Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

delnätsmask 255.255.0.0

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag försöker få en ip-adress av lokala routern får jag ett helt uppåtväggarna ip-nummer samt delnätsmask 255.255.0.0
Jag experimenterade med delnätsmasken men nu kan jag fan inte ändra tillbaka. Jag har försökt zappa pram men det hjalp inte.
Kan jag göra nåt annat för att återställa elände?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-19 19:11

Får du en adress som börjar på 169.254?
Isåfall så får du av någon anledning inte kontakt med DHCP-servern i dit nät.
Kanske dags att börja rycka i lite sladdar.

Ja det var just vad jag fick....
åhå, jag behövde visst inte rycka i sladdarna men väl öppna routern för andra än autentiserade MAC-adresser. Så nu funkar det.
men hur hänger det däringa ip-numret som börjar på 168.254 ihop med att sladdarna är loss eller att man inte blir insläppt på routern?

  • Medlem
  • 2004-10-19 19:52

det är den automagiska tilldelningen som du får då kortet inte får någon annan adress.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-09 16:27

Jag har samma problem, min far får ingen IP-address (han får alltså den här 169.254...) men jag får en (även på samma sladd). Vad gör man?

Edit: Vi har bredbandsbolaget och tilldelas automatiskt en IP-address av dem, ingen router eller så alltså (bara en switch).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-09 16:56

Kan BBB ha låst kontakten till en specifik Mac-adress? Hur länge har ni haft den andra datorn inkopplad? Kan det vara så att inställningarna är olika de två datorerna mellan?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-09 16:59

Jag tror de låser, åtminstone efter första kontakt eller liknande. De körde ett BBB stadsnät på ett LAN jag var på, och där var det låsningar hejvilt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-09 17:05

Nu fungerar det plötsligt (både hans gamla och nya dator inkopplad). Knasigt.

1
Bevaka tråden