Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Low-end PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ryktas det om en ny low-end PowerMac G5...

http://www.macrumors.com

Hm...känns som om apple gör det svårt för oss konsumenter. iBooken klättrar upp i segmentet och "hotar" Powerbook - helst med tanke på att en 12" 1.2 ghz ibook kommer kosta 995 USD, och Powermac klättrar ner och "hotar" iMac G5. Blir det inte bara svårare att välja?

:rolleyes:

Jag tycker att det känns mer som frihet än förvirring.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-19 10:46

Det var lättare förr när det bara fanns en enda Macintosh-modell.

hm...det var lite för tidigt på morgonen

Var det inte dumt från början att göra hela PowerMac-linjen dual, med tanke på att de har brist på G5-proppar? Om det är sant att de ska lansera en ny modell, så är det väl troligt att det beror på just bristen på G5:or?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 11:52
Ursprungligen av el gringo:

Nu ryktas det om en ny low-end PowerMac G5...

http://www.macrumors.com

Hm...känns som om apple gör det svårt för oss konsumenter. iBooken klättrar upp i segmentet och "hotar" Powerbook - helst med tanke på att en 12" 1.2 ghz ibook kommer kosta 995 USD, och Powermac klättrar ner och "hotar" iMac G5. Blir det inte bara svårare att välja?

:rolleyes:

Alla gnällspikar som vill ha en mac men köpa till en ful Dell-skärm får som de vill. Och det är väl bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 16:42
Ursprungligen av arru:

Alla gnällspikar som vill ha en mac men köpa till en ful Dell-skärm får som de vill. Och det är väl bra!

Har du tänkt på att alla kanske har råd att hosta upp 15.000 för den minsta skärmen? Därav köp av Dell, LG med flera billiga skärmar till PowerMacar. Jag tror inte det är så mycket gnäll som ligger bakom.

Men - inget revolutionerande egentligen...PowerMac G5 har ju tidigare varit single-cpu...vad de borde göra för att locka PC-användare är ju en iCube - eller bantad PowerMac G5 med en/ngn pci-plats och många RAM-platser.

  • Avstängd
  • 2004-10-22 13:48
Ursprungligen av el gringo:

Men - inget revolutionerande egentligen...PowerMac G5 har ju tidigare varit single-cpu...vad de borde göra för att locka PC-användare är ju en iCube - eller bantad PowerMac G5 med en/ngn pci-plats och många RAM-platser.

En sak Apple måste göra är att ge PowerMac G5 en mindre låda. Den nuvarande fulltowerlådan ser ut att innehålla en fullstor företagsserver. Tills man öppnar den. Lådan hade inte behövt vara mer än hälften så stor.

Alla andra går mot mindre datorlådor, Apple däremot levererar datorer i lådor stora som en normal garderob.

Ursprungligen av Allan:

En sak Apple måste göra är att ge PowerMac G5 en mindre låda. Den nuvarande fulltowerlådan ser ut att innehålla en fullstor företagsserver. Tills man öppnar den. Lådan hade inte behövt vara mer än hälften så stor.

Alla andra går mot mindre datorlådor, Apple däremot levererar datorer i lådor stora som en normal garderob.

Om jag får lägga in en gissning här så lär det väl ha med kylningen att göra. Jag har haft en sån liten (ful) pc. Processorn blev väldigt varm och jag var tvungen att ha en mindre kärnkraftskylanläggning i datorn. Den lät mer än min dammsugare. Så jag röstar för stora lådor och mindre (o)ljud.

Ryktet var helt sant, nu är modellen släppt.

Lite strypt systembuss jämfört med de andra (600 Mhz).

Om den här maskinen tar lite av marknaden från den tidigare billigaste modellen, så borde det ju betyda att det blir lite enklare för Apple att leverera både PM och iMac i takt med efterfrågan.

Känns som ett överkomligt pris om jag hade gått i tankar på att köpa nytt. Det kan man inte säga om den tidigare billigaste PowerMacen. Skönt att PM G5 finns som ett alternativ även för dem som inte har jättestark ekonomi.

närmast ett lurendrejeri från apple, att medvetet strypa fsb + ett undermåligt budgetgrafikkort, och ta 16000 för skiten...och ddr2 har tydligen gått apple förbi

Ursprungligen av ingemarl:

närmast ett lurendrejeri från apple, att medvetet strypa fsb + ett undermåligt budgetgrafikkort, och ta 16000 för skiten...och ddr2 har tydligen gått apple förbi

Jag tippar på att Apple vill bli av med så många 1.8 ghz processorer.. Jag tror att Apple lanserar nya modeller av PowerMac.. med DDR2 å andra grafikkort.. blir nästa generation vätskekyld förutom den minsta modellen?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag tippar på att Apple vill bli av med så många 1.8 ghz processorer.. Jag tror att Apple lanserar nya modeller av PowerMac.. med DDR2 å andra grafikkort.. blir nästa generation vätskekyld förutom den minsta modellen?

möjligt men det känns lite lamt att apple valt att alltid ligga steget efter på hårdvarusidan, för vad är det egentligen som hindrar apple att alltid slänga in det fläskigaste som går att få tag på i hårdvaruväg med varje powermac? och varför ha en annorstädes standardiserad burk (uppgraderingsbar), men inte kunna uppgradera processorn och moderkortet?

Ursprungligen av ingemarl:

och varför ha en annorstädes standardiserad burk (uppgraderingsbar), men inte kunna uppgradera processorn och moderkortet?

Jag tror Apple skulle kunna göra mycket pengar på processor- och moderkortsuppgraderingar, om de satte priset rätt och marknadsförde vettigt. Vem köper en helt ny Mac efter ett år? Ens två? Men köpa en uppgradering för en lägre summa, det skulle vara frestande. Inga PC-priser med moderkort för en tusenlapp, men i alla fall på en nivå där det blir frestande. Apple skulle kunna göra sådana uppgraderingar med betydligt bättre resultat än tredjepartarnas ofta fruktlösa försök där begränsningar i moderkortet gör det hopplöst att få upp farten.

Det skulle rentav gå att prenumerera på uppgraderingar. Mer minne, större hårddisk, bättre grafikkort, moderkort, processor, allt i lagom steg med lagom långt mellan. (Minnet först, tror jag.) Apple skulle få ut dubbla pengarna (eller säg 50% mer) per maskin och nöjda kunder på kuppen.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-22 16:54
Ursprungligen av ingemarl:

närmast ett lurendrejeri från apple, att medvetet strypa fsb + ett undermåligt budgetgrafikkort, och ta 16000 för skiten...och ddr2 har tydligen gått apple förbi

Ja inte är den värd några 16 papp inte. Men å andra sidan så existerar inga prisvärda maskiner på pro fronten ( i mina ögon). Det är framförallt iBöckerna och iMacarna som axlar den manteln.

9995:- för 12"aren med AE!. Det kallar jag mycket prisvärt. Helt suveränt...

Ursprungligen av Cihan:

Ja inte är den värd några 16 papp inte. Men å andra sidan så existerar inga prisvärda maskiner på pro fronten ( i mina ögon). Det är framförallt iBöckerna och iMacarna som axlar den manteln.

9995:- för 12"aren med AE!. Det kallar jag mycket prisvärt. Helt suveränt...

tyvärr skulle jag inte vilja kalla någon mac dator för prisvärd, det är en fråga om vad man vill ha och betala för...men prisvärd? nä inte när du kan få en pc bärbar med 15" widescreen skärm och dvd-brännare, 60 gb hd, 512 mb minne osv för 10-13000 sek idag från kända märkestillverkare

  • Medlem
  • 2004-10-22 19:08

Prisvärd för att vara en Mac, kanske? Utan att jämföra med andra datorer. För vissa är ju inte PC ett alternativ som ens finns på kartan.

Apples datorer blir billigare iaf, så man kanske inte ska klaga för mycket. Det är ju ändå inget vi kan göra tyvärr.

1
Bevaka tråden