer som vet på råd?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 11:27
Ursprungligen av lufra:

Tack för responsen!

Men, Björnström, den ena diskussionen har jag läst utan att finna svar på frågorna – kanske är jag lite nödbedd, men i alla fall – och den andra handlar ju inte alls om Verax! Tack, dock.

Jo, det borde ju följa med en manual när man beställer kitet, men jag försöker försäkra mig inför de tusentals kronorna det kostar.

Någon mer som vet på råd?

Jag monterade ett sådant kit igår, det tog runt en timme. Då var det både fläktarna i nätagget och 120mms fläkten samt då kylflänsen på cpu:n. Kylpastan tog jag bort med lite vanligt papper.
det som krånglade/var lite jobbigt var den blå kåpan som skulle på den nya kylflänsen. Det var lite pilljobb. 2500 eller vad kitet/kitten kostar är hutlöst.

Men jag är övertygad om du kommer att fixa det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 20:24

Även jag hade inga som helst problem med installationen. Var dock försiktigt med kylkuddarna, det är lätt att göra sönder dem när man drar av pappret. Efter ett tag kompletterade jag med tejp runt kanten på blåa kåpan och noterade då att temperaturen sjönk några tiondelar och uppvarvningarna som ibland kom när det var varmt i somras försvann.

Helnöjd med denna installation, förutom priset möjligen.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-10-23 13:09

"Kylkuddarna" behöver ej bytas så länge du inte tar av processorkylflänsen. De funkar som så att de i princip inte leder värme alls till processorn når såpass hög temperatur att de smälter och "flyter ut" och fyller håligheter i ett mycket tunt lager. Så fort du tar bort kylflänsen måste du dock lägga på ny kylpasta. T-sprit funkar för övrigt bra för att få bort kylpasta.

Att byta kylfläkt i nätagget borde inte vara några konstigheter, har inte meckat med nån PowerMac men kan inte tänka mig att nätagget skulle skilja sig avsevärt mot en PC. bara att skruva av höljet, lossar fyra skruvar till fläkten, dra ur en kontakt från kretskortet och sedan göra alltihop igen, med den nya fläkten, fast baklänges sas....

Hutlöst dyrt verkar det vara iaf, som redan konstaterats i tråden. €169 om man köper CPU-kylaren löst eller €109 för två 65mm fläktar i en plåthållare....... Sanslöst var ordet. Om du vill spara pengar så köp lösa fläktar från t.ex. gtek eller kylning.com och mecka ihop nåt eget för några hundralappar. Behöver ju inte vara snyggt, i en G4 ser man ju inte in i burken ivfsh.

  • Medlem
  • 2004-10-23 16:56

Tack Ola, det var bra skrivet! Nu känns det som om jag förstår mer.

Ja, det är hemskt sjukt dyrt. Fördelen är att man får alla delar i ett knyte. Man behöver inte resa runt på nätet och i butiker för att lära sig vilka fläktar och sånt man ska köpa, utan bara kunna hålla i en skruvmejsel... typ.

Nu låter det som en polare måste byta bort sin personalköps-Vindtunnel, och då säljer han kanske sitt Veraxkit till mig.

  • Medlem
  • 2004-11-30 02:14

Hej igen.

Nu har jag slutligen köpt och installerat M10 och M11. CPU-grejen med blå kåpan funkar fint som snus. Men de nya fläktarna i nätdelen (400W-enheten, enl. Verax' rek.) viner, konstant och ganska högt. Jag läser 14 sidor på g4noise.com och förstår att många andra upplevt samma sak, medan några tycks uppnå det som var meningen: en knäpptyst Vindtunnel.

Ni andra som har veraxat, viner era nätdelar?

Ja jag ska läsa den andra tråden en gång till. Men svara gärna.

Jaha, så har man gjort bort sig igen. Nätdelsfläktarna är knäpptysta, vilket jag fick höra när jag för ros skull kopplade ur hårddisken (IBM Deskstar - huvva). Verax rules OK.

Case closed!

Senast redigerat 2004-11-30 11:57
  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 10:38
Ursprungligen av lufra:

5. Och (jisses) var ansluter man egentligen fläktarna? Det var t ex något om att CD/DVD-fläkten inte skulle anslutas till moderkortet, så att den kan gå på 5V (eller sju) istället för 12V. Eller har jag missat något nu...

Föstår att jag är sent ute men, men jag fattar inte heller riktigt vart man ska ansluta CD/DVD-fläkten.

Originalfläkten var ju ansluten till moderkortet, men det ska den nya alltså inte vara?
Om jag använder adaptern så får jag från den en ensam blå sladd över som jag inte vet vart jag ska koppla.

Kan någon reda ut detta?

Tacksam för snabbt svar.

1
Bevaka tråden