Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdateras

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-19 14:41

I dag kom den efterlängtade och väntade uppdateringen av iBook.
De nya specifikationerna är som följer:

Minsta modellen:

1,2 GHz PowerPC G4
512 K L2-cache (vid 1,2 GHz)
12 tums TFT-skärm
1024 x 768 upplösning
256 MB DDR266 SDRAM
30 GB Ultra ATA-hårddisk
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB DDR-bildskärmsminne
Inbyggt AirPort Extreme

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9623>Kostar 9.995 kr inkl moms hos svenska Apple Store</a>

Mellanmodellen:

1,33 GHz PowerPC G4
512 K L2-cache (vid 1,33 GHz)
14 tums TFT-skärm
1024 x 768 upplösning
256 MB DDR266 SDRAM
60 GB Ultra ATA-hårddisk
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB DDR-bildskärmsminne
Inbyggt AirPort Extreme

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9627>Kostar 13.495 kr inkl moms hos svenska Apple Store</a>

Toppmodellen:

1,33 GHz PowerPC G4
512 K L2-cache (vid 1,33 GHz)
14 tums TFT-skärm
1024 x 768 upplösning
256 MB DDR266 SDRAM
60 GB Ultra ATA-hårddisk
DVD-R/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB DDR-bildskärmsminne
Inbyggt AirPort Extreme

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9628>Kostar 15.495 kr inkl moms hos svenska Apple Store</a>

Helt klart en välkommen uppdatering från Apple. Specifikationerna blev alltså precis så som det ryktats om den senaste tiden.

Länkar:
iBook hos amerikanska Apple
iBook hos svenska Apple

Om du funderar på att köpa en ny iBook - ge ditt bidrag till 99mac genom att använda någon av länkarna ovan eller <a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&g=71887>genom hoppa till AppleStore här.</a>

Senast redigerat 2004-10-20 21:36

Beställning på G, efter tentorna. iBook 12", 60GB, BT samt ett Airport-kort till iMacen, bluetooth-mus och en Airport Express.

13400. Som hittat, goddamnit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 14:57

Är jag korkad eller är det ingen skillnad på mellan och bästa ?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 14:58

Ne verkar inte så här.. Men i verkligheten är det nog skillnad..

Tentor var det ja... Fan nu får man dåligt samvete. Borde plugga istället för att sitta på 99mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 15:00

Det var superdrive... Såg ja ju inte

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:00
Ursprungligen av Max Wik:

Det var superdrive... Såg ja ju inte

Men det står det dock inte här..

  • Medlem
  • 2004-10-19 15:02
Ursprungligen av T3kila:

Men det står det dock inte här..

My bad. Men det är fixat nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:31

Synd att man inte kan få 12" modellen med den snabbare processorn. Blir så trött på det.

/Johan

Ursprungligen av juno:

Synd att man inte kan få 12" modellen med den snabbare processorn. Blir så trött på det.

/Johan

Lite tråkigt är det; den större skärmen är i alla fall inte jag intresserad av på grund av att upplösningen är den samma som på 12-tummaren.

Ursprungligen av juno:

Synd att man inte kan få 12" modellen med den snabbare processorn. Blir så trött på det.

/Johan

Skillnaden är knappast märkbar förutom att batteriet borde räcka längre på 1.2Ghz:aren , hade varit vettigare om 14" varianten hade fått 1.5Ghz processor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 15:53

Såg den FÖRRA GENERATIONENS BILLIGASTE modell av iBook hos en kund häromdagen. Upptäckte att den var plastigare än tidigare modeller dvs hade så vitt jag kunde se inga delar i metall (aluminium?) inte ens kring tgb. Nån som vet om nya 12" modellen också kommer att vara sån? Eller såg jag fel?

  • Medlem
  • 2004-10-19 15:55
Ursprungligen av Milo:

Såg den FÖRRA GENERATIONENS BILLIGASTE modell av iBook hos en kund häromdagen. Upptäckte att den var plastigare än tidigare modeller dvs hade så vitt jag kunde se inga delar i metall (aluminium?) inte ens kring tgb. Nån som vet om nya 12" modellen också kommer att vara sån? Eller såg jag fel?

Har inte alla modeller sett ut så sedan lanseringen av iBook G4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 16:05
Ursprungligen av majk:

Har inte alla modeller sett ut så sedan lanseringen av iBook G4?

Aha!? Har de alltså tagit bort metallfinishen på alla modeller? Bara plast numera?

Ursprungligen av Milo:

Aha!? Har de alltså tagit bort metallfinishen på alla modeller? Bara plast numera?

Jag tror det stämmer, tyvärr.

aha jag har den sista "metall" g3 ibooken 800 kombo. och tycker "såklart " att den är både snyggare och har skönare tangentbord än g4. den lilla prestandan är försumbar. men mi kostade mig 14000!!!!! hahaha. helt sjukt vad de har prispressat. Jävligt coolt.

Ursprungligen av Agazzie:

fan att dom inte släppte nån powerbook uppdatering då...

Det var ju inte så troligt att det skulle komma just nu, men det är nog pågång inom en månad eller något liknande.

Ursprungligen av zingoalla:

aha jag har den sista "metall" g3 ibooken 800 kombo. och tycker "såklart " att den är både snyggare och har skönare tangentbord än g4. den lilla prestandan är försumbar. men mi kostade mig 14000!!!!! hahaha. helt sjukt vad de har prispressat. Jävligt coolt.

Jag har exakt samma modell och den är helt klart snyggare än dagens plastiga varianter.

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:11
Ursprungligen av zingoalla:

aha jag har den sista "metall" g3 ibooken 800 kombo. och tycker "såklart " att den är både snyggare och har skönare tangentbord än g4. den lilla prestandan är försumbar. men mi kostade mig 14000!!!!! hahaha. helt sjukt vad de har prispressat. Jävligt coolt.

Kan meddela att jag tyckte din modell var tokbillig när jag köpt min. Köpte min någon månad innan den där uppdateringen kom. Pyntade över 19 000 för en iBook G3 700.
Väldigt kul att det blivit så billigt att skaffa en bärbar Mac.

  • Medlem
  • 2004-10-20 11:20
Ursprungligen av Milo:

Såg den FÖRRA GENERATIONENS BILLIGASTE modell av iBook hos en kund häromdagen. Upptäckte att den var plastigare än tidigare modeller dvs hade så vitt jag kunde se inga delar i metall (aluminium?) inte ens kring tgb. Nån som vet om nya 12" modellen också kommer att vara sån? Eller såg jag fel?

Finns väl ingen iBook som har metall kring tgb?
Det är väl "metallmålad plast". Rätt fult, och blir fort ful efter en tids användning (särskilt det semigenomskinliga tangentbordet börjar lätt se snuskigt ut). Hellre då iBook G4:s look.

Ursprungligen av 2097:

Finns väl ingen iBook som har metall kring tgb?
Det är väl "metallmålad plast". Rätt fult, och blir fort ful efter en tids användning (särskilt det semigenomskinliga tangentbordet börjar lätt se snuskigt ut).

Är du säker, jag har fått uppfattningen att det verkligen är nån form av metall på insidan. Det är i alla fall mjukare och slätare än insidan av dagen iBook. Men jag kan hålla med om tangentbordet.

Ursprungligen av 2097:

Finns väl ingen iBook som har metall kring tgb?
Det är väl "metallmålad plast". Rätt fult, och blir fort ful efter en tids användning (särskilt det semigenomskinliga tangentbordet börjar lätt se snuskigt ut). Hellre då iBook G4:s look.

nej den blir inte ful och äcklig efter en tids användning. Det blir däre,ot de nyare med plastfinish. Har haft min i 1,5 år och den är som ny. Inga märken efter användning. En kompis har däremot den nyare och där ser man tydligt hur handflatorna har legat mot plasten och nött. Riktigt dåligt. Ok det kanske inte är powerbook metallfinish men ändå. Magnesium kanske. Hålelr dock bättre. Och snyggare. Men datorn i sig är ju sopigare.

whatever.

undra om man kan byta tangentbordet mot de nyare. Ved ni det? Gillar dock att det är vitt men de nya känns mer proffsiga. Lite svampig studskänsla i det jag har. Men jag är van och tycker det är rätt så skönt

  • Medlem
  • 2004-10-21 14:58
Ursprungligen av zingoalla:

nej den blir inte ful och äcklig efter en tids användning

Jag menade tangentbordet, det semitransparenta vita på gamla iBook. Mitt ser ganska vidrigt ut. Jag får ofta ta loss tangenterna och göra rent. Det heltäckande vita på iBook g4 ser mycket fräschare ut, eftersom smutsen out of sight, out of mind.

Ursprungligen av 2097:

Jag menade tangentbordet, det semitransparenta vita på gamla iBook. Mitt ser ganska vidrigt ut. Jag får ofta ta loss tangenterna och göra rent. Det heltäckande vita på iBook g4 ser mycket fräschare ut, eftersom smutsen out of sight, out of mind.

haha jag vet inte hur din ser ut men min är fortfarande vit. Tvätta händerna ibland kanske. Fast jag fattar vad du menar. Men det är ju tur att man ser skiten. Fast jag skulle nog behöva göra rent mitt. Kanske ta loss det och slänga in det i diskmaskinen. Dammsuga den. vad vet jag

borde det inte gå att inhandla ett nytt tangentbord enbart. som de som sitter på de nyare. helst vita och inte gammal pc-grå som det är nu

Ursprungligen av juno:

Synd att man inte kan få 12" modellen med den snabbare processorn. Blir så trött på det.

Jag håller med, men Apple gör allt för att inte konkurrera med PowerBook 12".

Ursprungligen av Errol Garner:

Skillnaden är knappast märkbar förutom att batteriet borde räcka längre på 1.2Ghz:aren , hade varit vettigare om 14" varianten hade fått 1.5Ghz processor.

Det är väl delvis en principsak, att Apple anser att alla som vill ha snabbaste möjliga iBook samtidigt vill ha en stor klump (eller vill tvinga dem att köpa PB 12" istället). Och glöm inte att superdrive bara går att få i den stora.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:33

ursäkta mig. Men vad var priserna tidigare?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:35
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

ursäkta mig. Men vad var priserna tidigare?

Runt någon knapp tusenlapp högre - utan airportkort (så säg drygt femtonhundra högre något)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-19 15:36

11 495:- inklusive moms för 12" i standardutförande har jag för mig. En hygglig sänkning mao + att man får extreme-kortet.

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

ursäkta mig. Men vad var priserna tidigare?

Här är de gamla priserna och specarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:37

Det är ju riktigt vackert.

  • Medlem
  • 2004-10-19 15:43

Jag hade gärna sett att man hade två versioner av den lilla modellen istället för den stora.

9000kr för en iBook känns ganska okej.

Bevaka tråden