Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med OpenGL

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har svårt att hitta någon tutorial som gäller OpenGL med C++ (inte ObjC), gärna som går igenom XCode och vilka frameworks som behöver inkluderas osv. Egentligen så hade jag nöjt mig med en "Project wizzard" i XCode som hjälpte mig skapa ett OpenGL projekt, efter det så hade jag bara kunnat gå vidare med vilken tutorial som helst.

Jag har inga problem med C/C++ som jag använt i massa år, fast jag är ovan vid OS X.

Jag har XCode 1.5 installerat.

du har väl gått igenom denna "standardlänken" vad gäller intro till OpenGL? http://nehe.gamedev.net/ samt om du nu ändå skulle bli sugen på obj-c+opengl så titta på: http://zerobyzero.ca/~ktatters/tutorials/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-21 09:09

Iom att du är ovan med XCode och OS X överlag skulle jag nog råda dig till att använda SDL eller GLUT för att enkelt komma igång med OpenGL i OS X.
GLUT har en stor fördel då det ingår i OS X, så det enda du behöver göra för att skapa ett GLUT baserat OpenGL program är att lägga till OpenGL & GLUT frameworken till ditt projekt och sen ta så gott som vilken C/C++ programkod som använder sig utav glut och kompilera det.
Ett tips är att stänga av ZeroLink då det inte alltid fungerar så bra med glut imho.

hoppas det hjälper dig lite mer.
NeHe har bra tutorials på OpenGL men inte så mycket kring hur det fungerar på olika Operativsystem.

Nehe tittade jag på tidigare när jag skrev OpenGL för Windows. Kanske inte världens bästa kod och vad jag fått höra defenitivt inte någon optimerad OpenGL. Men som sagt det är en bra början.

Men när jag tittade på Nehe nu för OS X så förstod jag det som att det var Cocoakod, och jag tänkte då direkt att det var ObjC. Jag brydde mig inte ens om att ladda ner det, kanske jag borde gjort.

Citat:

GLUT har en stor fördel då det ingår i OS X, så det enda du behöver göra för att skapa ett GLUT baserat OpenGL program är att lägga till OpenGL & GLUT frameworken till ditt projekt och sen ta så gott som vilken C/C++ programkod som använder sig utav glut och kompilera det.
Ett tips är att stänga av ZeroLink då det inte alltid fungerar så bra med glut imho.

Ahh! Precis vad jag ville veta! Då ska jag sätta igång det första jag gör när jag får tid

/Frasse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 13:28
Ursprungligen av fixarfrasse:

Ahh! Precis vad jag ville veta! Då ska jag sätta igång det första jag gör när jag får tid

Dessutom använder sig "OpenGL programming guide" (den officiella referensen a.k.a "Red Book") av GLUT vilket kan vara praktiskt. Rekommenderar verkligen boken som komplement till tutorials eftersom den går igenom alla tekniker med allt oväsentligt bortskalat samt i väldigt kortfattad form. Väl investerade pengar!

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 14:42
Ursprungligen av kalleh:

Dessutom använder sig "OpenGL programming guide" (den officiella referensen a.k.a "Red Book") av GLUT vilket kan vara praktiskt. Rekommenderar verkligen boken som komplement till tutorials eftersom den går igenom alla tekniker med allt oväsentligt bortskalat samt i väldigt kortfattad form. Väl investerade pengar!

/Kalle

"OpenGL programming guide" är ett måste. Samt "OpenGL Reference Manual" (även kallas "Blue Book") och "The OpenGL Extensions Guide" är ett måste också.

Tja,

Tack för all hjälp. Jag har faktiskt (eller egentligen inte jag men min polare som även äger iBooken som jag sitter vid) både den Röda och den Blå OpenGL boken. Mitt problem har egentligen varit att komma igång, starta ett nytt projekt med XCode osv.. Men nu tror jag att jag har allting som jag behöver veta, kanske lägger upp en länk när jag har gjort något roligt.

Jag har faktiskt använt iBooken till att programmera på ett tag redan. Den har varit ett utmärkt verktyg att lära sig Java på. Så jag skrev faktiskt en liten 3d-motor i Java, en egen från scratch utan J3D. Blev lite inspirerad och tänkte att vafasen, det hade varit roligt att göra lite OpenGL i native C++ i OS X.

Jag vill ju switcha till OS X, men det tar ett tag innan man har möjlighet.

Ok, jag har nu skapat ett Carbon projekt. Till det la jag till OpenGL, GLUT och GLA framework (Först hade jag inte GLA med, men jag läste i RedBook om den och la till den, tyvärr har jag fortfarande fortfarande samma fel). Sen tog jag koden från Nehe

http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=Mac_OS

Det fungerar fint att kompilera men när jag kör får jag följande fel:

[Session started at 2004-10-26 02:37:52 +0200.]
ZeroLink: unknown symbol '_DrawGLScene'

Executable “GlutTest” has exited due to signal 6 (SIGABRT).

Så jag tänkte att det kanske är ZeroLink som strular precis som Nubbe sa. När jag äntligen hittat ZeroLink alternativet i Project Info settings, Styles tabben och klicka ur den så körde jag en Clean Build och Build. Då får jag följande kompileringsfel när den försöker länka

ld: /usr/lib/crt1.o illegal reference to symbol: __objcInit defined in indirectly referenced dynamic library /usr/lib/libobjc.A.dylib

Senast redigerat 2004-10-26 08:35
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 18:32

Du ska egentligen inte skapa ett Carbon projet utan ett Cocoa projekt om du väljer att inkludera Cocoa framework:et så *borde* det hela kompilera fint under förutsättning att du har med all källkod du behöver från NeHe

Jag har verkligen försökt med allting nu, Carbon, Cocoa, C++ tool osv. inget fungera. Sökt hela nätet. Tillslut hittade jag denna sidan

http://203.79.121.211/~keith/XcodeGLUT/

Kanske den bästa sida jag hittat på hela det världsvida.

Nu är jag igång med OpenGL!

1
Bevaka tråden