Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Holy Hasselblad H1D

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En helt ny, och vansinnig SLR från vårt svenska Hasselblad. H1D bjuder på hela 22 megapixel och en inbyggd hårddisk på 40 GB - vilket kan behövas med tanke på att bilderna väger 132 MB styck. Om någon skulle känna sig manad så ligger priset på $ 22 000.

Länkar:

Nyheten på Engadget
H1D på Hasselblad.se

Senast redigerat 2004-10-18 17:06
  • Medlem
  • 2004-10-18 17:09

Kanske skulle överväga att byta ut min Canon IXUS 430 trots allt…

  • Medlem
  • 2004-10-18 17:12

Lite billigare bara då än med bakstycket separat.

Vad säger ni experter? Är Hasselblad med i leken igen eller är de fortfarande lika hopplöst ute som det framställdes i samband med uppsägningarna för något halvår sedan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-18 17:27
Ursprungligen av Engadget:

En helt ny, och vansinnig SLR från vårt svenska Hasselblad. H1D bjuder på hela 22 megapixel och en inbyggd hårddisk på 40 GB - vilket kan behövas med tanke på att bilderna väger 132 MB styck. Om någon skulle känna sig manad så ligger priset på $ 22 000.

Länkar:

Nyheten på Engadget
H1D på Hasselblad.se

Vansinnig? Provade den på Photokina, skönare och bättre kamera får man leta efter. Hårddisken hänger man i bältet, stor som gamla Quantum batteriet till Metz blixtarna .
Pris ca 180+moms exkl hårddisken

mvh

  • Medlem
  • 2004-10-18 19:02
Ursprungligen av miri:

Vansinnig? Provade den på Photokina, skönare och bättre kamera får man leta efter. Hårddisken hänger man i bältet, stor som gamla Quantum batteriet till Metz blixtarna .
Pris ca 180+moms exkl hårddisken

mvh

Kass formulering av mig. Menar att det är vansinnig specifikationsmässigt. Det är ju onekligen en imponerande pjäs.

Ursprungligen av Engadget:

En helt ny, och vansinnig SLR från vårt svenska Hasselblad.

Svenska? Det är väl en nåd att stilla bedja om, detta att Sveriges finmekaniska stolthet skall återbördas till ärans och hjältarnas land. Än så länge får vi trösta oss med att de finns kvar rent fysiskt i Göteborg, men ingen vet om det blir en Facit av Hasselblad. Denna kamera är inte räddningen enligt min uppfattning pga. av sin prissättning.

  • Medlem
  • 2004-10-18 19:13
Ursprungligen av leonardo:

Svenska? Det är väl en nåd att stilla bedja om, detta att Sveriges finmekaniska stolthet skall återbördas till ärans och hjältarnas land. Än så länge får vi trösta oss med att de finns kvar rent fysiskt i Göteborg, men ingen vet om det blir en Facit av Hasselblad. Denna kamera är inte räddningen enligt min uppfattning pga. av sin prissättning.

Hasselblad har förvisso inte varit svensktägt sedan 1996, men jag tror att de flesta som Hasselblad som svenskt.

  • Medlem
  • 2004-10-18 17:55

Så länge de kostar så mycket är det nog rätt få som kan investera i ett system. Jag antar att den vänder sig till Hasselbladanvändare som vill köra digitalt, men när den kostar 4-5 gånger så mycket som den analoga... Försvisso slipper man film, men den fakturerar man ju löpande ändå. Det dröjer ett tag innan man tjänat in köpet.

Dessutom försvinner hela charmen med en bladare, om man inte kan köra "bladargreppet".

Ursprungligen av stfm:

Dessutom försvinner hela charmen med en bladare, om man inte kan köra "bladargreppet".

Enligt specifikationssidan så kan man vrida okularet 90°.

  • Medlem
  • 2004-10-18 23:05
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Enligt specifikationssidan så kan man vrida okularet 90°.

Det hjälper inte. Man ska hålla kameran med vänsterhanden och smyga in pekfingret under kameran till avtrycket. Den här verkar man ju hålla med högerhanden som vilken annan kamera som helst.

Fet som tusan - lite jobbigt med 132MB bilder dock

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-18 22:31
Ursprungligen av Björnström:

Fet som tusan - lite jobbigt med 132MB bilder dock

inget man mejlar till folk utan bredband;-P

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 18:29

Proffskamera! Formatet behövs till en hel del bilder anser jag. Produktbilder blir suveräna!!! Jag vet jag får filer tagna med Hasselbald och digitala bakstycken. Och de används varje dag varje vecka..

Klart intressant sökare! Man SER ju vad man plåtar!

Väger en del. Gymkort med på köpet frågade jag?:-DDD... Väntar att de precis som PhaseOne (som ännu inte levererat) kommer med bakstycke med minneskort som kan stickas in i bakstycket.

Känns klar kvaliet.

Men den som Björnström som ”klarar sig” med 72 dpi behöver den inte..

Priset? Ja proffprylar som man använder dagligen och tjänar in pengar via - kostar. Har alltid gjort.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 19:29

Det är väl troligtvis ett imacon 528C-bakstycke, nu när Hasselblad och imacon arbetar ihop.

Men, va f-n! Den funkar ju inte med iPhoto! En sådan skit!

Va? Inte med iPhoto? Nä, då går den fetbort. Vill ju samla mina semesterbilder där...

  • Medlem
  • 2004-10-18 19:36

FireWire nice...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-18 19:51

Tror den får svårt att återta alla de gamla hasselbladsfotograferna...som t ex mig och min kompanjon. Vi kör idag digital småbild, och det räcker mycket långt. Från en Canon 1Ds har vi t ex gjort filer som Ecco kört storplanscher på, där en frilagd sko upptar 70x100 cm.
De få gånger det behövs större filer kör vi bladfilm i vår Sinar P2, och scannar i en Imacon Flextight......

Har mycket svårt att se någon ekonomi i att investera i den nya bladaren......och förstår att det är dags att sälja 203:an med all sin utrustning, för till den kommer sannolikt aldrig någon ekonomiskt vettig digital lösning.

Jag tycker Mamiyas lösning på Photokina verkade vara mer lockande.

/tc

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-18 20:15
Ursprungligen av ThomasC:

Tror den får svårt att återta alla de gamla hasselbladsfotograferna...som t ex mig och min kompanjon. Vi kör idag digital småbild, och det räcker mycket långt. Från en Canon 1Ds har vi t ex gjort filer som Ecco kört storplanscher på, där en frilagd sko upptar 70x100 cm.
De få gånger det behövs större filer kör vi bladfilm i vår Sinar P2, och scannar i en Imacon Flextight......

Har mycket svårt att se någon ekonomi i att investera i den nya bladaren......och förstår att det är dags att sälja 203:an med all sin utrustning, för till den kommer sannolikt aldrig någon ekonomiskt vettig digital lösning.

Jag tycker Mamiyas lösning på Photokina verkade vara mer lockande.

/tc

Problemet med Mamiyas lösning är bla blixtsyncstiden samt att den kommer vara mycket svår att göra ren från damm. Sökaren är mörk, dassig jmf med Hasselblad.
Om du fotograferar med 1Ds så bör damm vara ett känt problem. Modulsystemet gör att kameran kan uppgraderas enklare, film kan användas.

mvh

Förmodligen är det räddningen för Hasselblad att jobba ihop med Imacon.
Motsvarande bakstycke UTAN kamera kostar nästan lika mycket. Så det här är rena klippet för den som behöver en sån apparat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-18 19:58

Som kuriosa vilket jag också skrev från Photokina. Ikea köpte ett större antal 11 st.
Ikeas fotoavd består av duktiga gossar som exakt vet vad som behövs.
Det finns även andra kunder som inte godtar bilder från mindre kameror /sensorstorlek än vad bladaren har. Liksom tidigare då man ett tag skulle fotografera det mesta på 9 x 12 eller större. Kriterierna för bra bilder kommer sannolikt att ändras med ökad kunskap om vad man kan få ut av denna kamera.
Kameran kommer att ha sina köpare och priset kommer sannolikt att justeras ner ytterliggare något.
mvh

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-18 22:55
Ursprungligen av miri:

Som kuriosa vilket jag också skrev från Photokina. Ikea köpte ett större antal 11 st.
Ikeas fotoavd består av duktiga gossar som exakt vet vad som behövs.
Det finns även andra kunder som inte godtar bilder från mindre kameror /sensorstorlek än vad bladaren har. Liksom tidigare då man ett tag skulle fotografera det mesta på 9 x 12 eller större. Kriterierna för bra bilder kommer sannolikt att ändras med ökad kunskap om vad man kan få ut av denna kamera.
Kameran kommer att ha sina köpare och priset kommer sannolikt att justeras ner ytterliggare något.
mvh

För 4-5 år sedan fanns det en storformatare, en mellanformats- och en småbildsutrustning hos de flesta yrkesfotografer som jobbade med reklam. På mellanformatssidan var Hasselblad starkast, följd av Mamaiya.
Att leverera så stort dia som möjligt doftade kvalitet, och byråerna ville se stora bilder på sina ljusbord. Ofta användes format som låg nära den tryckta storleken( ca 85% av alla bilder trycks aldrig i större format än 8x11cm). Idag levererar vi inte på samma sätt, utan istället tittar man på en skärm. Vi vet också att många byråer vill ha filerna i en storlek där de är smidiga att använda.

I framtiden kommer givetvis även de stora formaten (>100Mb) att behövas, men inte alls i samma utsträckning. Användarna finns bland de grupper, t ex IKEA, som behöver skapa filer som är flexibla, och kan användas till stortavlor etc.

Jag tror inte Hasselblad kommer att komma i närheten av det antal användare som de hade på analogtiden.....iallafall inte med den här annonserade modellen.

/tc

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 20:04

Äger man båda företagen vill man säkert att båda överlever:-))) Dessutom rensar man ut de dubbla yrken som går... en del har redan fått gå....

Jag höll i nya Mamiyan och den ”satt mycket fint” i handen.. sökaren var ok... och priset är kraftigt konkurrerande med HBn.,,.., (sagt 9500 EURO UTAN objektiv) - dessutom kunde man ha två minneskort samtidigt i den... ett för tex RAW o det andra för jpg.. samtidigt!!

Hasselbladaren har sina finfina fördelar... t ex att den levereras nu - det gör inte Mamiyan...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 23:06

Ju mer kunniga köparna är i den digitala djungeln desto större krav kommer de att ställa på det levererade digitala materialet... idag är det lite si o så med kunskaperna.. vill jag påstå... osäkerheten är stor. SFF och tror jag även BLF numera - har kurser - fler kommer att följa efter.. detta för fotograferna - men vem utbildar köparna?

Många bilder är små och där behövs inte krutet.. lösningen med P2 och scanner låter utmärkt till det stora... fast det låter/är bökigare än en mellanformatsbild... rakt av!

Jag har en kollega här i Skitköping som är mycket proffsigare än vad jag är. Jag åker bara runt och plåtar folk och sånt som rör sig, så jag klarar mig med en 20D eller en 1Ds mkII, eller jämförbart. Men han har samma bakstycke som sitter på nya Bladaren fast han har det en Mamiya-kåk. De bildfiler han får ut från den är bland det häftigaste jag har sett. Inte nog med vanlig RGB-plåtning så kan man göra flerpassplåtningar, funkar bara om man plåtar stilleben. Men det man får ut då är helt sanslöst.

Vad det gäller kunskaper hos kunderna så är det inte så mycket bevänt med det har jag märkt, jag jobbar mest med tryckskasproduktion och då blir man ofta varse detta faktum.
Ofta får man bilder som de plockat från sin webb som de tror att man ska kunna trycka utfallande A4 eller A3 av.
Då får man ringa runt och jaga fram bilder i rätt format och storlek. det kan ta tid och vem vill betala för sånt? Inte alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 00:11

Det är nog inget jag köper i första taget, med tanke på att en behövs i backup om man ska känna sig säker på fältet.. Plus att det är en investering som är svår att tjäna igen pengarna på,, fast man kanske borde börja lägga på en kamerahyra utöver sitt dagsarvodet, för så gör jag med mina blixtar när jag plåtar reklam...

Men jag trivs så bra med mina 6x7 smällor och min imacon,, så det blir nog inget denna vecka,, kanske nästa..

Ursprungligen av Engadget:

En helt ny, och vansinnig SLR från vårt svenska Hasselblad...

har för mig att det är fuji som byggt h1.
som prisbilden ser ut idag kommer digitalt mellanformat att få det tufft och ännu tuffare allt eftersom nikon, canon och fuji uppgraderar sina digitala systemkameror.
körde för ett tag sedan ut 70x100 (interpolerat i ps cs) från min 2 1/2 år gamla s2a, tog tre steg bakåt och konstaterade att resultatet var imponerande...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2004-10-25 23:21

Nu är nog inte RAW filerna 132 MB

På mitt 16MP PhaseOne bakstycke så är de drygt 30MB. Jag köpte mitt bakstycke för +200' och det har gått ihop...eftersom kvaliteten är fantastisk, ej jämförbar med småbildsdigitalt !

Jag tror att jag skulle köpa en H1 om jag var på G att köpa en MF digital idag !

Och Fuji har gjort optiken men Hasselblad kameran. Och optiken ska tydligen vara lika bra eller bättre än gamla Zeiss optiken till 500 serien.

Bevaka tråden