Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga ut iMac G5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har precis köpt en iBook och blev kär i Apple Så nu går jag i köptankar angående den nya iMacen.

Min nuvarande PC har följande konfiguration: 19" platt skärm, 1 gb minne, 250 gb hårddisk, 3 Pentium 4 processorer, ATI Radeon 9800 PRO, Hauppauge TV-kort

1. Hur vore den 20" med 1.8 ghz samt 1 gb minne stå sig mot den?
2. Kan man bygga ut iMacen med t ex ett inbyggt tv-kort liknande det jag har?
3. Om man köper den innan Tiger kommer ut, får man gratis uppgradering till Tiger när det väl släpps?

Mvh

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 11:01

3st P4??? brukar inte 1, 2, 4 vara det normala?

Grafikkortet i iMac är tamare - men det är ju inte helt rakt av att jämföra OpenGL och ActiveX9 (med OpenGL stöd) så hur mycket tamare är en intressant fråga... Sen är ju frågan om det är max fps eller tillräckligt med fps som gäller

Prestandamässigt så ligger nog iMac:en i lä om man avser mätt prestanda i något visst, upplevd prestanda är en annan sak och mac står sig oftast mycket väl här (speciellt om man gör ganska mycket grejor samtidigt).

Hur som haver så kan du inte kunna knöla in PCI-kort i en iMac men det finns ju smålådor för FireWire ex.v.
Tiger lär det nog inte komma med kuponger på förrs något halvår innan det släpps, dvs. vid köp efter jul skulle jag gissa. Brukar i vart fall vara ungefär så.

Knata in till en dealer och provpilla lite

Ursprungligen av Pär:

3st P4??? brukar inte 1, 2, 4 vara det normala?

3 Ghz menade ja. Glömde en viktig detalj

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 12:13
Ursprungligen av smozle:

3 Ghz menade ja. Glömde en viktig detalj

Aha
Då är nog skillnaden i benchmarks på heltal och flytttal så olika...
(P4 bör väl vara bättre på heltal och G5:an på flyttal)
Fast å andra sidan så säger ju inte det ett skit för vem kör benchmarks

[fråga: funkar P4 för multicpu? eller är det PIII som gäller då? och hur bra är xp home på multicpu? behövs det inte en speciell NT2000 för det?
Jag har en känsla av att jag ställde en idiotisk fråga förut ]

Men det viktigaste är ju "känslan" så halka in till inLife eller macoteket och pilla och kolla tillbehörsfloran...
Känslan är "allt"...

[Fast nu han väl någon skriva allt detta bara för jag tog en lunchpaus mitt i inlägget :-)]

Ursprungligen av Pär:

Aha
Då är nog skillnaden i benchmarks på heltal och flytttal så olika...
(P4 bör väl vara bättre på heltal och G5:an på flyttal)
Fast å andra sidan så säger ju inte det ett skit för vem kör benchmarks

[fråga: funkar P4 för multicpu? eller är det PIII som gäller då? och hur bra är xp home på multicpu? behövs det inte en speciell NT2000 för det?
Jag har en känsla av att jag ställde en idiotisk fråga förut ]

Men det viktigaste är ju "känslan" så halka in till inLife eller macoteket och pilla och kolla tillbehörsfloran...
Känslan är "allt"...

[Fast nu han väl någon skriva allt detta bara för jag tog en lunchpaus mitt i inlägget :-)]

Hehe du e rolig

Jo jag har varit inne på inLife, där jag blev kär Allt handlar om känslan om vilket PC inte KAN jämföras med Apple och iMac tycker ja.

Problemet med min dator idag är jag har 5.1 ljud + controllpanel så jag har hur många sladdar som helst. Funderar på att sälja alltihoppa tillsammans med datorn. Lär ju få ut mer än 14,000 vilket standard iMac 20" kommer kosta mig (Studentrabatt 10%, affiliate program 2,5% samt moms 20%). Eller vad tror ni?

Citat:

För att kolla på TV så kopplar du in en EyeTV via FireWire, funkar kanonbra och finns både för de analoga och digitala TV-näten. http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv200

Synd bara att det inte verkar finnas några trådlösa alternativ eller inbyggda. Har fått sladdsjukan, hatar allt om sladdar

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 12:51
Ursprungligen av smozle:

Synd bara att det inte verkar finnas några trådlösa alternativ eller inbyggda. Har fått sladdsjukan, hatar allt om sladdar

Jo, det är ju lite synd
Att köra datorfilmer från teven finns ju grejor för som använder TCP/IP (och då kan man ju köra över "airport"), men någon sådan grunka för att få in teve in i burken har jag inte sett (för går det strömma en mpeg2 ut så borde det ju gå in).
Inbyggda finns ju, men iMac har ju ingen plats för inbygnadsgrunx
Man skulle ju vilja kunna koppla en eyeTV rakt in i en usbWiFi-adapter : men den lätte går ju inte

Borde ju vara en ganska stor marknad för något sådant som WiFi-tevemottagare med inbygd komprimering...

iMac är betydligt slöare i spel.
Sämre grafikort och de flesta spel till mac är portningar från PC vilkert också brukar drar ner antal FPS något...

Men det är som du själv säger: lätt att bli kär i Apple

Ursprungligen av MagnusB:

iMac är betydligt slöare i spel.
Sämre grafikort och de flesta spel till mac är portningar från PC vilkert också brukar drar ner antal FPS något...

Men det är som du själv säger: lätt att bli kär i Apple

Ja verkligen, men jag spelar väldigt väldigt sällan spel. Vill ha den för att jag gillar formatet, utseendet samt hyffsad prestanda. Glömde jag bra pris? Ja

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 15:45
Ursprungligen av Pär:

fråga: funkar P4 för multicpu? eller är det PIII som gäller då? och hur bra är xp home på multicpu? behövs det inte en speciell NT2000 för det?

Nope! P4 för MultiCPU heter Xeon och kôstar rejält mycket mer.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-10-20 12:04

Rent kliniskt är en 3Ghz P4 snabbare, men skillnaden vid daglig användning är inte så stor som man kan tro eftersom MacOS X och Windows skiljer sig åt en hel del prestandamässigt beroende på hur de används (MacOS X chachar och hanterar mutlitasking mycket bättre plus att du slipper ha spyware och anitivirusprogram stämdigt arbetande i bakgrunden). Upplevd prestanda borde vara ungefär densamma så länge du inte spelar spel, då kommer PC:n vara klart vassare om den har ett skapligt grafikkort (9600, 5700 och uppåt).

För att kolla på TV så kopplar du in en EyeTV via FireWire, funkar kanonbra och finns både för de analoga och digitala TV-näten. http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv200

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 13:10

Ursäkta att det blir lite OT, men... hur kan du kombinera studentrabatten OCH dra bort momsen? Jag menar, man kan väl inte få studentrabatt om man är företag och vice versa?

Ursprungligen av JonesH:

Ursäkta att det blir lite OT, men... hur kan du kombinera studentrabatten OCH dra bort momsen? Jag menar, man kan väl inte få studentrabatt om man är företag och vice versa?

Joda, det ska gå alldeles utmärkt. Frågade t o m Apple Store Support och han där svarade att det gick eftersom momsen kommer visas på kvittot efter att utbildningsrabatten är dragen.. Är jag den första som tänker i dessa banor?

det fungerar utmärkt. du har en fakturaadress och en leveransadress...

been there - done it

doing it again

Ursprungligen av JonesH:

Ursäkta att det blir lite OT, men... hur kan du kombinera studentrabatten OCH dra bort momsen? Jag menar, man kan väl inte få studentrabatt om man är företag och vice versa?

Ursprungligen av el gringo:

det fungerar utmärkt. du har en fakturaadress och en leveransadress...

been there - done it

doing it again

first time for me (why i am writing in english? :eek: )

men du kan väl skriva lite mer utförligt hur du gör.. så alla förstår, eller bara så att korkade jag förstår

du har ditt konto på apple store. där har du en fakturaadress och en leveransadress. du ändrar fakturaadressen till företaget och låter leveransadressen vara till dig. du kan nog till och med ändra båda till företagsadressen - men det har jag inte provat. det viktiga då är väl att företagsadressen är en adress där man kan ta emot paket - alltså ingen boxadress.

do you understand?

Ett litet aber är ju möjligen att det förutsätter att datorn är en kostnad i näringsverksamheten, datorer som inköps för privatbruk får man ju som bekant inte dra någon moms för...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 14:59

Jag kör en Powerbook G4 400 MHz. Och en Compac Pre..nånting 1.6GHz. Grafik kortet är bättre i PCn och det märks när jag spelar att PC är snabbare och grafik kortet bättre. Men faktum är att när kör fyra-fem program samtidigt på PC med XP Pro så känns den betydligt slöare än Macen Med tio program igång samtidigt. Jag har 128 MB mer ram i macen. I PC:n har jag 256 o grafik kortet delar på det minnet så jag har typ 224 MB ledigt ram i PC:n Macen har 384 MB ledigt för systemet och 8 Mb på grafik kortet. Kan vara det som är orsaken att PC i princip dör när jag kör fler än ett program men i alla fall tycker jag att det är dåligt av XP. Och Powerbooken känns helt enkelt mycket rappare.

1
Bevaka tråden