Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny lågbudget PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[CENTER]

[/CENTER]

Apple lanserade idag en ny lågbudgetmodell av Apple PowerMac G5
Apple har valt att gå singel för deras minsta modell igen och presenterat denna specifikation:

1,8 GHz PowerPC G5
600 MHz främre buss
512 K L2-cache
256 MB DDR400 SDRAM
Utbyggbar till 4 GB SDRAM
80 GB Serial ATA-hårddisk
SuperDrive 8x
Tre PCI-kortplatser
NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra
64 MB DDR-bildskärmsminne
56 K inbyggt modem

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9555>Finns i lager för 12.796 kr exkl moms på Apple Store</a>
(handla via AppleStore och stöd 99mac)

Behövs denna maskin eller tycker ni att alla PowerMac ska vara dual?

Hm. lustigt. Det verkar som om Apple för första gången på många år nu har mer än 3 PowerMacar att välja mellan. Kanske vill de bli av med en massa 1.8 Ghz processorer. Jag vet inte hur det är med Er andra men jag siktar som vanligt in mig på mellanmodellen, dvs snäppet strax under toppmodellen. Eftersom jag dock inte kommer att köpa min Mac förrän Tiger släppts ur buren så hoppas iaf jag att ytterligare nyheter på PM fronten är att vänta - kanske rent av 2x3Ghz :rolleyes: .

De fyra PowerMacarna: http://www.apple.com/se/powermac/specs.html

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Behövs denna maskin eller tycker ni att alla PowerMac ska vara dual?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kanske vill de bli av med en massa 1.8 Ghz processorer.

Jag tror tvärt om att den behövs för att Apple har brist på G5:or. Nu kan de som vill välja en singelmodell istället för dual. Antagligen säljer inte Apple så många fler datorer på det här sättet, men för varje kund som väljer singelmodellen säljer de färre processorer. Vi vet ju att IBM inte klarar av att leverera G5:or i den takt Apple behöver dem.

Jag tror även den behövs i Apples sortiment med tanke på priset. Omkring 20.000 för billigaste PowerMacen gjorde nog att många som helst skulle vilja ha PM pga utbyggnadsmöjligheter, möjlighet att välja skärm osv, tvingades köpa någonting billigare.

Nu kan man till och med få den för 14.935 utan rabatter om man väljer combo-enhet istället för super drive.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 19:58
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm. lustigt. Det verkar som om Apple för första gången på många år nu har mer än 3 PowerMacar att välja mellan.

De hade 5 PowerMac-modeller att välja mellan fram tills alldeles nyligen, då PM G4 1,25GHz single och dual försvann ur sortimentet.

Uppenbarligen behövdes det ett billigare alternativ för företagskunder som inte vill ha inbyggd bildskärm men som har mindre budget.

Hade inte skadat med en 1.6GHz för 9.995,- om ni frågar mig.

(uppdaterade nyheten med en AppleStore länk)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 20:12
Ursprungligen av Björnström:

Hade inte skadat med en 1.6GHz för 9.995,- om ni frågar mig.

Kan inte annat än att hålla med!

Den borde om inte annat finnas för läroinstitutioner som labbdator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-19 21:11
Ursprungligen av Björnström:

Uppenbarligen behövdes det ett billigare alternativ för företagskunder som inte vill ha inbyggd bildskärm men som har mindre budget.
Hade inte skadat med en 1.6GHz för 9.995,- om ni frågar mig.

Eller varför inte en mac-barbone ? eller som du säger ännu en lägre lågpris CPU som du nämnde.
Det sätter fart på Mac marknad för företaget....

instämmer 100%

FAST - jag måste säga det högt igen. fram med en PowerCube singleprocessor! det borde ju inte vara några problem med kylning...om man sneglar på hur iMac G5 ser ut :rolleyes:

Ursprungligen av Björnström:

Uppenbarligen behövdes det ett billigare alternativ för företagskunder som inte vill ha inbyggd bildskärm men som har mindre budget.

Hade inte skadat med en 1.6GHz för 9.995,- om ni frågar mig.

(uppdaterade nyheten med en AppleStore länk)

Ursprungligen av el gringo:

FAST - jag måste säga det högt igen. fram med en PowerCube singleprocessor! det borde ju inte vara några problem med kylning...om man sneglar på hur iMac G5 ser ut :rolleyes:

Ursprungligen av Tobias Thor:

Japp nog tusan borde det vart en Cube G5

Problemen med en Cube-design är flera. Men om vi börjar med konsument-perspektivet så förlorar man med den något som de flesta som skriker efter en billig skärmlös Mac vill ha: interna expansionsmöjligheter. Med Cuben kan man inte lägga till en extra hårddisk då den första blir full, man kan ej heller uppgradera grafikkortet och extra PCI-platser går också bort.

Om vi sedan ska se det hela ur Apples perspektiv så innebär en ny låda till budget-Powermacen en mycket större risk. Man måste utveckla både lådan och hårdvaran som ska passa i den. Man måste konstruera fabriker som ska tillverka den m.m. Vad händer då om produkten blir en flopp såsom den första Cuben var? Jo, Apple förlorar en himla massa pengar och blir sittandes där med en massa datorer som ingen vill köpa.

Med den nuvarande designen så blir förlusterna minimala om datorn säljer dåligt, därför att utgifterna att framställa den också varit det. Lådan, hårdvaran och fabrikerna finns ju redan.

Dessutom innebär de minimala utvecklings- och tillverkningskostnaderna, samt att volymen ökar (då delarna också används i andra delar av dess produktutbud), att Apple kan hålla priset på datorn så lågt som möjligt. Vilket är hela syftet med maskinen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 16:02

nää... det kan inte skada...
Fler konfig vore att föredra, då man inte kan bygga sina egna är man ju utelämnad till det som apple tycker att vi behöver...

mera sådant.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-19 16:16

Det är ju ett skitbra pris. Jag betalade typ 18 000 kr för min 1x1.6 GHz i våras.

Trevligt pris men kliver inte på nästa tåg föränns Tigern ser dagens ljus - ny mac VARJE år börjar tära på utrymmet för annat godis i livet... låt se 1 MDD i november 2003, 1 Powerbook 12" februari 2004 - tror jag väntar till den senaste 20" iMacen kliver in och blir generation 2.

För övrigt tycker jag att 2 procesorer i en mac borde räknas som 2 datorer i statistiken... i alla fall 1 steg närmre de hett eftersträvade 10 procenten ( För er som inte fattade så var det ett skämt )

Lådan är ju mönsterskyddad, så nu gäller det att den används. Det är väl kul att APPLE återigen anser sig ha utrymme för ett mer varierat utbud. Något gör det själv-program lär det dock inte bli på en så där 40 år.

f*n jag har precis beställt min 5e mac på...två år :eek:

Ursprungligen av ZeroBits:

Trevligt pris men kliver inte på nästa tåg föränns Tigern ser dagens ljus - ny mac VARJE år börjar tära på utrymmet för annat godis i livet... låt se 1 MDD i november 2003, 1 Powerbook 12" februari 2004 - tror jag väntar till den senaste 20" iMacen kliver in och blir generation 2.

För övrigt tycker jag att 2 procesorer i en mac borde räknas som 2 datorer i statistiken... i alla fall 1 steg närmre de hett eftersträvade 10 procenten ( För er som inte fattade så var det ett skämt )

Försäljningen har ju gått ner för PowerMac så man måste ju göra något och uppenbarligen vill man inte sänka priset. Säkert klokt med en "billig" instegsmodell. Frågan är om PowerMacarna är prisvärda. Kanske borde man "krydda" paketen.

instämmer - borde sänkar priserna på pro-linjen. oavsett vad vi säger om vad man får på wintel - så är det få burkar som kostar 32 000 kronor...för:

Dubbla 2,5 GHz PowerPC G5
1,25 GHz främre buss/processor
512 K L2-cache/processor
512 MB DDR400 SDRAM - tveksamt borde vara mer
Utbyggbar till 8 GB SDRAM
160 GB Serial ATA-hårddisk - tveksamt borde vara mer
SuperDrive 8x
Tre PCI-X-kortplatser
ATI Radeon 9600 XT - tveksamt, borde vara fetare kort
128 MB DDR-bildskärmsminne
56 K inbyggt modem - who cares?

Ursprungligen av Saffran:

Försäljningen har ju gått ner för PowerMac så man måste ju göra något och uppenbarligen vill man inte sänka priset. Säkert klokt med en "billig" instegsmodell. Frågan är om PowerMacarna är prisvärda. Kanske borde man "krydda" paketen.

Ursprungligen av Saffran:

Försäljningen har ju gått ner för PowerMac så man måste ju göra något och uppenbarligen vill man inte sänka priset. Säkert klokt med en "billig" instegsmodell. Frågan är om PowerMacarna är prisvärda. Kanske borde man "krydda" paketen.

Försäljningen av Power Mac-datorer har gått ner främst för att de som tidigare köpte dessa idag istället köper Powerbook-datorer. Apples marginaler på bägge dessa linjer är väldigt höga och därför så är det något Apple tar med ro. Både hos konsumenter och hos professionella användare ser man idag ett klart trendbrott där man istället för stationära datorer i allt större utsträckning köper bärbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 20:19

”Behövs denna maskin eller tycker ni att alla PowerMac ska vara dual?”

Hur många program (softwares) utnyttjar dubbelprosessorer fullt ut?

”Hade inte skadat med en 1.6GHz för 9.995,- om ni frågar mig.”

Inte mig heller - men det hade med all säkerhet ”dödat” allt för många andra Apple produkter i billigare skiktetl.

MCB - Gillar du inte Chapagne?:-DDDD

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-19 21:12

Perfa, kan bli en perfekt inkörsport för många switchers, som inte vill ha en iMac utan en uppgraderingsbar och som kanske sitter med en fin TFT skärm redan.

Helt rätt. När jag tänker på PowerMac så tänker jag på en dator som är dyr. Det är bra det här, kanske man kan switcha stationär snart? Nja.. iallafall skaffa en till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 10:33

Bra att Apple släpper en billigare (inte billig) G5:a - det behövs verkligen! Dock känns iMacen fortfarande enormt mer prisvärd. Dock har du ingen möjlighet där att byta ut grafikkortet som är dess akielleshäl.

En G5:a på 1.6 Ghz eller dyl för 9 995 kr hade varit "bättre", ja

Hur många program (softwares) utnyttjar dubbelprosessorer fullt ut?
De program som behöver det gör det i regel, vissa bättre än andra. Men främst hanterar OSX flera CPU:er enormt bra och i regel gör man mer än "en sak i taget" när man jobbar, så alla har nytta av flera CPU:er i stort sätt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-21 08:52

Jag håller med Björnström, givetvis så borde det finnas en Power Mac G5 för 10 000 kr.
Men frågan är om ens det kan kallas för lågbudget i jämförelse med PC.
En lågbudget-PC kostar idag ca 5000 kr. För 10 000 kan man få en riktig värsting.

Apple har att välja på att sänka priserna eller se försäljningssiffrorna sjunka ytterligare.

Ursprungligen av Macus:

Jag håller med Björnström, givetvis så borde det finnas en Power Mac G5 för 10 000 kr.
Men frågan är om ens det kan kallas för lågbudget i jämförelse med PC.
En lågbudget-PC kostar idag ca 5000 kr. För 10 000 kan man få en riktig värsting.

Apple har själva sagt att man inte vill konkurrera i prisklassen under $800. Anledningen är att de som konkurrerar där har rakbladstunna marginaler och antingen tjänar väldigt lite eller förlorar pengar på varje såld dator. Apple har inte de volymer som krävs för att skörda framgång här.

Ursprungligen av Macus:

Apple har att välja på att sänka priserna eller se försäljningssiffrorna sjunka ytterligare.

Apple *ökade* detta kvartal sin Mac-försäljning med sex procent. Trots att man under större delen av kvartalet inte kunde erbjuda sina kunder någon dator ur iMac-serien då iMac G5 var försenad och iMac G4 slutat tillverkas.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Apple har själva sagt att man inte vill konkurrera i prisklassen under $800. Anledningen är att de som konkurrerar där har rakbladstunna marginaler och antingen tjänar väldigt lite eller förlorar pengar på varje såld dator. Apple har inte de volymer som krävs för att skörda framgång här.

Och ändå har de en dator för $799 inklusive skärm. Apple är ibland lite förvirrande, eller är de kanske förvirrade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 12:28

Något som är väldigt irriterande är att Apple Sverige inte använder samma växlingskurs för iMac som för Powermac. I USA kostar nya low-end-G5:an lika mycket som iMac 17" 1.8 ($1499). På svenska Apple Store är Powermacen 500:- dyrare. Kostar det verkligen 500:- mer att skicka en G5-låda som att skicka en iMac-låda?

Ursprungligen av C-mon:

Något som är väldigt irriterande är att Apple Sverige inte använder samma växlingskurs för iMac som för Powermac. I USA kostar nya low-end-G5:an lika mycket som iMac 17" 1.8 ($1499). På svenska Apple Store är Powermacen 500:- dyrare. Kostar det verkligen 500:- mer att skicka en G5-låda som att skicka en iMac-låda?

Frågan är om frågan är ställd på rätt sätt, priserna borde möjligen jämföras mellan europeiska länder för att ge lite rättvisa. Att en Powermac kan bli lite dyrare är väl bara nästan naturligt, den lådan tar väl dubbel plats både i deras lager, under frakten och för att kunna ge en rättvisande bild så borde man ha tillgång till dessa kostnader, så jag har svårt att se att man skulle gråta över detta. Jag tror alltså inte att man kan relatera detta till enbart växlingskursen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 12:47

Powermacarna byggs väl på Irland? Det är mycket längre därifrån till USA än till Sverige. Och poängen med att datorerna byggs när man beställer dem är väl att man inte ska ha några lager?
Något som skulle kunna förklara prisskillnaden är att man säljer mindre volymer av Powermacen än av iMacen. Annars kan de ju lika gärna skippa det här med gratis frakt om det ändå är inbakat i priset.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Och ändå har de en dator för $799 inklusive skärm. Apple är ibland lite förvirrande, eller är de kanske förvirrade?

eMacen är Apples $800-maskin för endast $799!

Marketing 101

Citat:

Psychological: adjusting prices for psychological effects. Ex: $299 vs. $300.

:rolleyes:

1
Bevaka tråden