Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avstavning i InDesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon mer än jag som har problem med avstavningsfunktionen i InDesign? Jag kör CS och har inställt på svensk ordlista. Trots detta råkar jag ut för den ena kassa avstavingen efter den andra. Vad har jag missat?

Exempel på avstavningar gjorda av InDesign är bl a följande:
- infor-mation
- sän-dare
- lära-rens
- kncen-trationssvårigheter
- voly-mjustering

Ja, och så fortsätter det i all evinnerlighet! Som alla förstår blir korrekturläsning ett helvete. Hur gör ni andra för att komma tillrätta med felaktiga avstavningar?

Tacksam för hjälp! / Roger

De första tre exemplen är faktiskt korrekta. I svenska så använder vi oss för enkla ord (icke sammansatta ord) av två principer för avstavning, dels den mindre vanliga ordledsprincipen, där man försöker härleda ordstammar och ändelser. Enligt den skulle sändare avstavas sänd-are

Den andra principen är enkonsonantsprincipen, som innebär att en konsonant skall påföras den andra delen av avstavningen, dvs sändare avstavas sän-dare

Praktiskt taget alla datorprogram använder den senare principen, även InDesign. Båda metoderna anses dock som likvärdiga och det anses även som korrekt att inom en och samma text blanda metoder.

För sammansatta ord gäller att den föredragna avstavningen är där huvudgränsen går. "Koncentrationssvårigheter" skulle alltså idealt avstavas koncentrations-svårigheter , men om så inte kan ske skall avstavningen ske enligt reglerna för enkla ord, vilket innebär att man följer stavelserna. Alltså är även koncen-trationssvårigheter en korrekt avstavning.

Voly-mjustering är däremot fetfel

Rent felaktiga avstavningar hanterar du genom att antingen lägga in ett mjukt bindestreck, eller ännu hellre genom att lägga till det i ordlistan (finns under redigera-menyn, men läs hjälpavsnittet om prioriterade avstavningspunkter etc.)

Tack Richard för ett snabbt och utförligt svar. Som tydligt framgår, är teorierna bakom uppbyggandet av det svenska språket inte min starka sida (sov väl mig igenom de lektionerna!). Kommer i fortsättningen förhoppningsvis att leverera mer korrekta original, åtminstånde vad gäller avstavningar.

Tack! / Roger

Svenska språknämnden http://www.spraknamnden.se/ ger ut ett fantastiskt bra bok som heter "Svenska skrivregler"

Den är inte ens en tiondel så tråkig som det låter, utan tvärtom ett väldigt bra hjälpmedel, och den kostar bara 160 :- , vilket jag tycker är ett fynd för att få så mycket hjälp med språket som den ger.

  • Medlem
  • 2004-10-19 11:08

Jag kan passa på att rekommendera http://www.tt.se/ttsprak/ som många dagstidningar försöker följa. Gratis dessutom.
Där man man också ta del an Mediaspråkgruppens rekommendationer, http://www.tt.se/ttskrivregler/rekomm.asp

Ibland får man lite konstiga avstavningar också om man inte ställt in antal bokstäver före och efter. I svenskan kan vi ju ha 2 bokstäver innan en avstavning, medan det är mer vanligt att man har 3 i engelskan. Så där kan det vara vits att göra en justering, ändra 3 till 2.

an-mälan (förvisso kan man plocka ner "an" till den nya raden, men man kan råka ut för fula gluggar annars).

Ett diskret/mjukt bindestreck tog det mig evigheter att hitta, så jag påminner dem som lätt glömmer: cmd/shift/- funkar utmärkt.

hur ändrar man så att det kan vara 3 bokstäver innan en avstavning istället för 2?

jag har också problem med att få till en rätt avstavning, på min mac så blir det antingen en ihoptryckt text eller en gles text. Hur ändrar jag inställningarna för detta?

Det gör du när du ställer in ditt styckeformat. Det bästa är faktiskt att läsa hjälpfilerna som beskriver avstavning både bra och utförligt.

Tänk dock på att inställningar du gör kan stå i strid med varandra. Till exempel så innebär avstavningar om minst tre tecken att dina rader kommer att bli MER ojämna, dvs vissa täta, andra glesa, eftersom du då minskar antalet alternativ som InDesign kan bryta texten med.

1
Bevaka tråden