Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iMac i USA?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Finns det eventuellt några problem med att köpa den nya iMacen i USA? Kan enkelt köpa en ny 20" där av en kompis som går i skolan där. Priset blir med utbildningsrabatt 13000. Han kommer snart åka till Sverige så han kan lätt skeppa hit den, kan gärna få öppna den så den är lite begagnad

Hur är det med elförsörjningen? Apple brukar ju göra det enkelt, har testat med både iPod och iBook från USA utan problem. Världsgarantin innebär ju heller inga problem.

Enda nackdelen som jag ser det är tangenbordet; hade tänkt mig ett trådlöst tangentbord. Kan ju alltid konfiguera med det men då får man ju amerikansk tangentbord (har redan det på min iBook)...

Något annat jag har glömt?

Tack på förhand!

//Mikael

Senast redigerat 2004-10-14 22:07

Det är inte världsgaranti på den, och det går inte att köpa apple care protection plan till den så att det bir världsgaranti. Jag är nästa helt säker.
Vad jag vet så gäller det bara för iPod och bärbaradatorer. Tyvärr.
Annars är inte elförsörjiningen något problem, uatn du behöver bara en adapter och så fixar datorn omställningen.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Det är inte världsgaranti på den, och det går inte att köpa apple care protection plan till den så att det bir världsgaranti. Jag är nästa helt säker.
Vad jag vet så gäller det bara för iPod och bärbaradatorer. Tyvärr.
Annars är inte elförsörjiningen något problem, uatn du behöver bara en adapter och så fixar datorn omställningen.

Ajdå, det är ju ett problem om du har rätt vilket du säkert har... Någon annan som kan konfirmera detta?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 22:46
Ursprungligen av smozle:

Ajdå, det är ju ett problem om du har rätt vilket du säkert har... Någon annan som kan konfirmera detta?

Det är helt rätt! Bara bärbara produkter har garanti i alla länder, Stationära har det inte. Visst, det går att bära omkring iMacen, men den räknas inte som bärbar.
Ni vi gör en garantiservice, måste man anmäla serienumret till Apple för att få pengar för jobbet eller kunna beställa reservdelar utan kostnad. Är då serienumret fel , dvs visar att maskinen är köpt tex USA, går det inte att beställa delar, ej heller få ersättning för jobbet.

Ursprungligen av Schuckert:

Det är helt rätt! Bara bärbara produkter har garanti i alla länder, Stationära har det inte. Visst, det går att bära omkring iMacen, men den räknas inte som bärbar.
Ni vi gör en garantiservice, måste man anmäla serienumret till Apple för att få pengar för jobbet eller kunna beställa reservdelar utan kostnad. Är då serienumret fel , dvs visar att maskinen är köpt tex USA, går det inte att beställa delar, ej heller få ersättning för jobbet.

Okej, en klar nackdel. Fast samtidigt är det kanske värt det med tanke på att man slipper betala 7 tusen... (20-7=13) Tycker kvaliteten borde vara bra, annars är det ganska enkelt fixat vid problem eftersom han pendlar ofta.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 00:22
Ursprungligen av Schuckert:

Det är helt rätt! Bara bärbara produkter har garanti i alla länder, Stationära har det inte. Visst, det går att bära omkring iMacen, men den räknas inte som bärbar.
Ni vi gör en garantiservice, måste man anmäla serienumret till Apple för att få pengar för jobbet eller kunna beställa reservdelar utan kostnad. Är då serienumret fel , dvs visar att maskinen är köpt tex USA, går det inte att beställa delar, ej heller få ersättning för jobbet.

Jag var precis beredd att gå in och supporta din kommentar, Schuckert. Det har vi ju vetat länge, att de stationära inte har världsgaranti.
Men så tänkte jag att jag måste kolla i alla fall. Nån gång kanske man får en chock...
Jag hämtar dokumentationen som följer med i kartongen.
Fatta att det står "One (1) Year Limited Warranty - Worldwide" !!!
Längre ner på svenska: Ett (1) års begränsad garanti - gällande över hela världen".

Det måste väl betyda att det nu har hänt!??

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 21:30
Ursprungligen av Palle:

Jag var precis beredd att gå in och supporta din kommentar, Schuckert. Det har vi ju vetat länge, att de stationära inte har världsgaranti.
Men så tänkte jag att jag måste kolla i alla fall. Nån gång kanske man får en chock...
Jag hämtar dokumentationen som följer med i kartongen.
Fatta att det står "One (1) Year Limited Warranty - Worldwide" !!!
Längre ner på svenska: Ett (1) års begränsad garanti - gällande över hela världen".

Det måste väl betyda att det nu har hänt!??

Hmmm...
Det står alltså i lådan till nya iMac:en? Vi har inte fått några ännu så jag kan inte kontrollera detta. På GSX:en står fortfarande inget annat än "bärbart = världsgaranti"

Ursprungligen av Schuckert:

Hmmm...
Det står alltså i lådan till nya iMac:en? Vi har inte fått några ännu så jag kan inte kontrollera detta. På GSX:en står fortfarande inget annat än "bärbart = världsgaranti"

Spelar ingen roll när han ändå inte kan plugga in den i vårt eluttag.

Någon som har fått sin iMac G5 levererad kan kolla i sin garantibok.

Tycker inte du ska räkna med att kvaliteten är så hög så att du räknar med att den inte går sönder.
Varför inte be någon som har ett företag köpa den åt dig och då kan du räkna av lite mer.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Tycker inte du ska räkna med att kvaliteten är så hög så att du räknar med att den inte går sönder.
Varför inte be någon som har ett företag köpa den åt dig och då kan du räkna av lite mer.

Jag har ett eget aktiebolag, vad skulle då priset bli? Om man tar vanliga priset blir det väl 20*0,8=16000 kr, det bästa vore om man kunde dra bort momsen från utbildningspriset (komplemterar betyg, kommer börja högskolan nästa år). Då blir det ju 15*0,8=12000 kr, men det lär väl inte gå?

Du kanske ska hoppas på en kurs nu i höst.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du kanske ska hoppas på en kurs nu i höst.

Höhöhö Men hur går det egentligen, min bror går på KTH nu, det är ju fullt möjligt att han får rabatt men frågan om man kan dra av momsen då? 12000 kr för en 20" är ju helt okey

---

Först nu såg jag att Apple.se Store gav mig fel pris förut eftersom jag både var inne som företag och student. Då skrev de ut priset 15000 exkl moms. Går ju inte att dra ev 3000 kr igen fan!!

Så 15000 när man har dragit momsen. Då anser jag det är värt att köpa i USA för 13000
---

2 lax skillnad? Apples datorer går faktiskt sönder då och då. Ska du då åka till USA med datorn och få den fixad? 2000 ger dig rätt mycket extra i denna affär, tänk efter.

Tänk verkligen efter...
Hur stor tror du chansen är att tullen stoppar personen som ska köpa den och frågar vart han har köpt den, och inte tror på hans historia? Om dom inte tror på han eller inte har något bevis på att den är köpt i Sverige så åker du på importskatt.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Tänk verkligen efter...
Hur stor tror du chansen är att tullen stoppar personen som ska köpa den och frågar vart han har köpt den, och inte tror på hans historia? Om dom inte tror på han eller inte har något bevis på att den är köpt i Sverige så åker du på importskatt.

Det är som när folk köper golfklubbor där, de svingar en gång i parken innan de åker hem till Sverige. Då är de inte längre nya och slipper problem i tullen.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

2 lax skillnad? Apples datorer går faktiskt sönder då och då. Ska du då åka till USA med datorn och få den fixad? 2000 ger dig rätt mycket extra i denna affär, tänk efter.

Samtidigt så är 15000 om jag lyckas dra bort momsen från en dator med utbildningsrabatt...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-17 21:45
Ursprungligen av smozle:

Samtidigt så är 15000 om jag lyckas dra bort momsen från en dator med utbildningsrabatt...

ett företag kan ju inte studera så du får ingen bra pris om du köper den på företaget, utan du kan bara dra bort momsen..

Ursprungligen av clabbe:

ett företag kan ju inte studera så du får ingen bra pris om du köper den på företaget, utan du kan bara dra bort momsen..

Men eftersom jag driver företaget samtidigt som jag studerar måste jag kunna dra av momsen samt få utbildningsrabatt om jag använder den både till skolarbete och företaget?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 11:18
Ursprungligen av smozle:

Men eftersom jag driver företaget samtidigt som jag studerar måste jag kunna dra av momsen samt få utbildningsrabatt om jag använder den både till skolarbete och företaget?

1: Företaget köper dator.=100%avdragsgillt. Köp i Eu.
2: Du köper datorn av företaget till det pris du bestämmer.

Eftersom jag har lite problem att dra av den på mitt företag eftersom vår chef tyckte det skulle bli för jobbigt för så "lite" pengar som han tycker så är det inte längre möjligt.

Om inte någon här med företag skulle kunna hjälpa till...

Annars, så säger apple att det ska vara busenkelt att byta "power supply" i nya imacen. Skulle det funka om man bytte till Europeiska varianten? Läste mig till att endast US och Japan har "icke-fungerande" i Sverige.

Edit: En sådan går tydliegn på 1600 + moms

Senast redigerat 2004-10-23 12:24

Intressant!

Engelsmannen som köpte en iMac i USA och "stekte" nätaggregatet när han tog över den till England verkar ha fått nätaggregatet utbytt av Apple gratis... o nu funkar det! Har dock mailat honom, hoppas på svar fort...

Ursprungligen av smozle:

Hej,

Finns det eventuellt några problem med att köpa den nya iMacen i USA? Kan enkelt köpa en ny 20" där av en kompis som går i skolan där. Priset blir med utbildningsrabatt 13000. Han kommer snart åka till Sverige så han kan lätt skeppa hit den, kan gärna få öppna den så den är lite begagnad

Hur är det med elförsörjningen? Apple brukar ju göra det enkelt, har testat med både iPod och iBook från USA utan problem. Världsgarantin innebär ju heller inga problem.

Enda nackdelen som jag ser det är tangenbordet; hade tänkt mig ett trådlöst tangentbord. Kan ju alltid konfiguera med det men då får man ju amerikansk tangentbord (har redan det på min iBook)...

Något annat jag har glömt?

Tack på förhand!

//Mikael

Det blir förmodligen ett stort problem med elförsörjningen, eftersom de i USA har 110 volt 60 hz och vi i Sverige har 220 (230) volt 50 hz. Och nej, de amerikanska iMacarna justerar sig inte själva till 230 volt. De europeiska däremot ställer in sig själva, så en europeisk iMac går bra att använda i USA.

Senast redigerat 2004-10-15 12:29
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-15 21:29
Ursprungligen av Ian Curtis:

Det blir förmodligen ett stort problem med elförsörjningen, eftersom de i USA har 110 volt 60 hz och vi i Sverige har 220 (230) volt 50 hz. Och nej, de amerikanska iMacarna justerar sig inte själva till 230 volt. De europeiska däremot ställer in sig själva, så en europeisk iMac går bra att använda i USA.

Hur säker är du ? Vad gick du efter information ?
Jag vet att en nätdel klarar av 110/230 med 50/60 Hz, det är inga problem teknisk sett !

Ursprungligen av REP:

Hur säker är du ? Vad gick du efter information ?
Jag vet att en nätdel klarar av 110/230 med 50/60 Hz, det är inga problem teknisk sett !

Jag tror att jag såg det på Apple Discussions. En kille i England tog hem en imac från USA och pluggade in den i vägguttaget. Och nätdelen sa puff. Längre ned i tråden framkom det faktum att US-iMac endast går att köra på 110 V, medan EU-iMac går att köra från typ 100 till 240 V.

Där ser man.
Konstigt men säkert sant.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-17 21:48

Det skulle väl gå att köpa en US iMac och sedan byta till en europeisk nätdel. Men jag har mycket svårt att se att det skulle vara lönsamt. Mycket besvär för några ynka kronors prisskillnad känns inte helt motiverat. Stöd en Svensk Åf istället, det har du nog råd med.

  • Medlem
  • London
  • 2004-12-20 23:38

Jag håller på att planera samma sak, är väldigt intresserad av att veta om det är världsgaranti (vilket det verkar vara). Sen går det ju faktiskt att köpa en transformator som transformerar det till 110 V. Eller byta nätagg. Hur gör man det? Går det att köpa av vilken ÅF som helst eller måste man köpa ett vanligt PC-nätagg?

1
Bevaka tråden