Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en ny mac användare!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare alla macare,

Har precis köpt min första mac, det blev en emac från apple store pga av att man är en fattig student.

Den första datorn jag satt vid var en mac och det var väl för 12 år sen eller nått sånt i min skola i Saudi Arabien. Efter det har det inte varit så mycket mac utan när man kom hem till Sverige igen så har det enbart varit PC.

Men nu har jag kommit loss!

Vi får väl se hur stort inflytande den har på mig, kanske slänger ut PC:n helt och hållet, hehe ...

Tycker Apple har skött saker bra, ringde in igår och beställde, den trevliga kvinnliga telefonisten sa att leveransen skulle ta ungefär en vecka, vilket är tillräckligt bra för min del. Men jag kollade fraktsidan och där står det f#n ta mig att datorn komemr att levereas innan eller senast den 14:de, vilket är idag. Om den nu kommer idag så är det riktigt bra.

Tror jag hör av mig lite senare med några frågor haha ...

Tack o hej

Ursprungligen av Cabbie:

Tjenare alla macare,

Den första datorn jag satt vid var en mac och det var väl för 12 år sen eller nått sånt i min skola i Saudi Arabien. Efter det har det inte varit så mycket mac utan när man kom hem till Sverige igen så har det enbart varit PC.

Berätta gärna om vad det var för skola i Saudi Arabien?
Hur kommer det sig att du bodde därnere?

Välkommen!

Först och främst måste jag be om ursäkt, dumma jag lästa/tolkade fel på leveransstatus sidan och troligtvis menar dem att transporten av macen kommer att ske idag inte att jag får hem den. Tyckte väl det var lite lustigt. Aja.

Trodde inte att det var någon som var intresserad av bakgrunden men fråga på så svarar jag. Jag är 20 år nu och flyttade till Saudi när jag var 6 eller 7 för att far min fick ett fint jobb därnere. Det började med att dem skicka dit två amerikanska lärare (ett par) som privatlärare åt mig och en högstadie-elev då vi inte fick börja på Saudiernas skola som icke-muslimer. Men en efter en så började det ploppa in en massa andra barn från världens alla hörn. Vi flyttade hem när jag var 10 och började då andra terminen i tredje klass. Självaste brodern till kungen av Saudi beslöt att stänga ner vår skola då vi nekade en indisk muslim att studera på vår skola, såsom dem gjorde med oss. Jag har lärt mig mycket från den tiden trots att jag var ung och omedveten då. Och ja, vi bodde där under Gulf-kriget. Då vi bodde utanför Medina fick vi va med om ett och annat. Bland annat slog några bomber ner bara några tusen meter bortom vårt bostadsområde (camp).

Finns mycket att berätta men hör kankse inte hit här!

Tack o adjö (all kritik riktad mot felstavningar samt grammatik undanbedes ;9)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-14 19:00

Intressant att läsa om din uppväxt i Saudi Arabien. Du får gärna berätta mer. Välkommen till Macvärlden också, hoppas att du kommer att bli riktigt nöjd med din nya eMac.

Tack så mycket Eva, har redan läst massor om mac os x och macens möjligheter och utmärkande egenskaper och jag blir vild varje gång jag tänker på att jag med ska sitta och arbeta med detta snart.

Finns säkert tusen saker att berätta om både Saudi och min uppväxt men det blir nog lite mycket att ta upp.

Det finns några saker som är rätt utmärkande för Saudi. Ett av dem är deras stränga tro som dem håller sig till väldigt noga. Det finns ingen turism över huvud taget utan det är endast med ett arbetspass som en (icke muslimsk) familj kan åka dit. Var man väl utanför campens murar så kunde araberna göra vad dem ville med en och var oftast ute efter att jävlas med en. Farsan satt och rökte i sin bil en dag då en muslimsk präst med två tungt beväpnade bodyguards/vakter kom fram till honom och sa att han inte fick röka då det vara ramadan (deras heliga högtid då man inte får äta på dagen bl.a.). Dem ifrågasatt honom sedan varför han bar vanliga kläder och inte deras vita kappa eller vad man ska kalla det. Som tur var så lyckades farsan klara sig ut ur situationen. Vem vet vad som hade hänt annars. Som ni säkert vet så bär kvinnor svart över hela kroppen, och absolut viktigast är huvudet. Mor min är blond, och hennes hår blev synligt någon gång i ett stort shoppingcenter vilket fick araberna att börja skrika och skälla på oss och allt. Det var dock en trevlig man som gjorde oss uppmärksam på detta och vi orsakade inte så stort tummullt att det drog till sig några poliser eller vakter.

Ja det får va den lilla biten för nu.

Tack o hej
(Macen kommer på onsdag är det sagt )

1
Bevaka tråden