Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huvudbry: 20tum eller 23tum?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:09

halloj,

jag har nu bestamt mig for att kopa en ny extern skarm. Jag salde min 19tum CRT 1999 och har sen dess kort barbart med olika Powerbooks, som storst 15tum Tibook som jag har nu.

Saken ar den att jag kan inte bestamma mig for om jag skall lagga de extra pengarna pa en 23tummare eller noja mig med 20tummaren. Jag har rad med endera sa det ar inget problem. Fragan ar om jag koper ngt jag egentligen inte kommer att uppskatta om jag koper den storre modellen.

Mest skall jag pyssla med FCP/DVD for hemmabruk, sma webbknack, kolla DVDs, PS osv. Jag har ju tankt ha den ratt lange, typ 5 ar, kommer 20tum att kannas smatt om nagra ar? Vad tror ni?
Ar det risk att 23tummaren kanns seg om man kor den till en Tibook med 64MB VRAM? Jag skall vanta med ny dator eftersom jag egentligen inte behover ngt snabbare och tycker det ar mekkigt med 2 huvudatorer.

Hur skall jag resonera?

//mattan

Köp 23-tummaren. Det är nog ingen skillnad i hastighet på hur snabbt skärmen uppdaterar om du jämför med 20" och 23".

"23 tummaren skulle jag satsa på oxå.. Tveklöst.. synd bara att "30 är så dyrt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 03:42

Om pengarna inte är ett problem är det väl inget att tänka på?

FCP & PS kräver ju en del yta med alla fönster, paletter & dyl... klart du skall ha 23"

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 05:33

Jonaz: Aven om jag har rad just nu sa kan man ju lagga pengarna pa annat.... typ U2-iPod och sant

23tummaren kanns egentligen lite slosa for mina behov men ibland skall man ju unna sig det dar extra. Efter att ha funderat lite mer sa tror jag nog ni har ratt. 20tummaren ger mig faktiskt bara ca 200 pixlar mer i hojd jmf med min Tibook (1050 mot 854). For att fa akta BIG-kansla sa ar det nog 23tummaren som galler. Dessutom sa gor den tajta designen att skarmarna faktiskt ser ganska "sma" ut, vilket ju ar bra saklart men var lite overraskande forsta gangen jag sag 20tummaren.... kandes nastan som 17tums format.

23tummaren kan ju aven dubbla som TV for DVD i 16:9 eftersom jag bara har en lusig 4:3 20tum TV nu. Blir rejal okning i bildstorlek.

Tack for raden!

//mattan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 05:44
Ursprungligen av mattan:

Jonaz: Aven om jag har rad just nu sa kan man ju lagga pengarna pa annat.... typ U2-iPod och sant

23tummaren kanns egentligen lite slosa for mina behov men ibland skall man ju unna sig det dar extra. Efter att ha funderat lite mer sa tror jag nog ni har ratt. 20tummaren ger mig faktiskt bara ca 200 pixlar mer i hojd jmf med min Tibook (1050 mot 854). For att fa akta BIG-kansla sa ar det nog 23tummaren som galler. Dessutom sa gor den tajta designen att skarmarna faktiskt ser ganska "sma" ut, vilket ju ar bra saklart men var lite overraskande forsta gangen jag sag 20tummaren.... kandes nastan som 17tums format.

23tummaren kan ju aven dubbla som TV for DVD i 16:9 eftersom jag bara har en lusig 4:3 20tum TV nu. Blir rejal okning i bildstorlek.

Tack for raden!

//mattan

Gratulerar, en smula avund ifrån Göteborg skickas härmed

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 07:18
Ursprungligen av Jonaz:

Gratulerar, en smula avund ifrån Göteborg skickas härmed

Mottaget... men tank hur lange jag lidit med sma skarmar, jag ar val vard en feting!

Det ar forvanande hur snabbt man hamnar pa efterkalken i teknologi-"racet". Har sitter man med en Tibook med skavd farg, en gammal G4a Sawtooth 450 med Apples forsta platta skarm, en iPod 1G...
sorgligt egentligen.

//mattan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 10:30

Det jäkliga är hur snabbt man vänjer sig. Min fru använde en iBook 12" till layoutarbete för något år sedan och var nöjd med det. Nu använder hon en 23" och G5 2x2 och är fortfarande nöjd...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-10-21 16:41

Ta 23" du, när nu inte pengarna spelar någon roll Ja sitter fn på en 23" till min 2x2 G5. Helt otroligt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 18:01

Satt och lekte med 20tummaren nere i Apple-AF idag. Den e nice! och kanns stor. Tyvarr sa ar det omojligt att se 23tummaren i Bangkok innan kop. Finns ingen AF som har den hemma, gar bara att kopa pa bestallning.

Jag sag den som snabbast i Gbg i augusti , men jag har bestamt mig nu. 23tum. Skall bli sa nice....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-04 16:33

Nu ar den inkopt till slut. 23tummaren dvs! Ar i Jakarta pa jobb och Apple-prylar ar lojligt billiga har. Betalade 2050 USD for skarmen, 150 USD billigare an i USA! Har kollat den for doda pixlar och nu ar det bara att bara hem den och hoppas att man inte aker dit i tullen i Bangkok.

//mattan

Ursprungligen av mattan:

Nu ar den inkopt till slut. 23tummaren dvs! Ar i Jakarta pa jobb och Apple-prylar ar lojligt billiga har. Betalade 2050 USD for skarmen, 150 USD billigare an i USA! Har kollat den for doda pixlar och nu ar det bara att bara hem den och hoppas att man inte aker dit i tullen i Bangkok.

//mattan

Provat å kolla den för färgdefekter oxå?

sök på forumet så finner du 2 nyheter om problem med "23:aren

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-05 19:43

Jepp, borde ha gjort det. Sag inget sant fel vid min pixel inspektion men kollade inte sarskilt efter rosa missfargningar. Far halla tummarna eller ta det pa garantin.

1
Bevaka tråden