Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coca Cola i datorn - hårddisk död

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-17 09:01

God morgon!

Igår eftermiddag lyckades jag med konsttycket att spilla Coca Cola i min Powerbook G4 Titanium. Vätskan hamnade nere i högra delen av tangentbordet, rann rakt ner i datorn och stannade på botten. Efter att ha rengjort den noga (även innuti datorn) fungerar inte hårddisken. Knoppix hoppar igång men skärmen fladdrar. I installationsprogrammet för OS X ser det dock bra ut så det känns som om grafikkortet är okej.

Allt utom hårddisken verkar vara helt:

- datorn reagerar på de små tangenterna för att höja/sänka volym, konstrast och mata ut cd-skivan.
- knoppix hittar nätverket
- cd-läsaren fungerar

Jag ska bära med mig min vän till en lokal butik imorgon. Förhoppnigsvis har de en hårddisk så att det bara är att prova ifall datorn startar eller ej. Annars kanske det är något annat, t.ex. ett kontrollerchip och då lär det bli dyrt. Men borde jag inte ha rätt när jag tycker att om kontrollerchipet är trasigt så borde inte heller cdläsaren hittas.

I allafall, när jag står där imorgon, hur ska jag g;ra f;r att verifiera att hårddisken fungerar/inte fungerar? Att montera hårddisken är inget problem, men det som händer sen oroar mig. Har inte haft Mac så länge så jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand.

"Sockerdricka" + Bärbar dator = NEJ NEJ NEJ!
Helst inga drycker alls faktiskt. När jag läste till journalist var det ABOSLUT förbjudet att ta med sig dricka in i datasalen. Gjorde man det blev man avstängd i en vecka från samma rum.

Senaste jag lagade en dator som bara hade fått så lite Sprite i sig kostade reparationen 13000 kr, en PB 15" Alu.
Jag bytte: Tangetbord, topcase och logikkort. I nämnd ordning.
Efter detta fungerade den som den skulle.

Jag kan bara hoppas för din skull att det bara är hårddisken som är trasig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

"Sockerdricka" + Bärbar dator = NEJ NEJ NEJ!
Helst inga drycker alls faktiskt. När jag läste till journalist var det ABOSLUT förbjudet att ta med sig dricka in i datasalen. Gjorde man det blev man avstängd i en vecka från samma rum.

Har sett en betydligt bättre lösning: "Förbjudet att spilla i datorsalarna"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 14:36

Mm, men man bryr sig ju aldrig. Jag lyckades så sent som i fredags spilla te på skrivbordet, fick skynda mig att lyfta hela iMacen och tangentbordet och ropa på torkhjälp.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

"Sockerdricka" + Bärbar dator = NEJ NEJ NEJ!
Helst inga drycker alls faktiskt. När jag läste till journalist var det ABOSLUT förbjudet att ta med sig dricka in i datasalen. Gjorde man det blev man avstängd i en vecka från samma rum.

Senaste jag lagade en dator som bara hade fått så lite Sprite i sig kostade reparationen 13000 kr, en PB 15" Alu.
Jag bytte: Tangetbord, topcase och logikkort. I nämnd ordning.
Efter detta fungerade den som den skulle.

Jag kan bara hoppas för din skull att det bara är hårddisken som är trasig.

  • Medlem
  • 2004-10-18 23:01

Det var tydligen inte hårddisken som lagt av. Därför är min fråga om man kan installera OSX på en extern FW-disk?

Ursprungligen av Fogel:

Det var tydligen inte hårddisken som lagt av. Därför är min fråga om man kan installera OSX på en extern FW-disk?

Vad var det som lade av då?
Hårddisken fungerar inte, men datorn funkar tydligen ändå.

Ett bra sätt att minska risken att spilla i sin PowerBook är att skaffa en iCurve eller liknande, samt ett löst tangetbord och mus. Spiller man så är ett t-bord billigare och ofta ganska lätta att göra rena igen. Säger jag som har spillt både det ena och det andra i tangentbord.

Visst kan man det.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-19 00:16

Är det din privata dator så har du troligen ett drulle skydd i din hemförsäkring (självrisk normalt runt 1000:-) om du behöver lämna in datorn för reparation.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 10:08

Du ska vara glad ändå.

öl i min powerbook resulterade i att jag var tvungen att köpa en ny.
skulle kosta 3200€ för att reparera min...

  • Medlem
  • 2004-10-22 18:22

Äntligen sitter jag framför min kära PowerBook igen. Det här är vad som hände:

Lördag förmiddag: Jag spiller Coca Cola i datorn. Springer allt vad jag kan för att hämta papper, torkar som en tok, t.o.m. innuti cd-rom-enheten. Försöker starta datorn men förgäves - apparaten är trasig.

Lördag kväll: Knoppix går igång utan problem. Jag drar slutsatsen att hårddisken är trasig.

Måndag kväll: Efter att ha varit hos min lokala datorhandlar och investerat i en sprillans ny hårddisk visar det sig att det inte alls var hårddisken som var trasig. Min nya teori är att ide-kontrollen har gett sig, något som förbryllar mig eftersom att cd-enheten fungerar precis som den ska.

Tisdag eftermiddag: Lämnar tillbaka hårddisken och beställer en kabinett för 2.5"-hårddiskar.

Fredag eftermiddag: Kabinetten har kommit. Jag monterar hårddisken i den, pluggar in firewire-kabeln och startar. Och det hela fungerar!

Jag har kvar allt som jag hade tidigare. Datorn startar upp med mina gamla installation och än så länge fungerar allt hur smidigt som helst. Jag är förvånad! All musik, alla bilder - allt. Jag är snuskigt glad just nu!

Reperationskostnad: 645 kronor. Dock fick jag ett tillgodokvitto på mellanskillnaden mellan kabinetten och hårddisken (350 SEK). Det slutade med att jag inhandlade ett riktigt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 19:39

haha

Jag har spilt en halvliter fanta över min data!

Först staratde den inte. Efter en dag fick jag igång den men la av så fort den vart varm och sockret löstes upp! he he

Sen när allt började funka såsom batteri (polerna va ej intakta), tangentbord (segt) och musplatta så ringde jag till apple och sa att den hade dött!

Dom tog in den och fixade allt freebee, och nämde inte ens fantan!

Jaf fick dock ett spanskt tangentbord! haha

Efter det dyrkar och lov ordar jag apple supporten och allt apple gör!

Ska skicka tillbaka den till apple efter min spanienresa (ironiskt nog) och få det utbytt!

mvh tobias
regards väldens bästa support!

1
Bevaka tråden