Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildreportage: Nya Macoteket Store i Sundbyberg

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av k3vlar:

jag oroar mig också lite för "plus/pro"-forumen, kommer inte det dela upp användarna väldigt mycket? De som är "stammisar" och betalar sitter för sig själv, medans den osäkre switchern sitter för sig själv och får inga svar på sina undringar?
.

Så tror jag verkligen inte att det blir. Plusformet är just ett rum, inte en hel avdelning med kategorier (vilket ju också syns om man kollar på forumöversikten). Jag får inte säga vad som diskuteras där, men jag kan inte tänka mig att datorproblem och liknande kommer lösas där när det finns kategorier "utanför".

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-10-15 23:47

"Får inte säga vad som diskuteras där" - 99sekt eller?

Tror bara att det kan bli lite på det sättet, att forumen utanför tappar stinget.

Ursprungligen av k3vlar:

"Får inte säga vad som diskuteras där" - 99sekt eller?

Tror bara att det kan bli lite på det sättet, att forumen utanför tappar stinget.

Står så i licensavtalet. Det tänker jag inte bryta mot. Om det är rätt eller fel att det är så är en annan fråga.

Senast redigerat 2004-10-15 23:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-15 23:59

Det farliga är tror jag, speciellt nu i början när alla inte vant sig och/eller känner till 99macs förändring, att liksom skylta framför icke betalande medlemmar med godsakerna.
Även jag, som redan beställt en plustjänst (dock inte fått den aktiverad än), reagerade när man hade ett fotoreportage på förstasidan, där det står att man måste betala för att se grejerna. Sånt tror jag tyvärr avskräcker folk. Man lockar dem till sig, och gör dem sedan besvikna. Nya medlemmar som kanske inte lärt sig värdet av 99mac ordentligt (för jag tycker sajten är bäst, punkt slut) kanske heller inte känner nån stor lust att betala för något de inte riktigt känner till.

Å andra sidan är det ju en form av reklam för betaltjänsterna, vilket jag naturligtvis också förstår. Men jag tror reaktionerna skulle bli mindre negativa om man undviker att dingla med lockbetet framför näsan så att säga. Sen uppskattar jag och många med mig att ni gör er möda att producera bildreportage osv, och för mig känns det helt rätt att betala för något som jag förmodligen annars köpt ändå i form av tidningar.

  • Medlem
  • 2004-10-16 00:02

Mjo.. Känns lite 'Aftonbladet Plus' känsla .. Som k3vlar sa: "Bildreportagen kan ju vara tillängliga för alla, men att man som betalande medlem kan få kika på bilder i högre upplösning, eller få se fler bilder." håller jag med om.

Självklart, saker och ting kostar pengar. Men att komma till 99mac.se för att läsa nyhter och sen bara få läsa 1/3 (eller hur mycket det nu än är) för att man inte betalat känns dåligt. Nyheterna kommer ändå, förr eller senare, att dyka upp på de andra svenska mac-siterna. Kanske det slutar med att man inte alls besöker 99mac.se, för allt 'intressant och roligt' endast är för Plus-medlemmar?

300 kr/år är inte mycket att tjafsa om. Men låt oss få läsa reportagen åtminstonne.

Jag skulle nog gärna se att reportagen hade varit öppna för alla, fast som föreslagit här i tråden tidigare, att det hade kostat att få tillgång till större bilder ect.

Färgtemat var det som drev in mig i fållan kan jag säga
Längtar bort från det här ruskigt bleka. Billigt att slippa det var det också

Ska bli kul att se om man kan få nytta av ftp-grejen till skolarbete och sånt.
Min skola är ruskigt snåla med serverutrymmet. Ett par gånger i månaden har jag varit tvungen att städa ur sånt som tar plats.
Nu kommer det att bli smidigare att skyffla över foton och sånt till projektmedarbetare mfl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 01:22

Tänk att det alltid ska vara en massa gnäll! Var glada istället nu när 99mac blir ännu bättre.

Jag är rätt så ny här på 99mac, men med den kvalité som siten håller så fattar jag att man måste ta betalt för vissa saker!

300 spänn är inte så farligt ändå, kanske skulle det vara schysst med en 30 dagars trial eller ngt liknande, men 300 kan nog de flesta skrapa ihop

Några snabba svar på frågor och kommentarer ovan:

Att ta bort funktioner som tidigare varit gratis och göra dem till betaltänster (t.ex. att man får ha avatarer) tycker jag är mycket dåligt.

Det tycker jag också! Samtidigt vill jag att den som bidrar genom Plus/Pro medlemskap eller genom att jobba för 99mac (du kan hjälpa till och få medlemskap helt gratis!) ska få ett erkännande. Den där lilla plus/pro texten var inte tillräckligt mycket helt enkelt.

Bildreportagen kan ju vara tillängliga för alla, men att man som betalande medlem kan få kika på bilder i högre upplösning, eller få se fler bilder.

Bilder i högre upplösning tror jag inte lockar många, inte mig iallafall. Bildreportagen är väldigt uppskattade och kräver mycket blod, svett och tårar att genomföra - därför kommer dom finnas i Plus i fortsättningen.

Visst måste 99mac gå runt, och ni vill såklart få så många som möjligt att köpa plus/pro, men tyvärr tror jag att för många begränsningar gör att användare slutar besöka siten/forumet istället.

Japp, det tror jag också. Det är därför du fortfarande har tillgång till forumet helt gratis! Idag finns 0,01% av inläggen i vårt Plusforum, 99.99% är helt gratis för dig!

Jag tror reaktionerna skulle bli mindre negativa om man undviker att dingla med lockbetet framför näsan så att säga. Sen uppskattar jag och många med mig att ni gör er möda att producera bildreportage osv, och för mig känns det helt rätt att betala för något som jag förmodligen annars köpt ändå i form av tidningar.

Igår åkte jag till Macoteket i Stockholm och la sex timmar på att ta bilder och intervjua personalen - resultatet av jobbet finns i Plusforumet just nu. Målet var naturligtvis att få lite glada kommentarer men det viktigaste är att få igång den naturliga process jag tog upp i "Dags att vända skutan" krönikan.

Vi lägger ner pengar och energi på att skapa innehåll & tjänster -> Fler medlemmar blir intresserade och registrerar sig -> Vi får mer resurser i form av pengar och nya medarbetare -> Vi kan lägga ännu mer pengar och energi på att skapa nytt innehåll och tjänster.

Självklart, saker och ting kostar pengar. Men att komma till 99mac.se för att läsa nyhter och sen bara få läsa 1/3 (eller hur mycket det nu än är) för att man inte betalat känns dåligt. Nyheterna kommer ändå, förr eller senare, att dyka upp på de andra svenska mac-siterna. Kanske det slutar med att man inte alls besöker 99mac.se, för allt 'intressant och roligt' endast är för Plus-medlemmar?

Återigen 99,99% av innehållet är helt kostnadsfritt för dig, ta för dig av över 350.000 diskussioner om Mac och vårt nyhetsarkiv med dagliga nyheter sedan i Maj 2001.

300 kr/år är inte mycket att tjafsa om. Men låt oss få läsa reportagen åtminstonde

Talk is cheap. Skaffa ett Plus eller Prokonto och visa vad du går för.

300 spänn är inte så farligt ändå, kanske skulle det vara schysst med en 30 dagars trial eller ngt liknande?

Vi har redan givit alla medlemmar 1258 dagars trial period

För alla som har kreativa förslag på hur vi ska slippa införa Plus och Pro hänvisar jag till en ny feedback tråd kallad "Om jag var Björnström skulle jag...". Du hittar den här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=53260

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 12:31
Ursprungligen av Björnström:

Igår åkte jag till Macoteket i Stockholm och la sex timmar på att ta bilder och intervjua personalen - resultatet av jobbet finns i Plusforumet just nu.

Sex timmar verkar vansinnigt mycket för ett sådant jobb. Särskilt om det är tiden som är en bristvara. En halvtimme på platsen och redigera på tåget tillbaka hem.

Ursprungligen av johantj:

Sex timmar verkar vansinnigt mycket för ett sådant jobb. Särskilt om det är tiden som är en bristvara. En halvtimme på platsen och redigera på tåget tillbaka hem.

Låter som du vet vad du talar om. Verkligen...

Jag skapade en liten guide för "Så här får du 99mac Plus/Pro kostnadsfritt" i feedbackforumet.

Allt hänger ju på att bidra och det behöver inte vara genom pengar, det finns sjukt många arbetsuppgifter som är lediga. Istället för att gnälla kan ni väl hjälpa till med något här på sajten?

Kan tillägga att vi fått 8 nya redaktörer vilket hittills resulterat i 30 nyheter på 48 timmar. Om det håller i sig kommer "användarvärdet" av 99mac öka rejält i fortsättningen.

jag tycker ni gör ett väldigt bra arbete med detta och är väldigt glad att ni finns, så är positiv till detta, så att 99mac kan bli ännu bättre. nackdelen är bara att 300 spänn just nu är 264 mer än jag har. men snart så... blir även jag plusare

heja heja!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-16 18:57

Snälla Björnström !
Kan man inte få postgirotkonto att inbetala tjänster ?
Jag förstår att PayPal är universal.
Men eftersom 99mac är i Sverige borde gå lite smidigare ?
Det skulle känna rätt bra bara inbetala på postgirot ?

Ursprungligen av REP:

Snälla Björnström !
Kan man inte få postgirotkonto att inbetala tjänster ?
Jag förstår att PayPal är universal.
Men eftersom 99mac är i Sverige borde gå lite smidigare ?
Det skulle känna rätt bra bara inbetala på postgirot ?

Från en annan tråd här på 99mac:
"Betala ditt Plusabonnemang via bankgiro. Sätt in 300 kr på bankgiro: 5735-8293. Betalningsmottagare är MAC.SE Vänligen ange ditt medlemsnamn på 99mac vid betalning. Observera att denna hantering kan ta 3-5 arbetsdagar"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-16 19:34
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Från en annan tråd här på 99mac:
"Betala ditt Plusabonnemang via bankgiro. Sätt in 300 kr på bankgiro: 5735-8293. Betalningsmottagare är MAC.SE Vänligen ange ditt medlemsnamn på 99mac vid betalning. Observera att denna hantering kan ta 3-5 arbetsdagar"

Tack för du påpekade med denna länken
Tydligen missade jag denna informationen, det är lätt att missa när det finns SÅ mycket hos 99mac

Jag är övertygad om att den här förändringen är bra. Många är nog som jag - de bidrar gärna ekonomiskt till forumet, men kommer sig inte för med att ge bidrag om det inte finns en extra liten morot.

99mac är Sveriges bästa mac-forum, och det är så självklart att det kostar både pengar och arbete att driva det. Det är få tjänster på nätet som sköts så professionellt och är så fullproppat med innehåll som 99mac, så 25 kronor per månad som det blir om man slår ut det över året, är inget att gnälla om. Dessutom finns ju det mesta kvar för de som inte vill betala. Jag tycker de som gnäller beter sig lite som om de förväntade sig att MacWorld skulle skänka bort gratis prenumerationer.

När det är dags att betala räkningar i månadsskiftet blir även jag plus-medlem.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-10-16 20:50

Var sjutton hittar jag Plus forumen då?

Edit: Hittade det när jag öppnade ögonen

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-10-16 20:56

Ni gör ett grymt bra jobb, självklart ska ni ha pröjs för det ni gör. 300 bagare är inget att bråka, jag är med:)

Vet inte om någon föreslagit detta ännu, men varför inte låta folk prova plus ett tag gratis så man får se om det är värt det? Så gör ju många andra företag med sina tjänster.
Många som klagat över priset kanske inte heller kan hosta upp 300 hur som helst utan att veta om det är värt det. En som klagade tidigare var tex bara 17 år. Studentrabbatt kanske inte skulle vara så dumt.

Jag vill dessutom påpeka att bara för att jag kommer med viss kritik så betyder det ju inte att jag tycker att 99mac är dåligt. Många verkar tro att om man inte tycker allt är bra så tycker man allt är dåligt.

Kram!

Ursprungligen av Leksvin:

Vet inte om någon föreslagit detta ännu, men varför inte låta folk prova plus ett tag gratis så man får se om det är värt det? Så gör ju många andra företag med sina tjänster.

Som Martin skrev tidigare i tråden, vi har haft Plus gratis sedan 2001.
Det blir en ganska stor apparat för oss att hantera om vi ska erbjuda en testperiod av Plus-tjänsten.

/c

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-16 21:31
Ursprungligen av Christian Åhs:

Som Martin skrev tidigare i tråden, vi har haft Plus gratis sedan 2001.
Det blir en ganska stor apparat för oss att hantera om vi ska erbjuda en testperiod av Plus-tjänsten.

/c

Plus gratis ? Hur kunde jag missa i flera år ?
Jag som varit med länge.....

Ursprungligen av REP:

Plus gratis ? Hur kunde jag missa i flera år ?
Jag som varit med länge.....

Det som i dag finns i Plus-abbonemanget (förutom Plus-formet) var helt gratis tidigare.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Som Martin skrev tidigare i tråden, vi har haft Plus gratis sedan 2001.
Det blir en ganska stor apparat för oss att hantera om vi ska erbjuda en testperiod av Plus-tjänsten.

/c

Det har ni ju på sätt och vis, men tänk på att det är föst nu Apple har börjat växa. Ni själva kommer säkert ha växt mer det senaste året än ni gjorde mellan 2001 och 2003 nu när Apple börjat slå på stora expansionstrumman. Alla nya användare vet ju inte hur bra det är ;).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 00:19

Alla nya användare får det som alla fått i flera år, 500 nya medlemmar i månaden handlar om att folk redan ser och upplever forumet som bra. En sån tillströmning innebär givetvis en massa merjobb och omkostnader också + att de flesta nog är glada för att det utvecklas till att bli större och mer innehållsrikt. Man kan betala eller låta bli...

Edit: Ändrade en formulering och tog bort lite.

Titta nu. Nu har jag pungat upp med 300. Men se det som en donation

Jättestort tack till er alla som stödjer oss - ni anar inte hur positivt förvånad jag är över alla glada tillrop.

Eftersom det här är ditt allra första inlägg förstår jag att du inte ännu hunnit lära känna 99mac. Läs min krönika "dags att vända skutan" och följ diskussionerna här så förstår du situationen bättre.

Att 99mac är mycket trevligt och fullt av kunskap hänger på att vi investerat mycket pengar och tid under 3.5 år och nu behöver vi mer intäkter för att kunna driva sajten vidare. Plusmedlemskapen är en av flera metoder vi använder.

99mac Keps? Tja varför inte...

Jag bor i Uppsala och åkte 13.30 härifrån för att träffa Macoteket strax före tre. Tog bilder på Spångakontoret och åkte sedan till Sundbyberg och fotograferade. Tillbaka i Uppsala strax efter 18.00 (fredagstrafik), redigerade bilder och skrev texter till 19.30 när bilderna var uppe.

Att skriva ett reportage tar en stund och om man samtidigt ska redigera bilderna, justera färger och storlekar så tar det också en stund.

Ursprungligen av (X)mannen:

Suck tack & adjö

Vafan, är du helt bäng? Varför ska en privatperson pröjsa åtskilliga tusentals kronor ur egen ficka år ut och år in för att du och andra ska få allt gratis? Tror du att det är gratis att driva en sajt som kräver dubbla servrar, mer bandbredd än du ens kan föreställa dig och tryck från tusentals användare att leverera en dundersajt dygnet runt, året runt.

Förklara gärna det för mig och andra här.

Forumet kommer inte att kosta pengar. Vissa plustjänster kommer att kosta pengar, plustjänster som är absolut nödvändiga för 99mac:s fortlevnad. Vill man inte pröjsa så behöver man inte. Man går miste om vissa saker men det du fått gratis hittills kommer i stort sett också att vara gratis även i fortsättningen. Take it or leave it, liksom.

Jag fattar inte hur någon kan ha mage och att klaga i ett läge där det antingen handlar om att börja stötta sajten eller att sajten dör, ett läge där allt levererats gratis i snart tre år men när saker och ting nått ett läge där det är do or die för 99mac.

Hade jag varit Martin hade jag lagt ner skiten, formatterat diskarna och långfingret i luften åt alla som har mage att beklaga sig över detta.

Bevaka tråden